Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-23, 18:00
Medlem
Kennethkvartings avatar
God afton kära brainiacs.

Jag har en fråga angående risk för prionsjukdomar och valde detta underforum eftersom det måste sortera in under molekylärbiologi.

Fram till början av 1990-talet matade ffa brittiska köttbönder sina kor med mjöl som bestod av slaktrester av andra kor, en form av kannibalism som gjorde att det uppstod prioner i köttet.

Jag förstår inte exakt vad prioner är för nåt, mer än att det är en typ av protein som är felveckad på molekylär nivå, de sprider sig i kroppen genom att andra proteiner kopierar deras struktur. Det beskrivs som ett smittoämne som saknar arvsmassa, som inte går att bekämpa om det har kommit in i kroppen.

Tydligen kan kannibalism leda till att prioner skapas i kroppen, och sedan är det kört.

I spelfilmen Snatch från 2000 gör skurken Brick Top sig av med mördade människors kroppar genom att mata dem till grisar.

Kan det uppstå prioner vid denna typ av sekundär kannibalism? Alltså, om människor äter kött från grisar som har ätit människokött?

Bonusfråga: Många vilda djur, bland annat råttor och möss är kannibaler, kan en katt som äter gnagare få i sig prioner denna väg?
Senast redigerad av Kennethkvarting 2021-01-23 kl. 18:03. Anledning: Förtydligande av frågeställning.
Citera
2021-01-23, 18:12
Medlem
Heh! Prioner förefaller i dessa dagar ungefär lika avlägsna som digerdöden!

Jag är ingen expert; men om nu prioner kan passera en artgräns, t. ex. ko/människa, såsom gjordes gällande på den tid det begav sig, ser jag inget principiellt hinder för att de skulle kunna passera flera (även om vi kanske får anta att sannolikheten sjunker något för varje steg, då proteinerna ju sällan är helt identiska)!
Citera
2021-01-23, 18:25
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
God afton kära brainiacs.

Jag har en fråga angående risk för prionsjukdomar och valde detta underforum eftersom det måste sortera in under molekylärbiologi.

Fram till början av 1990-talet matade ffa brittiska köttbönder sina kor med mjöl som bestod av slaktrester av andra kor, en form av kannibalism som gjorde att det uppstod prioner i köttet.

Jag förstår inte exakt vad prioner är för nåt, mer än att det är en typ av protein som är felveckad på molekylär nivå, de sprider sig i kroppen genom att andra proteiner kopierar deras struktur. Det beskrivs som ett smittoämne som saknar arvsmassa, som inte går att bekämpa om det har kommit in i kroppen.

Tydligen kan kannibalism leda till att prioner skapas i kroppen, och sedan är det kört.

I spelfilmen Snatch från 2000 gör skurken Brick Top sig av med mördade människors kroppar genom att mata dem till grisar.

Kan det uppstå prioner vid denna typ av sekundär kannibalism? Alltså, om människor äter kött från grisar som har ätit människokött?

Bonusfråga: Många vilda djur, bland annat råttor och möss är kannibaler, kan en katt som äter gnagare få i sig prioner denna väg?
Alltså, om en gangsterboss med grisfarm mördar en man på 100 kg som ätit just käkat en schnitzel på 200 gram så blir det rätt utblandat i alla fall, dessutom antar jag att detta proteinliknande påverkas av värme som andra proteiner(få människor äter stora mängder rått griskött) och om det har gått några timmar så bryts ju även köttet ned ytterligare. Jag tror gangsterbossen inte behöver oroa sig av just denna anledning.

Det här är bara spekulationer dock.
Citera
2021-01-23, 18:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Alltså, om en gangsterboss med grisfarm mördar en man på 100 kg som ätit just käkat en schnitzel på 200 gram så blir det rätt utblandat i alla fall, dessutom antar jag att detta proteinliknande påverkas av värme som andra proteiner(få människor äter stora mängder rått griskött) och om det har gått några timmar så bryts ju även köttet ned ytterligare. Jag tror gangsterbossen inte behöver oroa sig av just denna anledning.

Nja, vad jag har förstått påverkas prioner inte av värme, men som sagt; jag är ingen prion-äxpärt.

Stirra er inte heller blind på filmen snatch, tänk er i stället ett hypotetiskt scenario av ett folkmord där de som utför folkmordet matar sina grisar med det mördade folkets kroppar i hundratusentals eller miljontals.
Citera
2021-01-23, 18:31
Medlem
Man får också betänka att "matgrisar" generellt slaktas redan före ett års ålder, så de torde inte ha hunnit bygga upp särskilt stora prionnivåer innan de blir uppätna!
Citera
2021-01-24, 00:26
Medlem
Citat:
Nja, vad jag har förstått påverkas prioner inte av värme, men som sagt; jag är ingen prion-äxpärt.

Stirra er inte heller blind på filmen snatch, tänk er i stället ett hypotetiskt scenario av ett folkmord där de som utför folkmordet matar sina grisar med det mördade folkets kroppar i hundratusentals eller miljontals.

Har för mig att man måste värma upp köttet till minst 120 grader i x antal minuter innan prionerna går sönder.
Kommer inte ihåg den exakta värmen och antal minuter. Dock går de att ha sönder med värme.
Citera
2021-01-24, 00:34
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har för mig att man måste värma upp köttet till minst 120 grader i x antal minuter innan prionerna går sönder.
Kommer inte ihåg den exakta värmen och antal minuter. Dock går de att ha sönder med värme.

OK, men gäller inte samma sak för vanliga proteiner då? För vad jag förstår är prioner och proteiner närbesläktade rent kemiskt.

Det är möjligtvis bara vid tryckkokning man hettar upp köttet till över 120°C ändå.

Jag är ingen kock, men jag vill minnas att ideal innertemperatur för fläsk är 68°C.
Citera
2021-01-24, 00:43
Medlem
Citat:
OK, men gäller inte samma sak för vanliga proteiner då? För vad jag förstår är prioner och proteiner närbesläktade rent kemiskt.

Det är möjligtvis bara vid tryckkokning man hettar upp köttet till över 120°C ändå.

Jag är ingen kock, men jag vill minnas att ideal innertemperatur för fläsk är 68°C.

78° C var den föreskrivna lägsta kärntemperaturen för skinka och falukorv då jag jobbade på charkuteri för en oherrans massa år sedan; men det är mycket möjligt att den var tilltagen i överkant (dock knappast med hänsyn till prioner)!
Citera
2021-01-24, 10:17
Medlem
Citat:

Efter lite sökande o läsande här o där så hittade jag detta. Det sista stycket anger en faktisk temperatur och tid för att förstöra prioner.
Förslagsvis skall man inte äta kött som innehåller detta då man tycks behöva en exorcist för att bli av med det.

https://www.vardhandboken.se/vardhyg...ta/smittamnen/
Citat:
Prioner (Creutzfeldt-Jakobs sjukdom)

Creutzfeldt-Jakobs sjukdom är en mycket sällsynt neurologisk sjukdom orsakad av så kallade prioner. Prioner är äggviteämnen med en mycket hög motståndskraft mot värme och kemiska desinfektionsmedel. Det enda helt säkra sättet att eliminera smittämnet är genom förbränning.

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...ngssjuka-cwd-/
Citat:
Prioner är svåra att förstöra
Prioner är mycket stabila och normal tillagning förstör dem inte. De är mycket värmetåliga och det krävs bland annat högt tryck i kombination med hög temperatur för att de ska förstöras.

https://www.solunetti.fi/se/solubiologia/prionit/3/
Citat:
När man undersökt prionernas molekylära natur och fysikaliska egenskaper har man upptäckt skillander mellan dem och virus.
I motsats till virus tål prioner lång upphettning (135°C, 18 min.) och betydligt större dos av UV- och joniserande strålning än virus. Behandling med DNAase- och RNAas, som inaktiverar nukleinsyror, inverkar inte på prionernas infektivitet. Däremot är de känsliga för denaturerande kemikalier såsom urea, SDS och fenol. För att förstöra prioner måste man autoklavera med 3 bars tryck, vid 134-137°C under minst 20 minuter.
Citera
2021-01-24, 22:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Efter lite sökande o läsande här o där så hittade jag detta. Det sista stycket anger en faktisk temperatur och tid för att förstöra prioner.
Förslagsvis skall man inte äta kött som innehåller detta då man tycks behöva en exorcist för att bli av med det.

https://www.vardhandboken.se/vardhyg...ta/smittamnen/

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...ngssjuka-cwd-/

https://www.solunetti.fi/se/solubiologia/prionit/3/

Jag undrar om inte proteinerna i köttet också förstörs om man autoklaverar till den grad att prionerna förstörs?
Citera
2021-01-25, 17:57
Medlem
Citat:
Jag undrar om inte proteinerna i köttet också förstörs om man autoklaverar till den grad att prionerna förstörs?

Enligt detta så förstörs det redan vid 40-grader.

https://kemi.ugglansno.se/livsmedelskemi-protein/
Citat:
Protein är känsligt för värme och vid temperaturer över 40 grader Celsius brukar de koagulera (stelna). När proteiner koagulerar stelnar de eller förändrar sin form vilket medför att de tappar sin funktion.
Citera
2021-01-26, 01:29
Medlem
Citat:

För näringsvärdet har det ingen betydelse om proteinerna hydrolyseras till enkla aminosyror, eftersom detta ju ändå måste ske innan de kan utnyttjas av predatorn!

Om de kokas mycket länge, vid högt tryck och hög temperatur är det möjligt att även vissa aminosyror skadas, t. ex. genom racemisering, vilket minskar den biologiska användbarheten något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in