2006-05-21, 23:19
Bannlyst
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=595156

Förut har man inbillat sig att invandrare diskrimineras, nu gäller det kvinnor. I Aktuellt sa man att det är 15%, då sa regeringshoran Orback att det måste åtgärdas.

Kvinnor är det mer krångel med som anställda som bekant, är det då diskriminering om man vill optimera effektivitet med män om möjligt?

Hur många mer kan anställas om det söks anonymt, ska de arbeta anonymt också eller intervjuas först och då ser man ju vad det är, kan man få komma till en intervju anonymt?

Knappast och verkar slöseri med resurser, kan något bli bättre av detta tjafs och verkar Orback vara en babblande undfallande hora utan realism?
Citera
2006-05-21, 23:38
Medlem
skinner5000s avatar
Jag hade kastat alla så kallade annonyma ansökningar direkt i soptunnan om jag skulle anställa folk. Det är bara folk som döljer något som vill vara annonyma vid jobbansökningar.
Citera
2006-05-22, 00:14
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Undersökningen är baserad på Arbetsmarknadsstyrelsens databas "sökandebanken". Där fyller den som söker jobb i sina meriter. Arbetsgivarna kan själva använda uppgifterna och ta kontakt med de personer som de tycker verkar intressanta.

Det var främst arbetsgivare inom mansdominerade yrken inom hantverk och industri som valde bort kvinnorna. Inom kvinnodominerade serviceyrken spelade könet ingen roll för att få ett arbete.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Uppblåst jämställdhetsdravel i vanlig ordning, men det passar givetvis Orback, statistik baserad på losers som tror sig få jobb via Af. Helt logiskt att dom arbetsgivare som ändå använt tjänsten prioriterar män för hantverk och industri, skillnaden borde varit mycket större. Anonyma jobbansökningar, skall anställningsintervjun skötas via en röstförvrängare med uppskruvad bas/diskant-kontroll?
Citera
2006-05-22, 00:49
Medlem
Detta jämställdhetstjat. Jag är i huvudsak uppfostrad av en kvinna, hade 100% kvinnliga lärare fram till högstadiet och gymnasiet där det var c:a 1/3 män, 2/3 kvinnor. På mitt senaste jobb hade vi kvinnlig VD med 80% kvinnliga projektledare och avdelningschefer under sig. I den mån folk har bestämt över mig har en överväldigande majoritet varit kvinnor (med undantag för befälen i lumpen). Det här patriarkatet vi påstås leva i, var finns det?
Citera
2006-05-22, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Detta jämställdhetstjat. Jag är i huvudsak uppfostrad av en kvinna, hade 100% kvinnliga lärare fram till högstadiet och gymnasiet där det var c:a 1/3 män, 2/3 kvinnor. På mitt senaste jobb hade vi kvinnlig VD med 80% kvinnliga projektledare och avdelningschefer under sig. I den mån folk har bestämt över mig har en överväldigande majoritet varit kvinnor (med undantag för befälen i lumpen). Det här patriarkatet vi påstås leva i, var finns det?

Här
Citera
2006-05-22, 03:24
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=595156

Förut har man inbillat sig att invandrare diskrimineras, nu gäller det kvinnor. I Aktuellt sa man att det är 15%, då sa regeringshoran Orback att det måste åtgärdas.

Det man undrar är hur kvinnorna får jobb, för fler män är arbetslösa...hur får dom det att gå ihop? Det tyder ju snarast på att män diskrimineras, trots att deras ansökningar tydligen behandlas mer positivt så är fler män arbetslösa...

AMS:
Fortfarande är det fler män än kvinnor som är arbetslösa eller programdeltagare - i april 191 000 män och 157 000 kvinnor.

http://www.ams.se/RDFS.asp?A=67033&L=32650

Hur går detta ihop? När ska diskrimineringen av män på arbetsmarknaden upphöra Orback? Vilka åtgärder kommer du vidta för att balansera AMS:s siffror?
Citera
2006-05-22, 11:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Då blir det alltså...

...så här framöver:
1. Ansökningar med namn inskickas av välutbildade svenska män.
2. Anonyma ansökningar skickas av kvinnor och personer med invandrarbakgrund.
Det blir åtminstone lättare för arbetsgivaren att gallra.

Hörde en gång en historia på temat:
Personalsekreteraren kommer in till chefen och säger:
- Det är 50 ansökningar till tjänsten, det hinner vi aldrig gå igenom innan den skall vara tillsatt.
Chefen tar ett ordentligt tag i bunten med ansökningar och slänger halva högen i papperskorgen, säger till sekreteraren:
- Så nu är det bara 25 kvar. Det hinner vi gå igenom.
Personalsekreteraren:
- Men så kan man väl inte göra! Det kan ju finnas en jättebra kandidat i den slängda halvan.
Chefen:
- Otur för den, och folk med otur skall vi inte ha på vår arbetsplats!
:character56:
Citera
2006-05-22, 11:09
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
- Otur för den, och folk med otur skall vi inte ha på vår arbetsplats!
:character56:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in