2021-01-27, 11:12
Medlem
Sverige verkar bara bli sämre och sämre. Om 10 år är det kört.

Andelen svenskar med låg ekonomisk standard fortsätter att öka och nådde 2019 den högsta nivån hittills, över 15 procent av befolkningen, enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Bland grupper med störst andel fattiga, låg ekonomisk standard, finns ensamstående kvinnor över 80 år, 41 procent, och barn (0-19 år), 20 procent.

Inkomstskillnaderna ökade något under 2019, enligt den så kallade ginikoefficienten, men låg ändå lägre än under åren 2015-2017, enligt SCB.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...skar.VM5xSwosn
Citera
2021-01-27, 11:23
Medlem
Jo de flesta fattiga är nog etniska svenskar. De andra "svenskarna" har ju sina bidrag som oftast är mer än generösa. Tack PK partier för vad Ni utsätter riktiga svenskar för.
Citera
2021-01-27, 11:53
Medlem
Tror folk inte vet vad äkta fattigdom är, ja majoritet av svenskarna är helt utan värde som bara äger skulder.

Felet är dom som har ett värde tvingas betala för dom utan värde fortfarande ska få en bostad, mat, vård och all annan skit.

Krävs ingen bostad att överleva, går även leva på matrester från sopor och är så. Även bulkpris på 100KG ris, potatis, pasta/nudlar är inte mycket.

Här jag bor är det 0% skatt och eget ansvar att överleva. Inga pengar då inte rätt få någon mat, bostad, vård. Bygger endast isåfall på frivillighet.
Citera
2021-01-27, 11:57
Medlem
krautbrains avatar
EUs fattigdomsgräns är satt alldeles för högt och då har jag levt under den i många många år. Hade jag bott i storstadsregionerna med skenande bostadspriser hade jag kanske tänkt annorlunda? Men i resten av landet så går det att leva bra på vad som sägs vara fattigdom.
Citera
2021-01-27, 12:11
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Jo de flesta fattiga är nog etniska svenskar. De andra "svenskarna" har ju sina bidrag som oftast är mer än generösa. Tack PK partier för vad Ni utsätter riktiga svenskar för.
Av de gamla ja. Att etniskt svenska barn skulle leva i större fattigdom än blattebarnen tvivlar jag på.
Citera
2021-01-27, 12:13
Medlem
Jaha inga mörkhyade långtidsarbetslösa med 12 barn är fattiga alltså? Främst bara svenska kvinnor över 80+ år?

Det var ju otippat. Obegripliga siffror. Är nog fake news.
Citera
2021-01-27, 12:21
Medlem
Niggwards avatar
Är nog en blandning utav fattig pensionärer / analfabeter (ja, de räknas in som ”svenskar” i statistiken ” samt Jenny och Håkan som lever på existens minimum för att de lyxfestat på sms lån för att impa på sina vänner och nu sitter med 500+k i skulder hos kronis.
Citera
2021-01-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Är nog en blandning utav fattig pensionärer / analfabeter (ja, de räknas in som ”svenskar” i statistiken ” samt Jenny och Håkan som lever på existens minimum för att de lyxfestat på sms lån för att impa på sina vänner och nu sitter med 500+k i skulder hos kronis.
EXAKT SÅ!
Är man fattigpensionär får man fan skylla sig själv! Haft hela livet på sig att ändra sin situation.
Man kan ju undra hur dagens arbetslösa kommer att leva som pensionärer om 20-30-40 år.
Citera
2021-01-27, 12:27
Medlem
SYSTEMexes avatar
Sverige har en väldigt skev syn på fattigdom. Jag vill minnas att gränsen för existensminimum för en vuxen är ca 5000 kr, utöver den bostad som i princip alla fattiga får pröjsat av offentligheten.

Jag ser mig själv leva väldigt bra och jag gör inte ens av med 5000 per månad.

Alla nödvändigheter som kläder, möbler och teknik kan idag köpas second hand för i princip inga pengar alls. Utöver det finns det ett mycket stort underhållningutbud tillgängligt helt gratis på internet.

Till och med tiggarna sitter med Iphones.

Fattigdom my as
Citera
2021-01-27, 12:28
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
EXAKT SÅ!
Är man fattigpensionär får man fan skylla sig själv! Haft hela livet på sig att ändra sin situation.
Man kan ju undra hur dagens arbetslösa kommer att leva som pensionärer om 20-30-40 år.

Den som inte sparar för sin pension idag och är 20+ får skylla sig själv helt. Tro fan inte staten räddar dig om 30-40 år. De räddar inte någon idag, blir bara värre med tiden.

Bara tanken av att jobba hela livet och sedan leva ut sina sista dagar med knappt mat på bordet och ha ångest över hyra borde räcka. Varför ens ta risken.
Senast redigerad av Niggward 2021-01-27 kl. 12:37.
Citera
2021-01-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Sverige har en väldigt skev syn på fattigdom. Jag vill minnas att gränsen för existensminimum för en vuxen är ca 5000 kr, utöver den bostad som i princip alla fattiga får pröjsat av offentligheten.

Jag ser mig själv leva väldigt bra och jag gör inte ens av med 5000 per månad.

Alla nödvändigheter som kläder, möbler och teknik kan idag köpas second hand för i princip inga pengar alls. Utöver det finns det ett mycket stort underhållningutbud tillgängligt helt gratis på internet.

Till och med tiggarna sitter med Iphones.

Fattigdom my as

Gränsen för fattigdom i Sverige går när du inte kan äta oxfile till middag mer än 1 gång i veckan.
Många vet inte ens vad RIKTIG fattigdom är för något. Problemet är att folk gör sig till offer så fort de har det lite knapert. Som om det vore en mänsklig rättighet att alltid ha det bra. Majoriteten av de "fattiga" i Sverige har det bättre än 99% av all världens befolkning som befinner sig i fattigdom.
Citera
2021-01-27, 12:40
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Gränsen för fattigdom i Sverige går när du inte kan äta oxfile till middag mer än 1 gång i veckan.
Många vet inte ens vad RIKTIG fattigdom är för något. Problemet är att folk gör sig till offer så fort de har det lite knapert. Som om det vore en mänsklig rättighet att alltid ha det bra. Majoriteten av de "fattiga" i Sverige har det bättre än 99% av all världens befolkning som befinner sig i fattigdom.

Kan inte undgå att påminnas om artikeln med Anne Ramberg när hon målade ut sig själv som offer för att hennes mor inte hade råd att ta taxi från Östermalm när hon skulle handla på NK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in