2021-01-27, 12:31
Medlem
Hej. Jag har fått underlag till att göra mönstring. Vill helst bli jägarsoldat. Hur ska man bete sig under mönstringen för att få bli det? Nu när dom tagit bort konditions testet med. Kan man önska vart man vill vara? hur bör man träna för att lyckas bra på mönstringen? Kondition, styrka?
Citera
2021-01-27, 12:32
Medlem
Min vän gick igenom hela processen, fysiska test och intervjuer osv men blev nekad efter psykologisk utvärdering. Och det här är en jävligt stabil person. Så säg ingenting fel där heller
Citera
2021-01-27, 12:32
Medlem
getbusys avatar
Hur du ska svara ska du veta annars kommer det gå åt helvete. Kondition och styrka träna det 6 ggr vecka.
Citera
2021-01-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip0310
Hej. Jag har fått underlag till att göra mönstring. Vill helst bli jägarsoldat. Hur ska man bete sig under mönstringen för att få bli det? Nu när dom tagit bort konditions testet med. Kan man önska vart man vill vara? hur bör man träna för att lyckas bra på mönstringen? Kondition, styrka?

vilken sorts jägarsoldat?

Finns ju en massa på youtube om det tex

Jägarsoldat #1 - Dag ett
https://youtu.be/Mp9sRxfIY_I

men det är många fler som vill bli det än som utbildas, så du kan va best of the best och endå inte få göra den tjänsten, sen bör du nog inte ha nått som skräpar i belastning eller sjuk registret. (så inte en massa bup,ångest,alergier,fyllecell osv)
Citera
2021-01-27, 13:08
Medlem
Nu är det 35 år sedan för min del så min info kan vara inaktuell men jag sa vad jag ville bli och vid de fysiska proven sa dom då vad jag behövde för att klara det.

Snacket med psykologen är det nog inget jag kan hjälpa dig med men har en gissning att det är positivt med lagidrott och andra organiserade saker.
Prata tydligt och stressa inte. Låt en kompis ställa frågor och svara utan att ställa till det för dig med långa konstiga utläggningar.
Inga snyfthistorier om trasiga förhållanden hemma och skit.
Inget snack om psykiska problem.

Öva så många intelligenstest du kan så du förstår tekniken bakom. Det kommer lätt höja ditt resultat med 20.

Får jag rekommendera FJS som jag personligen håller högre än Kustjägarna.

Här kommer ett träningsprogram som kommer hjälpa dig med den fysiska biten.
Även om du inte når enda fram innan mönstring kan du bli uttagen.

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...rogram_fjs.pdf

Se till att vara stark när du rycker in. inga "GYM-muskler" utan riktig uthållighet är viktigt. Du kommer behöva prestera under många dagar. Inte några explosiva övningar på gymmet även om detta också hjälper till.

Kan du gå fyra mil om dagen i terräng med 25 kilo på ryggen i fyra dagar så är det bra. Tänk på att fötterna skall hålla.
Ge aldrig upp!
Citera
2021-01-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Nu är det 35 år sedan för min del så min info kan vara inaktuell men jag sa vad jag ville bli och vid de fysiska proven sa dom då vad jag behövde för att klara det.

Snacket med psykologen är det nog inget jag kan hjälpa dig med men har en gissning att det är positivt med lagidrott och andra organiserade saker.
Prata tydligt och stressa inte. Låt en kompis ställa frågor och svara utan att ställa till det för dig med långa konstiga utläggningar.
Inga snyfthistorier om trasiga förhållanden hemma och skit.
Inget snack om psykiska problem.

Öva så många intelligenstest du kan så du förstår tekniken bakom. Det kommer lätt höja ditt resultat med 20.

Får jag rekommendera FJS som jag personligen håller högre än Kustjägarna.

Här kommer ett träningsprogram som kommer hjälpa dig med den fysiska biten.
Även om du inte når enda fram innan mönstring kan du bli uttagen.

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...rogram_fjs.pdf

Se till att vara stark när du rycker in. inga "GYM-muskler" utan riktig uthållighet är viktigt. Du kommer behöva prestera under många dagar. Inte några explosiva övningar på gymmet även om detta också hjälper till.

Kan du gå fyra mil om dagen i terräng med 25 kilo på ryggen i fyra dagar så är det bra. Tänk på att fötterna skall hålla.
Ge aldrig upp!
Okej tack för ditt svar. Ska kolla på länken du skicka via med. Är super taggad på att göra lumpen. Många av mina vänner vill inte eller vet inte om dom vill. Men man vill ju kunna ställa upp för sitt land och jag ser det även som en merit
Citera
2021-01-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vilken sorts jägarsoldat?

Finns ju en massa på youtube om det tex

Jägarsoldat #1 - Dag ett
https://youtu.be/Mp9sRxfIY_I

men det är många fler som vill bli det än som utbildas, så du kan va best of the best och endå inte få göra den tjänsten, sen bör du nog inte ha nått som skräpar i belastning eller sjuk registret. (så inte en massa bup,ångest,alergier,fyllecell osv)
Ja precis det är den serien jag kollat på och blivit super taggad av Något sånt register har jag inte.
Citera
2021-01-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ja precis det är den serien jag kollat på och blivit super taggad av Något sånt register har jag inte.

då är det bara att träna, var lagom pep, säg att du trivs i naturen (gärna campar , fiskar osv) ,din "tjänsteplacering" ska främst matchas genom objektiva värden (styrka, temprament, uthålighet, intressen osv) dina "personlig önskemål" lär nog inte med på top 5 av kriterna ens.

nu var det rätt många år sedan jag låg inne, men försvsmakten är en traditionstyngd snigel som knappast revulutionerat sitt sätt att jobba
Citera
2021-01-27, 14:56
Medlem
Bergakungens avatar
Det är inte så enkelt att "bli jägare när man går lumpen" (eller hur nu dagens unga uttrycker saken.

Till att börja med skall man (som redan framhållits) klara fystesterna, man skall klara extraprövningen och man skall "vara jägarmaterial" hos psykologen. Finns man i belastningsregistret blir det ingenting.

Det man inte direkt kan träna är förstås att ge ett bra intryck hos psykologen. Goda resultat på alla fystester OCH bra resultat på det sk "intelligenstestet" är nödvändiga krav, detta kan man (särskilt fysproven och simprovet) träna för och till. Om inte Kronan har ändrat provet i psykisk arbetsförmåga de senaste åren är det heller inte ett traditionellt intelligenstest, utan orienterat mot, just, psykisk arbetsförmåga.

Vi antar att du inte sorteras bort pga dålig fysik eller dåligt psyke (dvs "jägarnivå, man kan vara fullt godkänd som människa ändå) och då tittar man vidare på vad du är för en filur:

Körkort är i princip ett krav (även om jägare sällan får ut en bil), jakt, lagsport, fjällvandring och liknande fritidsintressen är litet lagom meriterande - inte avgörande, men ett plus.

Gymnasieutbildning med (tillräckligt) bra betyg är "bra", har du blottor där blir det inget.

Litet kontraintuitivt: Kampsport, typ MMA, boxning och brottning är inte meriterande. Möjligen är ett Budopass något att föra på tal (har att göra med disciplin och träningsstrukturer). Bevis på att du är självmotiverad, envis och uthållig är bra.

Var dig själv, på ett klokt sätt, så går det bra, om det KAN gå bra. Ibland behövs inga fler jägare, uttagningarna är fulla för lång tid framåt och då kan man få reda på det. Då spelar det ingen roll om du är superbra, uttagningar funkar inte riktigt som anställningsintervjuer, på det sättet.
Senast redigerad av Bergakungen 2021-01-27 kl. 15:00. Anledning: fult stavfel...
Citera
2021-01-27, 16:09
Medlem
[quote=slö|74466321]då är det bara att träna, var lagom pep, säg att du trivs i naturen (gärna campar , fiskar osv) ,din "tjänsteplacering" ska främst matchas genom objektiva värden (styrka, temprament, uthålighet, intressen osv) dina "personlig önskemål" lär nog inte med på top 5 av kriterna ens.

nu var det rätt många år sedan jag låg inne, men försvsmakten är en traditionstyngd snigel som knappast revulutionerat sitt sätt att jobba[/QUOTE
Jag gillar ju att vara i naturen rent allmänt med, typ vandra tycker jag är riktigt kul faktist. Fiska är kul och lagsport typ innebandy är kul
Citera
2021-01-27, 16:15
Medlem
Citat:
Jag gillar ju att vara i naturen rent allmänt med, typ vandra tycker jag är riktigt kul faktist. Fiska är kul och lagsport typ innebandy är kul

Sånt hjälper, jag hamnade på amf1/ka1, troligtvis för att jag hade segelvana, försvarsmakten har dock inte använt segelbåtar i strid på nått 100tal år......

Det är sånna detljer som förmodligen puttar en mot en viss tjänst, snarare än ens fasination för rambo filmer och spetznaz tekniker för strid i urban miljö.

Du får återkomma och citera när du fått din placering,

Sen är det myt att jägarna är hårdast, det är robotpluton på amfibejbataljonen som är. (nej jag låg inte som robotpluton)
Senast redigerad av slö 2021-01-27 kl. 16:18.
Citera
2021-01-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Sånt hjälper, jag hamnade på amf1/ka1, troligtvis för att jag hade segelvana, försvarsmakten har dock inte använt segelbåtar i strid på nått 100tal år......

Det är sånna detljer som förmodligen puttar en mot en viss tjänst, snarare än ens fasination för rambo filmer och spetznaz tekniker för strid i urban miljö.

Du får återkomma och citera när du fått din placering,

Sen är det myt att jägarna är hårdast, det är robotpluton på amfibejbataljonen som är. (nej jag låg inte som robotpluton)
Absolut det ska jag göra. Är sjukt taggad och kör just nu kondition allra mest eftersom det är mycket att marscha och springa. Men jag hör av mig sen igen, tack för alla svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in