Citat:
Ursprungligen postat av
kopenhamnlover
Det är det dig själv du syftar på antar jag!
För var bevisbördan ligger se till exempel
Domarbloggen angående bevisvärdering i brottmål (Upplysningsvis har jag också nära anhöriga verksamma inom domstolsväsendet)
Som sagt förstår du inte hur det fungerar. Men oroa dig inte jag ska hjälpa dig.
Åklagaren lägger fram en sin historia hur det har gått till när du köpte sex av en thailänska på massagesalong. Till detta har hon stöd från olika källor tex vittnen, poliser, dna prov, swish osv. Exempel: Polisen har gjort ett provköp och fått ett erbjudande om happy ending, alltså är du redan nu en misstänkt sexköpare bara för att du besökte salongen.
Om du då nekar får du chansen att lägga fram din historia för rätten och sen bedömer rätten vilken av dessa historier man tror på. Att bara sitta och blåneka och hävda att "bevisbördan ligger på åklagaren" fungerar dåligt.
Innebär det att man alltid åker dit? Absolut inte men din historia måste vara trovärdig och kunna styrkas på något sätt.
Det är alltså inte palmeutredningen vi pratar om här så tagga ner och inse hur verkligheten ser ut.