Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-27, 16:01
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Romanförfattaren Abdulrazak Gurnah som är född på den tropiska paradisön Zanzibar (Tanzania) i Östafrika fick årets nobelpriset i litteratur 2021. Hans böcker har teman som kolonialism och flyktingars öden. Är det någon som har läst hans böcker och kan säga om de är bra? Är lite intresserad av hans genombrottsroman "Paradiset" som utspelar sig när delar av Östafrika styrdes av tyska kolonialtrupper. Romanen anknyter till Joseph Conrads bok "Mörkrets hjärta" men denna gång är det den unge hjälten Yusuf som färdas till mörkrets hjärta.

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Den kommer som radioföljetong med början 6 december (alla avsnitten brukar komma samtidigt i appen, som väl är det sätt de flesta lyssnar numera). Jag tänkte ge den en chans. Vi kan ju sammanstråla här för utvärdering sedan.

Följde någon uppläsningen i radio? Har läst ”Paradiset” nu och tyckte tyvärr den var förvånansvärt svag. Kändes inte alls som nobelprismaterial. Upplevde inget av det påstådda släktskapet med ”Mörkrets Hjärta”. Snarare tyckte jag det fanns element i denna sagoaktiga berättelse som påminde om Paolo Coelhos ”Alkemisten”. Kolonialismen fanns där som fond. Katten på råttan, råttan på repet... tysken på araben, araben på afrikanen.

Jag är dock inte beredd att ge upp Gurnahs författarskap ännu. Händelsevis skriver jag detta inlägg från Zanzibars stenstad och har varit runt i labyrinten av gränder och sökt hans böcker. En hål-i-väggen-butik hade hans porträtt utanför, inne fanns fem sex titlar i gamla engelska utgåvor på en hylla. Flera med författarens dedikation till sin syster! De visade sig dock inte vara till salu Hittade dock ”Desertion” från 2005 i en annan shop så det får bli nästa försök.
Citera
2021-12-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Följde någon uppläsningen i radio?

Den blev uppskjuten på grund av någon kalamitet i produktionen, men ska komma någon gång nu på det nya året. Har själv inte kommit mig för att läsa Gurnah än, i någon form.
Citera
2021-12-27, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Den blev uppskjuten på grund av någon kalamitet i produktionen, men ska komma någon gång nu på det nya året. Har själv inte kommit mig för att läsa Gurnah än, i någon form.

Uppskjuten pga sjukdom, eftersom uppläsaren är Hans Mosesson så lär det ju vara han som är sjuk, förmodligen snart död av covid!
Citera
2021-12-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Uppskjuten pga sjukdom, eftersom uppläsaren är Hans Mosesson så lär det ju vara han som är sjuk, förmodligen snart död av covid!

För att i någon mån stävja ryktesspridning om Hans Mosesson klipper jag in följande från Radioföljetongens Facebook:

Citat:
Tyvärr har jag lite dåliga besked - Abdulrazak Gurnahs Paradiset skulle ju ha börjat på måndag 6/12 men i Göteborg är det halt och tyvärr drabbade det min kollega och producent Mia - hon vurpade illa med cykeln (är under omständigheterna ok) och vi behöver skjuta på sändningen. Paradiset kommer såklart men kanske först till våren 2022 (passa på att lyssna på 👇📻 ett helt P1 kultur om Gurnah i väntan).
Citera
2021-12-28, 10:26
Medlem
klimpenspappas avatar
Har någon erfarenhet av Achmat Dangor? I sådana fall: hur är prosan och vilka titlar rekommenderas?

Har tummat lite på "Kafka's Curse", men inte läst än.
Citera
2022-01-20, 23:03
Medlem
För den som gillar att lyssna på ljudböcker så har Paradiset av nobelpristagaren Abdulrazak Gurnah nu till slut släppts som ljudbok på svenska.
Citera
2022-01-21, 00:08
Medlem
Läste klart Paradiset häromdagen, en fantastisk bok. Om Gurnahs andra böcker är lika bra är han en värdig nobelprisvinnare. Jag har läst en del recensioner, men förbluffande få verkar ha hängt med på att hela boken alluderar till berättelsen om Josef i Bibeln och Koranen. Har ingen svensk recensent läst Bibeln?
Citera
2022-01-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plog-Pelle
Läste klart Paradiset häromdagen, en fantastisk bok. Om Gurnahs andra böcker är lika bra är han en värdig nobelprisvinnare. Jag har läst en del recensioner, men förbluffande få verkar ha hängt med på att hela boken alluderar till berättelsen om Josef i Bibeln och Koranen. Har ingen svensk recensent läst Bibeln?

Roligt att höra. Svenska kritikers bibelkunskaper är nog dessvärre ganska låga, vilket väl är ett uttryck för en allmän trend.
Citera
2022-01-24, 09:54
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Då tyckte vi olika, fair enough. För min del har jag endast läst den sataniska bibeln, inte den heliga bibeln, så jag missade antagligen en dimension av boken. Vad tyckte du annars om Bonniers/Celanders utgåva? Den förefaller ju vara framstressad och lider av usel korrekturläsning. Några stavfel fanns det, och på många ställen ofoget med avstavande bindestreck mitt på rader. Absolut ovärdigt en nobelvinnare!
Citera
2022-01-24, 16:32
Medlem
Citat:

Citat:
Då tyckte vi olika, fair enough. För min del har jag endast läst den sataniska bibeln, inte den heliga bibeln, så jag missade antagligen en dimension av boken. Vad tyckte du annars om Bonniers/Celanders utgåva? Den förefaller ju vara framstressad och lider av usel korrekturläsning. Några stavfel fanns det, och på många ställen ofoget med avstavande bindestreck mitt på rader. Absolut ovärdigt en nobelvinnare!

Nu har jag också läst Abdulrazak Gurnahs roman Paradiset. Det var en trivsam och underhållande bok. Det känns dock en aning som att det var kontinenten Afrika (som har få nobelprisvinnare i litteratur) som fick nobelpriset och inte författaren. Boken anknyter som sagts tidigare både till berättelsen om Josef i Bibeln där huvudpersonen blir såld som slav och till Joseph Conrads bok "Mörkrets hjärta" då hjälten färdas in i det mörka djupet av afrikanska inlandet. Blev överraskad över att boken slutar med en cliffhanger.
Senast redigerad av Piratpartiet 2022-01-24 kl. 16:55.
Citera
2022-01-24, 18:37
Medlem
Citat:

Inget fel med olika åsikter! Dock håller jag helt med om att boken lider av ovärdigt många tryck- och korrekturfel. Just bindestrecken mitt i rader störde mig särskilt, det borde väl ha upptäckts om en enda person läste boken innan de började trycka upp 30 000 ex?
Citera
2022-02-04, 18:45
Medlem
mohnomishes avatar
Prisregn över afrikanska författare under 2021. Gurnah var bara toppen av isberget. Bra artikel för den som vill orientera sig lite i ämnet: https://www.aljazeera.com/features/2...-storm-in-2021

Citat:
From scooping a string of important awards to releasing a number of critically acclaimed books, writers from across Africa took the literary world by storm in 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in