Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-03, 13:09
  #205
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tar ofta hem överblivna sallader och lunchmackor från jobbet. Jag jobbar som kontorsvaktmästare på ett stort företag och tjänstemännen har ofta lunchmöten med förtäring i konferensrum. Det är jag som städar upp i rummen efteråt och då brukar jag förse mig.

Det är inget jag har dåligt samvete över, men det är rätt riskabelt. Man vet aldrig vad arbetsgivaren skulle göra om de kommer på att jag gör det systematiskt. Kan bli fråga om avsked. När det har varit after-work på kontoret finns det ofta oöppnade ölburkar kvar. Då tar jag ofta med mig några stycken hem.
Ärligt talat, att du tar med dig överbliven mat hem är väl bara bra egentligen om man ser det ur dagens samhällssyn, du minskar ju matsvinnet. För annars skulle väl ändå den maten slängas.

Då skulle det väl vara mer tveksamt med oöppnade öl och vin som försvinner med hem, för detta har väl någon privat köpt med sig eller är det typ någon restaurang som levererar allt som helhetslösning till er?

De som jag nog tror skulle bli mest griniga är väl skatteverket som säkert ser det som en förmån
Citera
2022-12-03, 14:55
  #206
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Du borde stjäla väsentligt mer, det är du värd, med tanke på din förnedringslön.

Nåja, jag tjänar knappt 27000 kr/månad brutto. Det tycker jag är helt OK. Jag har i och för sig jobbat där sedan 1978.
Citera
2022-12-03, 14:56
  #207
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ärligt talat, att du tar med dig överbliven mat hem är väl bara bra egentligen om man ser det ur dagens samhällssyn, du minskar ju matsvinnet. För annars skulle väl ändå den maten slängas.

Då skulle det väl vara mer tveksamt med oöppnade öl och vin som försvinner med hem, för detta har väl någon privat köpt med sig eller är det typ någon restaurang som levererar allt som helhetslösning till er?

De som jag nog tror skulle bli mest griniga är väl skatteverket som säkert ser det som en förmån

Jo, maten slängs annars, det stämmer. Ölet och vinet brukar betalas av den avdelning som anordnar after-worken, inte av personerna själva.
Citera
2022-12-03, 15:05
  #208
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nåja, jag tjänar knappt 27000 kr/månad brutto. Det tycker jag är helt OK. Jag har i och för sig jobbat där sedan 1978.

Beklagar som fan...
Citera
2022-12-03, 15:23
  #209
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jo, maten slängs annars, det stämmer. Ölet och vinet brukar betalas av den avdelning som anordnar after-worken, inte av personerna själva.
Ja, okej. Maten lär väl ingen ha koll på eftersom den just kasseras. Vin och öl kanske är lite annorlunda, tänker att det kanske sparas till nästa gång. Men å andra sidan om ingen har riktig koll så lär nog inte några öl lite vin saknas. Är det många avdelningar och kanske flera företag inblandade så lär nog ingen ha så mycket koll. Jag tror nog du har rätt bra koll vad som är hyfsat riskfritt och inte och jag kan bara tycka att du gör rätt. Passa dig bara så du inte råkar illa ut, ibland så har vissa ändå lite koll runt omkring, maten lär inte vara någon fara, men kanske ölet och vinet.

Jag har idag ett bra jobb men visst kan saker få följa med ibland, å andra sidan så fixar jag saker som absolut inte förväntas av mig. Så då kan jag "kvitta" lite. Något båda parter tjänar på och min chef vet om det och hon är faktiskt en redbar kvinna som gillar smarta lösningar. T ex har jag fått med mig lite vinylhandskar, nätverkskablar, batterier, minneskort mm, å andra sidan dräller ställer jag jobbar på av teknik och skyddsutrustning så långt ifrån allt blir använt och det är inte sällan att helt nya grejer några år sen bara städas bort och kastas. Helt vansinnigt egentligen. Jag har å andra sidan fixat lite verktyg, lagat saker som annars skulle kosta massor. Så man kan kalla det någon form av kvittning.

Men något som jag märkt är att ju högre upp i hierarkin man är desto lättare är det att tillskansa sig förmåner, tjänster och prylar. När jag är ute och åker och besöker andra sjukhus och universitet så är det ingen som ifrågasätter om jag har bilen en dag till eller stannar och storhandlar på hemvägen. Men på den tiden jag jobbade på enkelt jobb var man fan kollad hela tiden. Helt galet.
Citera
2022-12-03, 15:53
  #210
Medlem
Mest pennor och sånt kravs som kan åka med, men oftast för att man haft en penna i bröstfickan när man behöver en hemma, inte att jag går in och hämtar pennor och lägger i skrivbordslådan hemma.

Blir det käk över i något sammanhang så är det självklart att det är ok att den äts upp, läggs i någon matlåda eller motsvarande. Att kasta den är bara korkat.

När jag jobbade närmare verkstadsdelarna så tog jag hem verktyg nån gång som kasserats/avvecklats, men som ändå var helt ok, likadant motorolja i halvfulla dunkar som skulle hällas ut (vi fick inte använda den då det var oklart om det var rätt viskositet iom att de var brutna), använt den oljan i gräsklipparen bla, där det inte är så noga.

Sen kan man ju alltid diskutera när man gjort hemmajobb i verkstan (vilket vi fick) på kvällarna men hade nått herrejössessvetsprojekt som man då gjorde där istället för hemma, så slapp man stå för gas/tråd/kapskivor själv...
Citera
2022-12-05, 22:31
  #211
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Kontorsstolar, skrivbord, kassaskåp.

Nej, men pappershanddukar hamstrar man definitivt! Grejer man hittat på jobbet oc behållt:

Gamla fina akustiska instrument, PS3: or, Xbox360, kläder, skor o dylikt
Bör förtydligas att arbetet går ut på att sortera övergivet gods. Alltså inte stöld från jobbet men lite plock definitivt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback