2021-01-27, 20:11
Medlem
Någon som vet varför den gått ner 6% på 2 dagar?

Nej, jag ska inte sälja eller drabbas av panik m.m

Bara en undran då jag vill lära mig förstå vf fonder går upp resp ner
Citera
2021-01-27, 20:19
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Någon som vet varför den gått ner 6% på 2 dagar?

Nej, jag ska inte sälja eller drabbas av panik m.m

Bara en undran då jag vill lära mig förstå vf fonder går upp resp ner

Grönenergi sektorn verkar vara i gungning just nu. Inte bara HHE.

1. Bolagen inom fonderna är monumentalt övervärderade
2. En Ev sektorsrotering på gång då smarta pengar överger gröna sektorn
3. Mer på gång i sektorn traditionell "smutsig" industri , där det finns ev. kursraketer framöver

Alla grönenergifonder har i princip stått stilla eller gått med svagt plus sedan 7-8 januari. Detta inkluderar även folkfonder som Ny teknik och TIN, sedan dess. Utvecklingen är bruten och är i en 4 veckors platå av plus minus noll, vilket inte inträffat tidigare på många år bakåt i historien.

Jag skulle ta mig en funderare och ev, omplacera och omvikta portföljen inom snar framtid
Citera
2021-01-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Grönenergi sektorn verkar vara i gungning just nu. Inte bara HHE.

1. Bolagen inom fonderna är monumentalt övervärderade
2. En Ev sektorsrotering på gång då smarta pengar överger gröna sektorn
3. Mer på gång i sektorn traditionell "smutsig" industri , där det finns ev. kursraketer framöver

Alla grönenergifonder har i princip stått stilla eller gått med svagt plus sedan 7-8 januari. Detta inkluderar även folkfonder som Ny teknik och TIN, sedan dess. Utvecklingen är bruten och är i en 4 veckors platå av plus minus noll, vilket inte inträffat tidigare på många år bakåt i historien.

Jag skulle ta mig en funderare och ev, omplacera och omvikta portföljen inom snar framtid
Vilka fonder skulle du omvikta till?
Citera
2021-01-27, 21:59
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Vilka fonder skulle du omvikta till?

Just nu, lika rådvill som du.

Som många andra antagligen precis blivit varse ett trendbrott, men eftersom vi inte är professionella investerare så vet ingen av oss just nu vart vinden blåser, bara att det finns en riktning åt en sektor som jag inte ens vet vilka bolag som haussas just nu inom fonder.

Tiden får ge utslag, och man får helt enkelt ta reda på vad som gäller just nu genom sina kanaler man litar på och fortsätta bygga på sina investeringar. Vilka fonder, eller aktier det är vill jag väldigt gärna få reda på själv.

Men fram tills dess så gäller det att "Kill your Darlings" och inte vara blyg att överge sina tillgångar som inte håller måttet på avkastningen.

I mitt fall så löser jag in mina vinster just nu lite då och då i fonder med grön energi samt TIN och Ny Teknik (Som i princip just nu består av monumentalt uppblåsta värden), för att stå redo för nästa steg. Innehaven i dessa fonder kommer att bli max 15% i portföljen i slutändan. Både grön energi och ny teknik har gött innehavare som haft dom med 150-200% under bara 2 år. Inte konstigt att man drar sig tillbaka, och kanske skrattar lite ondskefullt åt dem som kliver in nu (Det skulle jag absolut inte rekommendera)

Övriga 85% ligger likvid och kommer att hitta bolag eller fonder som visar en klar positiv utveckling och där man kan avgöra var det smarta kapitalet har flyttat till, men det kan ta en månad eller så, tills man får det bekräftad via sina kanaler man litar på.
Senast redigerad av Opaque 2021-01-27 kl. 22:01.
Citera
2021-01-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Just nu, lika rådvill som du.

Som många andra antagligen precis blivit varse ett trendbrott, men eftersom vi inte är professionella investerare så vet ingen av oss just nu vart vinden blåser, bara att det finns en riktning åt en sektor som jag inte ens vet vilka bolag som haussas just nu inom fonder.

Tiden får ge utslag, och man får helt enkelt ta reda på vad som gäller just nu genom sina kanaler man litar på och fortsätta bygga på sina investeringar. Vilka fonder, eller aktier det är vill jag väldigt gärna få reda på själv.

Men fram tills dess så gäller det att "Kill your Darlings" och inte vara blyg att överge sina tillgångar som inte håller måttet på avkastningen.

I mitt fall så löser jag in mina vinster just nu lite då och då i fonder med grön energi samt TIN och Ny Teknik (Som i princip just nu består av monumentalt uppblåsta värden), för att stå redo för nästa steg. Innehaven i dessa fonder kommer att bli max 15% i portföljen i slutändan. Både grön energi och ny teknik har gött innehavare som haft dom med 150-200% under bara 2 år. Inte konstigt att man drar sig tillbaka, och kanske skrattar lite ondskefullt åt dem som kliver in nu (Det skulle jag absolut inte rekommendera)

Övriga 85% ligger likvid och kommer att hitta bolag eller fonder som visar en klar positiv utveckling och där man kan avgöra var det smarta kapitalet har flyttat till, men det kan ta en månad eller så, tills man får det bekräftad via sina kanaler man litar på.
Rätt bra och förnuftigt svar!
Inte konstigt med rekyl nu efter helt makalösa uppgångar. Dock tror jag på ”grön energi” i ett längre perspektiv. EU och demoktaterna i USA har varslat om stora stöd satsningar i den riktningen.
Men fram till dess verkar kina vara i en positiv trend.
Citera
2021-01-27, 23:25
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Rätt bra och förnuftigt svar!
Inte konstigt med rekyl nu efter helt makalösa uppgångar. Dock tror jag på ”grön energi” i ett längre perspektiv. EU och demoktaterna i USA har varslat om stora stöd satsningar i den riktningen.
Men fram till dess verkar kina vara i en positiv trend.

Kina blir lokomotivet framöver. T.o.m Elon Musk har nyligen erkänd att Kina ligger många år före Silicon Valley ´s teknikutveckling, och det säger ganska mycket...

När jag ser att inom Thematica finns ett svenskt bolag SolTech med över 5% i fondandel (Ligger överst i den procentuella fondens andel) Så börjar man ju undra hur ett svensk bolag, som är en dvärg inom solarteknik med blygsam tillväxt och med minimala globala marknadsandelar tillsammans med övriga inom Thematicas bolagsportfölj, hur har detta kunnat pågå så länge utan smarta pengar som blåst upp kursen.

Nu, är det ju inte så konstigt. Vi har varit med om det förr. IT-bubblan. Där svenska bolag som har haft 10 anställda (Framfab) med hjälp av en enda entreprenör lyckades snacka till sig investerare så Framfab hade ett börsvärde på miljardbelopp, utan att ens behöva etablera sig själva som ett bolag med produkter som gick att sälja på en global marknad. Och detta är alltså i en tid utan smartphones och då väldigt få hade internet

Är det samma vi ser med Thematica, och att den bubblan är uppumpad och klar , redo att bli dumpad ? Jag tror det. Liksom många andra.
Grön teknik tillhör framtiden, men alldeles säkert inte med Thematicas portfölj som den ser ut idag, det kan jag lova redan nu
Senast redigerad av Opaque 2021-01-27 kl. 23:30.
Citera
2021-01-27, 23:45
Medlem
unknownxs avatar
Jag sålde av HHE både privat och bytte bort på ppm medans jag ändå hade sjukt bra vinst.
Gillade inte trenden och den kommer definitivt dyka mer. Om inte kan man alltid köpa igen. Win Win
Thematica kollar jag varje dag nu för jag räknar med att även den får samma öde
Citera
2021-01-28, 12:26
Medlem
Blir intressant och se denna tråd om 1-2 år.
Citera
2021-01-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Blir intressant och se denna tråd om 1-2 år.

hoppas fonden stiger 500% xD
Citera
2021-01-29, 01:04
Medlem
Rotmos1337s avatar
Den kan bara gå en väg och det är uppåt
Citera
2021-01-29, 08:10
Medlem
Ronkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Jag sålde av HHE både privat och bytte bort på ppm medans jag ändå hade sjukt bra vinst.
Gillade inte trenden och den kommer definitivt dyka mer. Om inte kan man alltid köpa igen. Win Win
Thematica kollar jag varje dag nu för jag räknar med att även den får samma öde

När säljer du av Thematica isf?
Citera
2021-01-29, 10:08
Medlem
Zneekahs avatar
Personligen håller jag HHE och liknande fonder, det får gå lite back ett tag, men tror de kommer fortsätta framåt så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in