Citat:
Romanförfattaren Abdulrazak Gurnah som är född på den tropiska paradisön Zanzibar (Tanzania) i Östafrika fick årets nobelpriset i litteratur 2021. Hans böcker har teman som kolonialism och flyktingars öden. Är det någon som har läst hans böcker och kan säga om de är bra? Är lite intresserad av hans genombrottsroman "Paradiset" som utspelar sig när delar av Östafrika styrdes av tyska kolonialtrupper. Romanen anknyter till Joseph Conrads bok "Mörkrets hjärta" men denna gång är det den unge hjälten Yusuf som färdas till mörkrets hjärta.
Citat:
Följde någon uppläsningen i radio? Har läst ”Paradiset” nu och tyckte tyvärr den var förvånansvärt svag. Kändes inte alls som nobelprismaterial. Upplevde inget av det påstådda släktskapet med ”Mörkrets Hjärta”. Snarare tyckte jag det fanns element i denna sagoaktiga berättelse som påminde om Paolo Coelhos ”Alkemisten”. Kolonialismen fanns där som fond. Katten på råttan, råttan på repet... tysken på araben, araben på afrikanen.
Jag är dock inte beredd att ge upp Gurnahs författarskap ännu. Händelsevis skriver jag detta inlägg från Zanzibars stenstad och har varit runt i labyrinten av gränder och sökt hans böcker. En hål-i-väggen-butik hade hans porträtt utanför, inne fanns fem sex titlar i gamla engelska utgåvor på en hylla. Flera med författarens dedikation till sin syster! De visade sig dock inte vara till salu Hittade dock ”Desertion” från 2005 i en annan shop så det får bli nästa försök.