Chefen på äldreboendet lät sin egen familj vaccinera sig mot covid-19 – samtidigt som personal blev utan vaccin. Kommunen utreder nu händelsen.
– Man blir irriterad. Prio ett borde vara att ringa in sin egen personal, säger en anställd på boendet till SVT
Vilket äldreboende gäller det? Vem är chefen? Hur beivras såna här tilltag? Vad händer med dos 2?
Edit: länk
Senast redigerad av JymdKjam 2021-01-22 kl. 14:02.
Vilket svek! Sparken med omedelbar verkan och polisanmälan hoppas jag. Får ju en att undra hur mycket det fuskas med vaccin till anhöriga och liknande.
Någon sitter på den hemligheten, vilket äldreboende det gäller. Eskilstuna Kuriren var snabba med att tala om att kungen fått vaccinet, lite så där i förtid, men denna nyhet, lär nog förbli hemlig!
Vilket svek! Sparken med omedelbar verkan och polisanmälan hoppas jag. Får ju en att undra hur mycket det fuskas med vaccin till anhöriga och liknande.
Praxis i Sverige är väl fallskärm och välbetalt jobb som föreläsare. Men, jag gillar ditt förslag bättre.
Min tolkning:
Vaccinet hade börjat närma sig tidpunkten då det skulle anses utgånget.
Personalen på plats hade fått vaccin.
Ledig personal hade behövt ringas upp. De hade behövt ha möjlighet att ta sig in på momangen, och de hade då behövt hinna färdas till arbetet i tid.
Mannen valde då att använda kvarvarande doser till sin familj.
Känns som ett säkrare sätt att ta vara på vaccin som annars skulle blivit utgånget än att hoppas på att ledig personal skulle hinna in i tid.
Jag kan tänka mig, att rent allmänt, kommer en hel del doser av detta vaccin blir utgånget i liknande situationer. Vilket han nu undvek.
Jag tycker inte att hans handling är särskilt klandervärd. Men bättre hade såklart varit att börja kontakta ledig personal i förväg så att de hade kunnat vara på plats i tid. Men det skulle också kunnat innebära att visa åkt in förgäves.
Min tolkning:
Ledig personal hade behövt ringas upp. De hade behövt ha möjlighet att ta sig in på momangen, och de hade då behövt hinna färdas till arbetet i tid.
Känns som ett säkrare sätt att ta vara på vaccin som annars skulle blivit utgånget än att hoppas på att ledig personal skulle hinna in i tid.
Jag kan tänka mig, att rent allmänt, kommer en hel del doser av detta vaccin blir utgånget i liknande situationer. Vilket han nu undvek.
Jag tycker inte att hans handling är särskilt klandervärd. Men bättre hade såklart varit att börja kontakta ledig personal i förväg så att de hade kunnat vara på plats i tid. Men det skulle också kunnat innebära att visa åkt in förgäves.
Det är givetvis så chefen kommer motivera det. Men det betyder också att dos nr 2 är intecknad för familjemedlemmarna.
Min tolkning:
Ja, så kommer det säkert motiveras. Men personalen vittnar om att ingen ringt dem och bett dem komma in. Så lätt förgånget kan vaccinet inte vara, chefen hann ju ringa in sin familj.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!