2021-01-21, 18:37
Medlem
Jag har redan mönstrat och pga en ovanlig situation kan jag i efterhand välja om jag vill bli cybersoldat och gruppschef eller om jag vill bli plutonsbefäl. Jag är väldigt kluven på vad jag ska välja och skulle gärna vilja höra från folk som gått någon av de utbildningarna. Jag är ganska skoltrött så därför skulle det vara jobbigt att gå en så pass "plugg-intensiv" utbildning som cybersoldat men den är kortare och ger bra arbetsmöjligheter. Plutonsbefälsutbildningen är längre och om jag går den skjuter jag på mina universitetsstudier med två år. Finns det något jag behöver veta från folk som gått någon av de utbildningarna? Vad hade ni valt osv?
Citera
2021-01-21, 19:07
Medlem
Personligen skulle jag välja cybersoldat alla dagar i veckan.

Betydligt trevligare att sitta i ett klimatkontrollerat bergrum med vad som kan antas vara state of the arr inom IT-säkerhet. Lär ju dessutom vara grymt meriterande när man sen söker sig ut i arbetslivet.
Citera
2021-01-21, 20:42
Medlem
Cybersoldat för dina meriters skull, du kommer ha stor nytta av det i arbetslivet.
Citera
2021-01-21, 21:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojfan32
Jag har redan mönstrat och pga en ovanlig situation kan jag i efterhand välja om jag vill bli cybersoldat och gruppschef eller om jag vill bli plutonsbefäl. Jag är väldigt kluven på vad jag ska välja och skulle gärna vilja höra från folk som gått någon av de utbildningarna. Jag är ganska skoltrött så därför skulle det vara jobbigt att gå en så pass "plugg-intensiv" utbildning som cybersoldat men den är kortare och ger bra arbetsmöjligheter. Plutonsbefälsutbildningen är längre och om jag går den skjuter jag på mina universitetsstudier med två år. Finns det något jag behöver veta från folk som gått någon av de utbildningarna? Vad hade ni valt osv?

Ställ dig framför spegeln och fråga den du ser där:

Är jag IT- och teknikintresserad, och vill jobba med liknande arbetsuppgifter senare i livet?

Eller, ser jag mig själv som ett ledarämne, med intresse att verka genom andra, ta ansvar, styra konstruktivt och påverka min omgivning genom att instruera, öva och föregå med gott exempel ?

Risken i alternativ ett är kanske inte att du som "cybersoldat" nödvändigtvis blir en säkerhets-it-konsult-soldat utan att det handlar om avlyssning, elektroniska motmedel och annat som man inte kan ta med sig utan vidare in på den civila banan. En annan del av "cybersoldateriet" handlar om att "man får surfa mycket på Internet", för att fånga information som skall sammanställas och rapporteras. Det är inte säkert att det heller är särskilt användbart civilt. Få företag har underrättelseenheter.

Allt du lär dig om du genomför plutonchefsutbildningen framgångsrikt har du nytta av civilt, SÄRSKILT om du avser att senare genomföra en högre civil utbildning.

Framgår det vad jag tycker? :-)
Citera
2021-01-21, 21:51
Medlem
SYSTEMexes avatar
Vad innebär plutonsbefäl, plutonschef/stf plutonschef?
Citera
2021-01-21, 23:50
Medlem
Macke85s avatar
Citat:

Hur vet du att den ger bra arbetsmöjligheter? För att rekryteringsmyndightene påstår det?

Allt beror på dig själv här. Plugga på högskolan kommer du att hinna, du är fortfarande ung.

Hur mycket vill du satsa? Hur motiverad är du?

Plutonbefälsutbildningen är också garanterat meriterande på flera plan, och kan ge dig mycket bra erfarenheter för resten av ditt liv. Inte bara då inom ett smalt område. Den utbildningen kan också vara rolig eftersom du antagligen kommer att få en betydligt bredare militär grundutbildning och prova på lite av varje osv. MEN då bör du också vara beredd att satsa och gå in för den utbildningen. Där kan du inte riktigt dra benen efter dig och halvsova dig igenom tiden, utan då kommer det att ställas lite mer krav på dig som person.

Cybergrejen kan vara meriterande javisst! Plutonbefälsutbildningen kommer garanterat vara meriterande. Det är således ett säkrare kort, förutsatt att du gör okej ifrån dig såklart. Så det är lite upp till dig själv. Svårt att ge ett bra råd.
Senast redigerad av Macke85 2021-01-22 kl. 00:19.
Citera
2021-01-22, 00:08
Medlem
Macke85s avatar
En risk med att välja cybertjänsten är att utbildningsförbandet beslutar sig för att ni är några för många, och omplacerar dig till vad som helst, typ kock eller nåt?

Troligt? Nej kanske inte, men sånt har ändå hänt.

Så se det som du är inskriven som som någonting preliminärt. När du väl kommit innanför grindarna så gör militären lite vad de vill med dig. Det går inte att komma och vifta med nåt papper då och kräva att du har rätt till en viss befattning. Så funkar det inte. De kanske låter cybersoldatutbildningen va vilande det utbildningsåret av ekonomiska skäl eller nåt. Vem vet?

Troligt? Nej inte, men sådana saker har hänt ändå.

Andra risker är att utbildningen är väldigt nischad och att du i praktiken inte alls har så stor civil nytta av den sen. Eller att du kommer på att du vill jobba med nåt helt annat än IT resten av ditt liv. Eller att utbildningen kortas ned och blir mycket sämre av besparingsskäl*, eller att du kommer att få genomlida din värnplikt med bara en viss typ av människor som du kanske finner tråkiga och insnöade? Så det finns en del risker med att satsa allt på cyberspåret. Men är det verkligen det du vill till 100% i ditt hjärta så visst. Kör naturligtvis på det då..

*eller för att nåt får utbildningen viktigt befäl säger upp sig och blir civil, eller måste åka på utlandsmission etc.
Senast redigerad av Macke85 2021-01-22 kl. 00:24.
Citera
2021-01-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Vad innebär plutonsbefäl, plutonschef/stf plutonschef?
Nej konstigt nog inte, kb,pb och gb kommer från NBO befälsordningen. Det handlar alltså om slutgiltig grad och inte var man truppför.

KB normalt Stf plutC eller vissa grupper/troppar typ eldledningsgruppchef
PB vagnchefer och gruppchefer på specialenheter typ stridsvagnsgruppchef/vagnchef 9040 osv.
GB gruppchef på enklare grupper typ skytte, tross och så vidare.
Styrs normalt av behovet av utbildningstid. Typ stridsvagn behöver 3-4 månader ”extra” än skytte i befattningsutbildning
Citera
2021-01-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Nej konstigt nog inte, kb,pb och gb kommer från NBO befälsordningen. Det handlar alltså om slutgiltig grad och inte var man truppför.

KB normalt Stf plutC eller vissa grupper/troppar typ eldledningsgruppchef
PB vagnchefer och gruppchefer på specialenheter typ stridsvagnsgruppchef/vagnchef 9040 osv.
GB gruppchef på enklare grupper typ skytte, tross och så vidare.
Styrs normalt av behovet av utbildningstid. Typ stridsvagn behöver 3-4 månader ”extra” än skytte i befattningsutbildning

Du verkar vara mer kunnig i detta område. Jag kan inte de olika termerna och min mönstringshandläggare pratade bara om plutonsbefäl väldigt kort då det verkade som han ville ha mig som cybersoldat. Nu har det gått några dagar sen mönstringen och jag tror nog inte cybersoldat är något för mig. Skulle du kunna förklara lite om vad det innebär att utbilda sig till plutonsbefäl. Tack!
Citera
2021-01-22, 19:11
Medlem
Citat:
Du verkar vara mer kunnig i detta område. Jag kan inte de olika termerna och min mönstringshandläggare pratade bara om plutonsbefäl väldigt kort då det verkade som han ville ha mig som cybersoldat. Nu har det gått några dagar sen mönstringen och jag tror nog inte cybersoldat är något för mig. Skulle du kunna förklara lite om vad det innebär att utbilda sig till plutonsbefäl. Tack!
Du har en inrikting mer än plutonsbefäl, typ stridsfordon plutonsbefäl eller lednings plutonsbefäl. Beror på vilket typ plutonsbefäl jägare eller plutonsbefäl ledning är inte samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in