• 6
  • 7
2025-01-22, 17:19
Medlem
qaaqs avatar
Röstade på de lokala glassarna, som inte alls är lokala. Blir provocerad av sån marknadsföring.

Annars hade jag velat nominera Xtras Räksallad, där de har skurit ner vitbeta som ska se ut som räkor i burken.
Senast redigerad av qaaq 2025-01-22 kl. 17:22.
Citera
2025-01-22, 22:19
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Jag vet inte på rak arm. Men måste finnas betydligt bättre nomineringar än det här.
Men en sak jag vet är udda, men så är det med många drycker, är att hallonsoda inte innehåller hallon alls enligt innehållsförteckning. Men det är ingen bluff heller egentligen. Men måste finnas liknande fall där något inte innehåller alls det som det ska utges smaka.
Ja, du har en poäng där med hallonsodan. Köpte en butelj från ett "hantverksbryggeri" strax innan jul, visst innehöll den bara vatten, färgämne och smaksättare (det var tydligen hantverket..), men den var då syntetisk till tusen.
Citera
2025-01-22, 22:21
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Röstade på de lokala glassarna, som inte alls är lokala. Blir provocerad av sån marknadsföring.

Annars hade jag velat nominera Xtras Räksallad, där de har skurit ner vitbeta som ska se ut som räkor i burken.
Rydbergs kör också med betor i sin. Nu är mina smaklökar ganska förstörda så jag uppskattar ändå den här skitprodukten på mina korvar, men särskilt kul är det inte.

Köpte en ask "finare" räksallad på Willys, den innehöll sparris istället för betor...
Citera
2025-01-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ja, du har en poäng där med hallonsodan. Köpte en butelj från ett "hantverksbryggeri" strax innan jul, visst innehöll den bara vatten, färgämne och smaksättare (det var tydligen hantverket..), men den var då syntetisk till tusen.

Så är det inte dags att sådana saker granskas eller är det för heligt för Äkta vara som vill enbart utnämna nyare produkter..
Citera
2025-01-22, 22:54
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Så är det inte dags att sådana saker granskas eller är det för heligt för Äkta vara som vill enbart utnämna nyare produkter..
Det håller jag med om, frågan är hur Äkta Vara gör sitt urval då det var flera hundra nomineringar... Väljer de själva eller tar man de produkter som nominerats flest gånger?
Citera
2025-01-22, 23:24
Medlem
Citat:
Det håller jag med om, frågan är hur Äkta Vara gör sitt urval då det var flera hundra nomineringar... Väljer de själva eller tar man de produkter som nominerats flest gånger?

Ja det kan man undra. I år känns det som de valt själva. För även fast jag inte kan på rak arm säga några värre matbluffar så måste det finnas värre som fått mer nominering. Överallt nämns dvs räksallad t.ex. där om något kan du säkert hitta ordentliga bluffar. Eller potatissallad, rödbetssallad, fiskbullar etc.
Citera
Igår, 00:51
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ja det kan man undra. I år känns det som de valt själva. För även fast jag inte kan på rak arm säga några värre matbluffar så måste det finnas värre som fått mer nominering. Överallt nämns dvs räksallad t.ex. där om något kan du säkert hitta ordentliga bluffar. Eller potatissallad, rödbetssallad, fiskbullar etc.
Denna chokladtårta från ICA är ett praktexempel på dålig vara... https://www.ica.se/catering/maxi-ica.../chokladtarta/

Citat:
Innehållsförteckning: VISPGRÄDDE, chokladanslag(VETEMJÖL, socker, ÄGG, VETESTÄRKELSE, fettreducerat kakaopulver, fuktighetsbevarande medel E422, bakpulver (E500, E450), SKUMMJÖLKSPULVER, emulgeringsmedel (E481, E477, E471, 5, E471), salt, invertsocker, konserveringsmedel (E281, E202), glukossirap, färgämne E150c, arom), vaniljkräm(vatten, socker, KÄRNMJÖLKSPULVER, vegetabilisk fett (kokos) , modifierad stärkelse E1442, konserveringsmedel E202, salt, vaniljarom, färgämne E160a, E101), kribati(socker, vegetabilisk fett (palm, solros), fettreducerat kakaopulver (15%), emulgeringsmedel E322 (SOJA), vanillin, arom), chokladspån(kakaomassa, socker, kakaosmör, SMÖROLJA (MJÖLK), emulgeringsmedel E322 (SOJA), naturlig vaniljarom), marsipannejlika(socker, aprikoskärnor, vatten, vegetabilisk olja (raps), fuktighetsbevarande medel (E420, E1103), glukossirap, MANDEL, stabiliseringsmedel (E 401), färgämne (E120, E150c, E160a, E162)), kåkå non-temp mörk(socker, fullhärdat vegetabiliskt fett (palmkärna MB), fettreducerat kakaopulver (12%), emulgeringsmedel (E322, E492), naturlig arom).

Hur många E-nummer och tillsatser hittar du?
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Tycker Lidl tomatpuré skulle varit med

https://www.bbc.com/news/articles/crezlw4y152o
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Denna chokladtårta från ICA är ett praktexempel på dålig vara... https://www.ica.se/catering/maxi-ica.../chokladtarta/

Hur många E-nummer och tillsatser hittar du?
Oräkneligt många. Brukar vara en indikation att det är väldigt snålt med riktiga råvaror i produkten när det behövs ett helt laboratorium med tillsatser.
Citera
Igår, 21:37
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Tycker Lidl tomatpuré skulle varit med

https://www.bbc.com/news/articles/crezlw4y152o

Nu tillverkar ju inte Lidl sina produkter själva.

"But one major retailer has admitted to using Chinese tomatoes. Lidl told us they were in another version of its Baresa Tomatenmark - made by the Italian supplier Giaguaro - sold in Germany last year “for a short time” because of supply problems and that they are investigating this. Giaguaro said all its suppliers respected workers' rights and it is currently not using Chinese tomatoes in Lidl products. The BBC understands the tomatoes were supplied by the Xinjiang company Cofco Tunhe, which the US sanctioned in December last year for forced labour."
Citera
Igår, 21:45
Medlem
Tänkte först ta Mutti men tänkte sen att ett större paket med flera steg jobb måste ge ett högre pris. Men valde sen Gevalia för det retar mig att de minskar storleken. Vart ska det sluta om de fortsätter på samma väg? Gevalia får ge namn för att rosterier som minskat förpackningen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in