Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-02-12, 13:15
  #25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Politisk opposition är väl ett mer rimligt begrepp.

Motståndsrörelse för tankarna till ockupation och väpnat motstånd.

Opposition, tveklöst. Men, nog finns det en viss validitet även som motståndsrörelse. Den behöver inte vara väpnad, utan kan utgöras av civilmotstånd.
Citera
2021-02-12, 14:48
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Opposition, tveklöst. Men, nog finns det en viss validitet även som motståndsrörelse. Den behöver inte vara väpnad, utan kan utgöras av civilmotstånd.

Vilket civilt motstånd syftar du på?
Citera
2021-02-12, 16:31
  #27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilket civilt motstånd syftar du på?

I det konservativa Sverige exempelvis att bojkotta MSM och på de sätt som är lagliga undvika att stödja våra politiska motståndare. Vi bör politiskt verka för att skattepengar slutar att rinna iväg till organisationer som är samhällsskadliga. Det finns en hel del sätt.
Citera
2021-02-12, 16:38
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I det konservativa Sverige exempelvis att bojkotta MSM och på de sätt som är lagliga undvika att stödja våra politiska motståndare. Vi bör politiskt verka för att skattepengar slutar att rinna iväg till organisationer som är samhällsskadliga. Det finns en hel del sätt.

Jag tänkte på koranbränningar och dylikt.

Räknas det dit?
Citera
2021-02-12, 16:41
  #29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tänkte på koranbränningar och dylikt.

Räknas det dit?

Tja, det gör det väl, men som god kristen tycker jag inte att man skall skända andras religiösa symboler. Man kan starkt ogilla islamismen ändå, och försöka motarbeta dess utbredning på det demokratiska samhällets bekostnad.
Citera
2021-02-12, 18:25
  #30
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Politisk opposition är väl ett mer rimligt begrepp.

Motståndsrörelse för tankarna till ockupation och väpnat motstånd.


Ockupation kan man väl säga att vi är utsatta för på flera olika sätt. Personligen tycker jag inte att man ska ge någon legitimitet överhuvudtaget åt det nuvarande systemet. Vi har heller ingen skyldighet att acceptera tyranni och övergrepp bara för att det sker i demokratins namn och/eller med hänvisning till ”scams” som klimatet eller corona. Därför behöver man inte ange någon gräns för hur långt ett motstånd kan gå.
Citera
2021-02-12, 20:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Ockupation kan man väl säga att vi är utsatta för på flera olika sätt. Personligen tycker jag inte att man ska ge någon legitimitet överhuvudtaget åt det nuvarande systemet. Vi har heller ingen skyldighet att acceptera tyranni och övergrepp bara för att det sker i demokratins namn och/eller med hänvisning till ”scams” som klimatet eller corona. Därför behöver man inte ange någon gräns för hur långt ett motstånd kan gå.

Svenskar vet inte vad ockupation vill säga... som kanske enda europeiska folk.

Men du lutar åt terrorism och inbördeskrig och det är väl där jag finner Arpis språkbruk illa valt.
Citera
2021-02-13, 09:15
  #32
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Svenskar vet inte vad ockupation vill säga... som kanske enda europeiska folk.

Men du lutar åt terrorism och inbördeskrig och det är väl där jag finner Arpis språkbruk illa valt.


En ockupation behöver inte handla om en regelrätt militär invasion. Om en regim bedriver statsterrorism mot sin befolkning har den senare givetvis rätt att försvara sig med våld. Varför skulle befolkningen inte ha den rätten menar du?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback