Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 09:04
  #133
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Det kan för oss moderna människor tyckas märkligt att män som av allt att döma var välfungerande och vid sina sinnens fulla bruk kunde tända till på nolltid och göra sig skyldiga till dödligt våld för en ytterst subtil, i många fall, kränkning av hedern.

Här kommer ett fall från Konga härad år 1618, där en man kände sig förorättad för att en närboende bjudit hans "gårdman" (bonde som bebor en gård som ligger inom samma hemman som en annan bondes gård), men inte honom, ledde till att han mer eller mindre våldgästade gästabudshuset, efter att först ha tvingat sin bror att åtfölja honom. Brodern försökte flera gånger avstyra företaget, men gav till slut efter och följde sin broder, då plikten att alltid backa upp sin broder vägde tyngre än egna invändningar
Jag läste om ett annat mordfall från hundra år senare, i början av 1700-talet - möjligtvis utfört av några av Karl XIIs egna karoliner.
På skånsk mark, var mördarna, mördaren, och offret alltså bodde.

En eftermiddag efter att den store och starke bonden från Hjärup (mellan Lund och Malmö) Måns kom till stan för att sälja på marknaden. Och efteråt blev han ju törstig, så han gick in på en av Malmö stads krogar.
Där kom han i samspråk med tvenne krigsmän som roade sig med att supa sig fulla.
När de fick syn på Måns så ville de pröva sina krafter mot honom, skånsk karlakarl som han tydligen var känd för att vara.

Han klådde emellertid upp dem, varje gång de ville brottas - och det ville de göra om och om igen.
Men, kl 1600 var det ändå dags att ge sig iväg, ty det var det kockslag då stadens portar stängdes.
Och efter det kom man vare sig in eller ut, och Måns hade ju sin höst och sin vagn med sig så han ville gärna åka hem.

Men, de båda krigskarlarna slog följe, och på vägen bestämde sig trion för att fortsätta dricka. Något de lyckades få möjlighet till redan när de kom till Värnhem, som ju låg bara strax utanför stadsporten.
Där övertalade de en av bonnarna att bjuda in dem och servera öl.
Det gjorde bonne också.
Men, särskilt en av soldaterna ville inte ge sig trots Måns bevisade styrka.
Så de båda fortsatte brottas på golvet i omgångar, ända tills Måns hade fått nog.

Nu ville han definitivt åka hem till sig.

Det var det sista man såg av honom, hur han i sin vagn drogs iväg av sin häst, iväg mot Kirsebergs backar.
Där slutade alla spår av honom. Och soldaterna, de var plötsligt spårlöst borta de med.

Inte förrän dagen därpå kom nyheter.
En nattflanör på väg hem förbi Kirsebergs backar hade nämligen fått skrämselhicka. Ty mitt när han gick där och gnolade, så kom det en herrelös häst springande, med sin vagn skramlande och skakandes därbakom.
NAttflanören var emellertid en rådig man så han sprang ifatt, men han lyckades aldrig komma tillräckligt nära för att få tag på hästen, och det sista han såg var hur den försvann in i natten.

Nästa vittne var en annan man som hade kommit gåendes och då fått se ekipaget.
Han gik fram eftersom han kände igen hästen som Måns häst, och tillslut fick han se den fasansfulla synen av en man, som låg med huvudet ner i Sureån, som rann mellan backarna ut i havet.
Och på Måns låg det några jättemynt och tyngde ner honom i vattnet.
Dvs på den tiden hade man ju sådana där gigantiska kopparplåtar som betalningsmedel. 25 kg eller så kunde de väl väga, om inte mer.

Han var död, Måns.

Och nu blev man tvungen att försöka utreda.
Det dröjde inte så länge innan man fick reda på vem som sist sett Måns och vad de hade haft för sig. Dvs de båda karolinska soldaterna.
Och man visste snart hur särskilt den ena av dem pratat vitt och brett om hur mycket han ville tampas med, och pröva sina krafter med Måns.

Det enda man inte visste något om, det var ju hur Måns hade hamnat i ån med sina jättepengar å ryggen. Och om det hade varit ett rån så borde väl rånarna ha tagit pengarna också.

Men det fanns inga vittnen som kunde säga något om det bittra slutet, däremot ...


Men, historien visar åtminstone hur farligt det kunde vara på Kirseberg redan under början av 1700-talet.


Jag antar att livet kunde ha tett sig likadant under 1600-talet också.
Det var ju ändå inte så många år in på 1700-talet som detta mordfall inträffade.

Särskilt intressant, tyckte jag, var väl det där med stadens "öppettider."
Att man alltså stängde staden redan kl 1600 om dagen.
Det fanns ju ringmur runt stan, och bara två portar, så antingen var man inne i staden eller så höll man sig utanför.

Det visar ju också att man gillade öl lika mycket då, på den tiden, som man fortsatt göra ända in till våra dagar.
Det kanske också kan säga något om "krigsskadade" soldater, som nog - efter sina länga marcher i krig genom halva Europa med kung Karl XII, hade blivit påverkade och brutaliserade av sina erfarenheter.
Citera
2024-04-25, 20:51
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det har ju gjorts en del program om detta. För det första skulle vi idag bara kräkas av lukten och hur ohygieniskt det var. Men dagen började med jobb kl 6 slutade kanske vid kl 20. Enda dagen man hade ledigt var söndagen. Jobba som piga eller dräng var väl det absolut jobbigaste. Att det var kämpigt kan man se på medelåldern. Män dog i regel lite drygt 30 år unga, kvinnor vid ca 35.

Sedan en intressant sak. Vatten var ju skitigt så folk drack liter av öl istället varje dag.

Nu är detta ett gammalt inlägg, men det är ändå fascinerande hur du fått med så många felaktigheter i ett så kort stycke. Folk jobbade inte 14 timmar om dagen då det inte fanns så mycket som behövde göras, och inte heller jobbade du året om då mycket var säsongsberoende (t.ex. så högg du inte ved eller plockade grödor på vinter). Myten om 14 timmars arbetsdag kommer ifrån det faktum att när skörden skulle plockas var alla tvungna att jobba från när solen gick upp tills solen gick ner för att förhindra att skörden gick förlorad. Det var alltså en eller två dagar om året du jobbade 14 timmar.

Myten om att man dog när man var 30 kommer ifrån att barnadödligheten var så hög att den drog ner genomsnittsålder. Hade du klarat dig till 6 års ålder så blev du i genomsnitt 65 år gammal. Det stämmer att vatten hade mycket bakterier, vilket är varför man bryggde svagt öl på det. Det viktigaste steget var dock att koka upp musten, vilket dödade bakterierna. Man gjorde detta med en liten mängd spannmål och tillsatte sedan jäst för att kunna lagra drycken, så man slapp koka upp vatten varje gång man behövde dricka. Ölet i fråga hade en mycket låg alkoholhalt. Att hygienen var dålig och bebyggelse var fullt med fekalier och annat som luktade illa är det enda som var rätt i ditt inlägg.
Citera
2024-04-26, 03:51
  #135
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Nu är detta ett gammalt inlägg, men det är ändå fascinerande hur du fått med så många felaktigheter i ett så kort stycke. Folk jobbade inte 14 timmar om dagen då det inte fanns så mycket som behövde göras, och inte heller jobbade du året om då mycket var säsongsberoende (t.ex. så högg du inte ved eller plockade grödor på vinter). Myten om 14 timmars arbetsdag kommer ifrån det faktum att när skörden skulle plockas var alla tvungna att jobba från när solen gick upp tills solen gick ner för att förhindra att skörden gick förlorad. Det var alltså en eller två dagar om året du jobbade 14 timmar.

Myten om att man dog när man var 30 kommer ifrån att barnadödligheten var så hög att den drog ner genomsnittsålder. Hade du klarat dig till 6 års ålder så blev du i genomsnitt 65 år gammal. Det stämmer att vatten hade mycket bakterier, vilket är varför man bryggde svagt öl på det. Det viktigaste steget var dock att koka upp musten, vilket dödade bakterierna. Man gjorde detta med en liten mängd spannmål och tillsatte sedan jäst för att kunna lagra drycken, så man slapp koka upp vatten varje gång man behövde dricka. Ölet i fråga hade en mycket låg alkoholhalt. Att hygienen var dålig och bebyggelse var fullt med fekalier och annat som luktade illa är det enda som var rätt i ditt inlägg.

Fascinerande hur du kan tro det var jobbigt bara ett par dagar om året som dräng eller piga...

Om du är intresserad av lite fakta finns det att läsa om tex här:
Pigornas slit
https://popularhistoria.se/vardagsli.../pigornas-slit

De hade heller inga lagliga rättigheter utan var mer eller mindre trälar.

Det där med barnadödligheten är mer en myt att den ska spela så drastisk roll. Visst gjorde den gjorde sitt till. Men om vi ser på vanliga personer på 1600-talet som då uppnått vuxen ålder. Så för väldigt många män blev det tidig död pga alla krig som Sverige var inblandat i sedan för kvinnor så var den stora mördaren graviteten. Likt barnadödligheten, alltså mödradödlighet.

Jo vattnet och öl kan man se på vad karolinerna hade som dagsranson på några liter.
Citat:
Styrkan var ungefär som en folköl och varje soldat fick tre liter öl per dygn. Det låter mycket, men man ville undvika vatten i det längsta då det kunde vara förorenat. Var man ändå tvungen att dricka vatten måste det först kokas och spädas ut med brännvin.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...for-en-soldat/

Det gällde dock i fält men samma sak gällde även folk som bodde i städerna. Skillnad alltså att bo i Norrbotten och kunna dricka rinnande vatten.
Citera
2024-04-27, 10:34
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fascinerande hur du kan tro det var jobbigt bara ett par dagar om året som dräng eller piga...

Det har jag aldrig sagt. Det jag sagt är att de dagar man jobbade alla ljusa timmar på dygnet var vid skördetid.

Citat:
Det där med barnadödligheten är mer en myt att den ska spela så drastisk roll. Visst gjorde den gjorde sitt till.

Här är ett utförligt svar med bra källor:
https://www.quora.com/How-long-did-p...icine-than-now

Citat:
Men om vi ser på vanliga personer på 1600-talet som då uppnått vuxen ålder. Så för väldigt många män blev det tidig död pga alla krig som Sverige var inblandat i sedan för kvinnor så var den stora mördaren graviteten. Likt barnadödligheten, alltså mödradödlighet.

Det var en liten andel av befolkningen som var soldater. Slaget vid Lund anses ha varit det blodigaste på 1600-talet, och där dog 5000 svenska soldater. Befolkningen var strax över 1 miljon. Med andra ord dog en halv procent av befolkningen i detta slag. Det är mycket, men inte så mycket att det flyttar genomsnittsåldern ner till 30.
Citera
2024-04-27, 10:40
  #137
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Det har jag aldrig sagt. Det jag sagt är att de dagar man jobbade alla ljusa timmar på dygnet var vid skördetid.



Här är ett utförligt svar med bra källor:
https://www.quora.com/How-long-did-p...icine-than-now



Det var en liten andel av befolkningen som var soldater. Slaget vid Lund anses ha varit det blodigaste på 1600-talet, och där dog 5000 svenska soldater. Befolkningen var strax över 1 miljon. Med andra ord dog en halv procent av befolkningen i detta slag. Det är mycket, men inte så mycket att det flyttar genomsnittsåldern ner till 30.

Det var som du skrev. Du kanske borde lära dig hur skriva på nätet innan du börjar yra om sådant du inte fattar och kallar andra dumma?

Du nämner ett slag. Dog nära 1000 bara när Kronan gick under också. För att inte tala om alla som gick under i fältsjukan under dessa år. Det betydde något i det stora hela.
Citera
2024-04-27, 13:11
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var som du skrev.

Jag har aldrig hävdat att det inte var jobbigt andra dagar på året, men det var bara vid skörden som man jobbade alla ljusa timmar på dygnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du nämner ett slag. Dog nära 1000 bara när Kronan gick under också. För att inte tala om alla som gick under i fältsjukan under dessa år. Det betydde något i det stora hela.

Det dog inte så många män i krig att medellivslängden sjönk ner till 30. Medellivslängden på 30 år hos män beror mest på barnadödlighet. Du har grävt ner dig i en grop och vägrar erkänna att du haft fel.
Citera
2024-04-27, 13:16
  #139
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Jag har aldrig hävdat att det inte var jobbigt andra dagar på året, men det var bara vid skörden som man jobbade alla ljusa timmar på dygnet.



Det dog inte så många män i krig att medellivslängden sjönk ner till 30. Medellivslängden på 30 år hos män beror mest på barnadödlighet. Du har grävt ner dig i en grop och vägrar erkänna att du haft fel.

Nix. Har inte grävt ner dig. Du har yrat, anklaga andra för vara dumma sedan har inte fog att påvisa att du ha hade fel. Du hade fel. Glöm det bara. Du hävdade har textbevis på det, har textbevis på hur dum du var! Men sedan yrar du om annat. Du hade fel. Glöm och gå vidare bara.
Citera
2024-04-27, 13:31
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nix. Har inte grävt ner dig. Du har yrat, anklaga andra för vara dumma sedan har inte fog att påvisa att du ha hade fel. Du hade fel. Glöm det bara. Du hävdade har textbevis på det, har textbevis på hur dum du var! Men sedan yrar du om annat. Du hade fel. Glöm och gå vidare bara.

Du kan knappt skriva svenska. Varför skulle jag ha fog för att påvisa att jag själv hade fel? Jag har rätt angående allt jag skrivit om, och du har fel om precis allt. Du bara svamlar och hittar på, sedan hoppas att inte ska ifrågasätta det du hävdar.
Citera
2024-04-27, 13:36
  #141
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Du kan knappt skriva svenska. Varför skulle jag ha fog för att påvisa att jag själv hade fel? Jag har rätt angående allt jag skrivit om, och du har fel om precis allt. Du bara svamlar och hittar på, sedan hoppas att inte ska ifrågasätta det du hävdar.

Du är nog dum på riktig? Du kom med ett svar på ett inlägg från mig när du faktiskt kallade mig dum. Sedan blir du ställd när jag svarar. Den dumma i det hela är nog rätt glasklart. Du skrev ett inlägg med NOLL fakta. Jag svarade med citat och källhänvisningar. Den dumma i denna kråksången är nog du.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2024-04-27 kl. 13:38.
Citera
2024-04-27, 13:40
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du är nog dum på riktig? Du kom med ett svar på ett inlägg från mig när du faktiskt kallade mig dum. Sedan blir du ställd när jag svarar. Den dumma i det hela är nog rätt glasklart.

Det som är mest fascinerande är att du vägrar att erkänna att du har fel. Du hävdade att man arbetade 14 timmar om dagen på 1600-talet, något som är direkt felaktigt, sedan vägrar du acceptera att du hade fel.
Citera
2024-04-27, 13:46
  #143
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Det som är mest fascinerande är att du vägrar att erkänna att du har fel. Du hävdade att man arbetade 14 timmar om dagen på 1600-talet, något som är direkt felaktigt, sedan vägrar du acceptera att du hade fel.

Men mer sjukt. Visar fan källor och fortsatt detta sjuka! Källa please att det var lungt inget vidare arbete alls för en person 1678 i Sverige...
Citera
2024-04-27, 13:51
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men mer sjukt. Visar fan källor och fortsatt detta sjuka! Källa please att det var lungt inget vidare arbete alls för en person 1678 i Sverige...

Jag har som sagt aldrig hävdat att det inte fanns arbete på 1600-talet. Jag har bara hävdat att de inte hade 14-timmars arbetsdag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback