2021-01-19, 12:24
Medlem
Tangentriddarens avatar
Någon som stött på detta fenomen? Utebliven panik (som jag haft i tonåren, full on, panikattack).

Men något annat hände precis, exakt samma fysiska symptom, men eftersom jag inte var rädd för att dö eller ha någon dödsångest så blev jag bara närmaste förlamad, stickande händer, svettningar, väldigt svårt att andas, röra på sig och allt blev suddigt. Varade i ungefär 30min. Lugnare just nu, bara ansträngande att andas.

Förstår varför en del kan tro att de håller på att dö, för är alltid jävligt obehagligt att inte ha kontroll över kroppen. Långvarig stress och det faktum att jag alltid tänker ut varenda tänkbara scenario i huvudet konstant var väl det som utlöste det till slut, det och sömnbrist.

Kan man ha panikattacker utan att man är rädd? Bara känner ett extremt obehag och blir förlamad och andra ovanstående symptom?
Citera
2021-01-19, 13:18
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentriddaren
Kan man ha panikattacker utan att man är rädd? Bara känner ett extremt obehag och blir förlamad och andra ovanstående symptom?

Japp.
Citera
2021-01-19, 14:42
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Inga konstigheter. Panikångestattacker kan se ut på många sätt.
Citera
2021-01-19, 16:43
Medlem
federalprisoners avatar
Joru, det kan te sig precis hur som har jag märkt. Ostolt innehavare av panikångest i 20+ år, jag vet vad jag pratar om.
Citera
2021-01-19, 16:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Någon som stött på detta fenomen? Utebliven panik (som jag haft i tonåren, full on, panikattack).

Men något annat hände precis, exakt samma fysiska symptom, men eftersom jag inte var rädd för att dö eller ha någon dödsångest så blev jag bara närmaste förlamad, stickande händer, svettningar, väldigt svårt att andas, röra på sig och allt blev suddigt. Varade i ungefär 30min. Lugnare just nu, bara ansträngande att andas.

Förstår varför en del kan tro att de håller på att dö, för är alltid jävligt obehagligt att inte ha kontroll över kroppen. Långvarig stress och det faktum att jag alltid tänker ut varenda tänkbara scenario i huvudet konstant var väl det som utlöste det till slut, det och sömnbrist.

Ja, det kan man. Att du är rädd förlänger och förstärker panikattacken. Det som händer i övrigt är att din kropp reagerar på något och sänder ut adrenalin och kortisol, för att du ska avvärja den misstänkta faran på bästa sätt, vilket är normalt sätt förknippat med rädsla och framför allt dyker rädsla upp för att det inte finns någon tydlig fara i sikte som skulle kunna utlösa sådana symtom, därifrån kommer också dödsångesten.

Sömnbrist, alkohol och droger spär på det hela då man inte kan bedöma situationen rimligt och lugna ner kroppen. Det bästa du kan göra vid en panikattack är sådant som du normalt förknippar med totalt lugn och trygghet, även om det tar emot extremt mycket. Att kramas funkar också då kroppen frisläpper oxytocin som meddelar att allt är gott och väl just nu.
Citera
2021-01-19, 22:49
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

Nej ! Det du har haft är en vanlig ångestattack UTAN panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in