2025-03-21, 16:25
Medlem
Helvete vad provocerat jag blir att de har TSMC som ett av de största innehaven. Förvaltaren blir desperat och börjar jaga uppsida "in the fringes". Skitfonden blir ännu mer skit.

Det är sånna här förvaltare man ska akta sig för. Här ville man haka på AI-trenden och kollar vad som kan 'passa in' under epitetet grön energi.

Påminnelse alla kids som fortfarande äger den här skitfonden: Förvaltare tjänar på avgiften, inte avkastning. Kolla på vad grabbarna i TIN fonder tog i utdelning... så länge de kan sälja sin story kommer småsparare fortsätta äga, och förvaltare skrattar hela vägen hem till 20 milles lyxvillan.
Citera
2025-03-21, 19:53
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Helvete vad provocerat jag blir att de har TSMC som ett av de största innehaven. Förvaltaren blir desperat och börjar jaga uppsida "in the fringes". Skitfonden blir ännu mer skit.

Det är sånna här förvaltare man ska akta sig för. Här ville man haka på AI-trenden och kollar vad som kan 'passa in' under epitetet grön energi.

Påminnelse alla kids som fortfarande äger den här skitfonden: Förvaltare tjänar på avgiften, inte avkastning. Kolla på vad grabbarna i TIN fonder tog i utdelning... så länge de kan sälja sin story kommer småsparare fortsätta äga, och förvaltare skrattar hela vägen hem till 20 milles lyxvillan.

Bra jämförelse med TIN som i desperation tog in Novo Nordisk i sin teknikfond, varpå även den rasade ... Det finns många fonder som när man skärskådar dem visar sig innehålla en massa saker som kräver en rejäl dos generositet för att rymmas inom fondens uttalade inriktning. Som investmentbolagfonder som innehåller vanliga bolag som pga sin storlek anses ha "karaktären" av ett investmentbolag. Eller småbolagsfonder där SAAB (tills helt nyligen), Skanska och Boliden ingår.

Sedan är ju TIN bevisat odugliga och fungerar närmast som en kontraindikator. Om jag är intresserad av ett bolag kollar jag först om TIN har det som ett av sina större fondinnehav, har de det så avvaktar jag. Men har man en gång startat ett fondbolag, lanserat några "moderna" fonder med fräsiga namn och fått generös uppbackning av media så verkar man kunna hålla på ett bra tag trots att man är usla på det man påstår sig vara experter på.
Citera
2025-03-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks

Jag har sålt av skiten. Förlorade nästan 3000. Bättre det än att låta innehavet ligga kvar och ätas upp av avgifter.
Citera
2025-03-22, 09:49
Medlem
Annars kan ju förvaltaren och Handelsbanken visa stapeln för 2020 när fonden gick upp +103.9%, lär vara enda sättet att locka folk.

Jag rör inte fonder som är nischade mot specifik bransch, enda undantaget en ppm fond till kraftig rabatt.

Globalt, brett, billigt, marknadsvikt är melodin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in