Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-03, 17:21
Avstängd
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OveSun
Megadomain är nog min första kontakt med internet, var aktiv där mestadels på forumdelen från ca 96-98 fram tills dess att de lade ner i början av 2000 talet. Kan det ha varit 2002 som sidan upphörde? Nostalgi!

Det var en guldgruva! Spelade Dan Dolme och Elesto Mania!
Citera
2024-12-03, 17:22
Medlem
MrSwaggers avatar
Vem kommer ihåg hemsidan som man kunde ladda ned ljudklipp från album?? O man kunde köpa album? Det var en stor sida på 90 talet o ljudfilerna var i au format. Kan dock inte komma på vafan sidan hette
Citera
2024-12-04, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det var en guldgruva! Spelade Dan Dolme och Elesto Mania!
Ja jag minns faktiskt Dan Dolme! För mig som är född i början pä 80 talet så var det en fantastisk tid på internet då, tänk innan sociala mediernas intåg. Precis där så var vi några lyckliga utvalda som fick vara unga då och uppleva internet när det var som ”bäst”. Det är klart att internet är bredare och MYCKET mer utvecklat idag, men jag pratar om känslan och stämningen runt internet som fanns då.
Citera
2024-12-05, 08:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Amiga 1200 med 14.4-modem cirka 1995. Ringde BBS:er, laddade ner playboybilder och hängde på Fidonet. Fick även tillgång till en eLitE-BBS och laddade ner crackade spel. Spel till Amigan var sällan större än några få megabyte men det kunde ju ändå ta nån timme eller två att få hem alla filerna.

Runt 1998, begagnad PC (typ 100 MHz CPU och 8 MB RAM) med 33.6-modem som senare flashades om till 56k. Internet var spännande! Det var en helt ny värld som öppnade sig. Man kunde surfa in på utländska sidor och helt plötsligt kunde man söka reda på fakta som tidigare bara fanns i något föråldrat uppslagsverk, om ens där.

ICQ var också jättespännande. Först och främst hade man det till att chatta med kompisar men ibland plingade det till och någon helt random okänd människa skrev några rader. Sen kunde man sitta och prata en bra stund med en tjej från typ Pennsylvania. Inget spam, ingen som ville sälja något eller lura en på pengar. Bara vanliga människor som ville snacka en stund helt enkelt. Så jävla underbart!
Citera
2024-12-06, 11:21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag saknar pionjärandan i den tidiga webben! Om man googlade (nej, sökte på Altavista!) på till exempel någon artists namn så hamnade man inte sällan på en hemmabyggd fan site istället för nåt tillrättalagt skivbolagstjafs.
Det gällde egentligen nästan allt man sökte på, olika företagsnamn, sin egen kommun osv. Sök på "Vetlanda" och du hittade förmodligen nån privat hemsida gjord av någon som bor i just Vetlanda, kanske någon som har skrivit ett skolarbete om Lena Philipson eller eventuellt nån idrottsförening som var tidigt ute på det här nya världsomspännande datanätverket Internet.

Ska jag peka på något särskilt är det just att det inte var så tillrättalagt och strömlinjeformat som jag saknar idag. Gå in på valfritt större företags hemsida idag och du hittar bara en massa PK-bilder på vackra glada människor av blandade etniciteter, floskler om hållbarhet, klimat, ansvar och en massa övrigt dravel. Om du ens kommer så långt... För först ska man godkänna cookies, tacka nej till ett nyhetsbrev och slutligen stänga ner nåt jävla chattfönster. Och varenda jävla sajt ser precis likadan ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in