• 1
  • 2
2021-01-18, 16:52
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Jag undrar: Menar de som vill tysta artister som Yasin att vi inte ska lyssna på detta budskap? I så fall: Vilka ska vi lyssna på om vi vill förstå omständigheterna som gör att även unikt begåvade unga män i utanförskapsområden sänker sina framtidsutsikter i kriminalitet?
Citat:
Domstolen ska snart avgöra om Yasin är skyldig eller inte. Men på många sätt är han och många med en liknande bakgrund som honom dömda på förhand.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...omd-pa-forhand

Vad tycker ni om Jonna Simas försvarstal gällande gängkriminella i utanförskapsområden?
Citera
2021-01-18, 17:03
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...omd-pa-forhand

Vad tycker ni om Jonna Simas försvarstal gällande gängkriminella i utanförskapsområden?

Har nu läst och tycker att en uppmaning till Yasin & Co saknas i texten:

Bete er som folk så slipper ni mycket av det ni klagar över!
Citera
2021-01-18, 17:26
Medlem
Niggwards avatar
Vem fan bryr sig om råttan? Bra musik eller inte spelar ingen roll alls. Kriminella ska låsas in och inte hyllas. Sen att han påstår massa skit är bara bortförklaringar för kriminell aktivitet.

Från artikeln:

” Han berättar om en våldsspiral som aldrig tar slut, om att inte kunna se färgen röd utan att bli traumatiserad. Pappor är frånvarande, kriminella eller sitter inne. "Vi alla sitter i samma båt nu, det finns inget sjukhus i världen som kan läka våra sår nej".
Brända bilar och upplopp har blivit vårt enda språk som politikerna förstår, sjunger han.

Förstå vadå? Att du inte orkar vara en anständig medborgare och väljer begå brott?

Finns hur många blattar som helst som inte skjuter, bränner bilar eller beter sig som kriminella avskum, samtidigt så kan man bara tyda att det är ”samhällets fel” att de skjuter på varandra. Han kan gå i skolan, få bidrag och skaffa jobb som vem som helst.
Buuhuu ditt liv i Sverige är så jävla hemskt, synd om dig.

Lås in smutset och kasta nyckeln.
Citera
2021-01-18, 18:05
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
:
”Han berättar om en våldsspiral som aldrig tar slut, om att inte kunna se färgen röd utan att bli traumatiserad. Pappor är frånvarande, kriminella eller sitter inne. "Vi alla sitter i samma båt nu, det finns inget sjukhus i världen som kan läka våra sår nej".
Brända bilar och upplopp har blivit vårt enda språk som politikerna förstår, sjunger han.

Ja man spyr bara av tanken att folk alltså vill FÖRSVARA denna idiot? Vad fan spelar det för roll om han ens skulle vara oskyldig? Inte ett dugg konstigt att han ändå blir misstänkt med tanke på vem han är.
Citera
2021-01-18, 18:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var nog droppen till värdelös artikel. Försvara en yrkeskriminell. Men sedan läste man att det var en blatte och tidningen AB så det går ihop.
Citera
2021-01-18, 18:10
Medlem
TeEsErs avatar
Kan ni tänka er den TOTALA upphetsningen som råder på Aftonbladet och Expressen när de inser att de kan skriva om något som är relevant för "kidsen"? De sitter kanonröda i ansiktena och fingrar hamrar mot tangentborden. Nu ska det skrivas artikel efter artikel. Målgruppen ööööökar.
Citera
2021-01-18, 18:15
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag är så jävla trött på alla dessa snyfthistorier om blattar som "vill väl och försöker" men hela tiden "halkar tillbaka i kriminalitet". Det är sånt jävla skitsnack.

I Sverige kan du utbilda dig till precis vad du vill, staten hjälper dig med studielån. Det är jävligt få länder i världen där det är så. De lever i ett unikt land där enbart dina egna ambitioner sätter gränserna och lik förbannat ska de gråta om att "upplopp och brända bilar är det enda språk politikerna förstår".
Av med offerkoftan och väx upp!

Det är så jävla in i helvetes barnsligt att säga att du är dömd från start om du kommer från orten.
Nej, om du inte pratar som en jävla kaosblatte och skaffar dig en normal utbildning, går till jobbet varje dag och ser till att lära dig skillnaden på mitt och ditt så är det inte så jävla svårt. Då är du en respekterad medborgare och ingen jävel kommer bry sig om att du har svart hår.
Citera
2021-01-18, 18:20
Medlem
GeleZachas avatar
Alltså han har ju inte blivit dömd ännu, så man vet ju inte om han är skyldig eller inte till just det han misstänks för nu. Dock har han ju åtminstone varit kriminell i någon bemärkelse (själv hävdar han ju dock att han lämnat det bakom sig, men det vet man ju inte). Och jag tycker inte man ska tysta artister som misstänks har gjort fel, varken Yasin eller R. Kelly.
Citera
2021-01-18, 18:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag är så jävla trött på alla dessa snyfthistorier om blattar som "vill väl och försöker" men hela tiden "halkar tillbaka i kriminalitet". Det är sånt jävla skitsnack.

I Sverige kan du utbilda dig till precis vad du vill, staten hjälper dig med studielån. Det är jävligt få länder i världen där det är så. De lever i ett unikt land där enbart dina egna ambitioner sätter gränserna och lik förbannat ska de gråta om att "upplopp och brända bilar är det enda språk politikerna förstår".
Av med offerkoftan och väx upp!

Det är så jävla in i helvetes barnsligt att säga att du är dömd från start om du kommer från orten.
Nej, om du inte pratar som en jävla kaosblatte och skaffar dig en normal utbildning, går till jobbet varje dag och ser till att lära dig skillnaden på mitt och ditt så är det inte så jävla svårt. Då är du en respekterad medborgare och ingen jävel kommer bry sig om att du har svart hår.

Det behövs bara mer fritidsgårdar till de små stackars liven! Precis som svenskar inte hade eller har det tufft numera.
Citera
2021-01-18, 18:45
Medlem
Skribenten Sima berör något som är väldigt intressant, men väldigt svårt att göra något åt från statens sida.

Till att börja med har vi diverse invandrargruppers sedan tidigare inbyggda misstro mot allt annat än den egna klanen: de litar helt enkelt på att någon annan vill dem väl utan sannolikt utgår de från att alla utanför den egna klanen vill dem illa på något sätt. Det leder inte till att det blir enkelt för staten att göra något.

Sedan har vi hur grupperna själva hanterar brottslingar: de verkar inte direkt hjälpa polisen (och därmed staten) att fälla brottslingar i domstol även om det skulle hjälpa på lång sikt. Tvärtom är mitt intryck att de mycket oftare aktivt hjälper brottslingar på måna olika sätt, tex information om om/när/var polisen (eller andra) finns. Sådana nätverk kan staten inte göra något åt utan hjälp från nätverket självt, men eftersom ingen som ingår i nätverket vill hjälpa till att riva det kommer nätverket (och hjälpen till brottslingar) fortleva.

Vad gäller hennes mening "Men på många sätt är han och många med en liknande bakgrund som honom dömda på förhand." så ser jag den inte som konstig alls: vi har sett allt det här tidigare, och det är inte på något sätt en nyhet. Personligen skulle jag bli långt mer överraskad av en förortsrappare som inte var kriminell och förhärligade våld och brott! På något sätt hänger ju det en artist sjunger om ihop med bilden publiken får av artisten: sjunger du om våld kommer alla tro att du på något sätt är inblandad i våld. Sjunger du om kärlek (bara för att ta ett enkelt och harmlöst exempel) så lär få tro att du håller på med våld.

Slutligen så är det så att ingen kan hjälpa någon om denne inte vill bli hjälpt! Det spelar ingen roll vad staten (eller andra, för den delen) erbjuder för hjälp/möjligheter om den som hjälpen är tänkt till inte vill ha hjälpen. Ur min synvinkel är det lite som att staten erbjuder möjligheten "utbildning, så att du kan skaffa ett lagligt, välavlönat jobb och köpa vad du vill" medan många som hjälpen är tänkt till vill ha hjälp i formen av "Jag vill ha en bättre pistol med större magasin, och en flashig Merca att dra runt i stan med. Och jag vill ha det NU! Inte om tio år!"
Citera
2021-01-18, 18:57
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Vad gäller hennes mening "Men på många sätt är han och många med en liknande bakgrund som honom dömda på förhand." så ser jag den inte som konstig alls: vi har sett allt det här tidigare, och det är inte på något sätt en nyhet.

På något sätt hänger ju det en artist sjunger om ihop med bilden publiken får av artisten: sjunger du om våld kommer alla tro att du på något sätt är inblandad i våld. Sjunger du om kärlek (bara för att ta ett enkelt och harmlöst exempel) så lär få tro att du håller på med våld.

Fast han har blivit dömd och misstänkt hur många gånger som helst för diverse brott (av god anledning / anknytning), sjunger om det våld och liv han lever. Släpper bilder poserande med automatvapen. Jadå, han är dömd på förhand och han har bara otur. Vaperna är förstås Photoshop och staten har planterat bevis och dömt honom. Vi har den bilden av honom för att det är vad han själv marknadsför med hela sin existens, inte för att hans ”texter” är från orten.
Senast redigerad av Niggward 2021-01-18 kl. 19:05.
Citera
2021-01-18, 19:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Hyckleriet igen. Det är fint att försvara multikriminella babbar. Det är fult att försvara mindre kriminella svenskar som råkar ha fel åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in