• 1
  • 2
2021-02-16, 19:17
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Nu är det dags att få struktur på min träningsvardag och med Flashback som hjälp kan det inte gå fel.

Ålder: 43
Längd :173 cm
Vikt : 72,5 kg

Mål
Att få kontinuitet med träningen, ca 4-5 pass i veckan för att kunna genomföra skidlopp och rullskidslopp.

Bakgrund
Pendlat som gymräv och skidåkare. Aldrig riktigt hittat min grej, tills rullskidorna dök upp i mitt liv. Åkt två Vasalopp i tidernas begynnelse på tveksamma tider, 2012 och 2013.

Aktuellt
Som heltidsarbetande med beredskap på fritiden varje vecka samt två barn i förskoleåldern uppstår det snabbt tidsbrist. Mycket av träningen kommer ske mellan 21-00 på kvällarna.

Plan
Tre konditionspass per vecka fördelat som två intervallpass och ett distanspass. Beroende på säsong varierar träningsformen men stakning på Skierg kommer vara grunden för intervallpassen. Distanspasset hoppas jag kunna ligga på ca 75 minuter upp mot 120 minuter, någon gång ännu längre. Styrketräning lägger jag in en gång i veckan med fokus på basövningar, bänkpress, skivstångsrodd, marklyft och militärpress.

Styrkor
Ensamvarg som älskar att plåga kroppen i hårda intervaller.

Svagheter
Skadebenägen som Peter Forsbergs fot. Vänster knä förhindrar löpning och vänster armbåge har golfarmbåge som förhindrar vissa styrkeövningar.
Jag har svårt att få till magträning och det enda jag hatar mer än uppvärmning är nedvarvning.

Jag tar gärna emot feedback och kritik på träning och upplägg, annars hade jag inte börjat skriva här. Hoppas höra från er!
Citera
2021-02-16, 20:09
Medlem
Spännande! Har själv kört två Vasalopp 2019 och 2020.

Tycker spontant det låter väldigt vettigt. Många skidåkare springer också men det är inget måste såklart. Stakmaskin är bra om man pallar med den... Tror den är jättebra sålänge man kör rullskidor också så man får in balans osv. Sen tycker jag ett styrkepass låter lagom, det räcker nog.

Börja med att göra ett 5000 meters test på Skiergen så kan du se hur du utvecklas.
Citera
2021-02-16, 20:13
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny

Svagheter
Skadebenägen som Peter Forsbergs fot. Vänster knä förhindrar löpning och vänster armbåge har golfarmbåge som förhindrar vissa styrkeövningar.
Jag har svårt att få till magträning och det enda jag hatar mer än uppvärmning är nedvarvning.

Jag tar gärna emot feedback och kritik på träning och upplägg, annars hade jag inte börjat skriva här. Hoppas höra från er!
Smörj in ordentligt med Tigerbalsam, Linnex eller Ormsalva (Hot), det bör lindra dina besvär.
Citera
2021-02-17, 07:41
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Spännande! Har själv kört två Vasalopp 2019 och 2020.

Tycker spontant det låter väldigt vettigt. Många skidåkare springer också men det är inget måste såklart. Stakmaskin är bra om man pallar med den... Tror den är jättebra sålänge man kör rullskidor också så man får in balans osv. Sen tycker jag ett styrkepass låter lagom, det räcker nog.

Börja med att göra ett 5000 meters test på Skiergen så kan du se hur du utvecklas.

Tackar! Bra idé med ett test för att följa progressionen. Får bli helgens höjdpunkt 😂
Citera
2021-02-17, 09:12
Medlem
Citat:
Tackar! Bra idé med ett test för att följa progressionen. Får bli helgens höjdpunkt 😂

Ja du ska göra ett testlopp nu innan du kommit igång. Sen när du blir bättre är det ju svårare att förbättra sig såklart.

Var bor du? I år är ju de bästa förutsättningarna på länge för att åka skidor utomhus.

Edit: 5000 meter har blivit någon slags "standard" så det kan va kul för att jämföra sig med andra också.
Citera
2021-02-17, 09:23
Medlem
Vad har du för hjul på rullskidorna?
Citera
2021-02-17, 09:38
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ja du ska göra ett testlopp nu innan du kommit igång. Sen när du blir bättre är det ju svårare att förbättra sig såklart.

Var bor du? I år är ju de bästa förutsättningarna på länge för att åka skidor utomhus.

Edit: 5000 meter har blivit någon slags "standard" så det kan va kul för att jämföra sig med andra också.

Jag bor i Gävle så det finns goda förutsättningar då det finns en konstsnöslinga med kyla två mil härifrån om vintern är frånvarande.

Vi kan nog tacka skidåkaren och bloggaren Erik Wickström för att 5000 blivit standard. Han har gjort mycket reklam för stakmaskin och varit framåt inom det området.

Jag har två par rullskidor, Elpex evo x med 2: or och ett par 4: or från Swenor. Ska minimera åkningen på tvåorna och köra trögrull hela sommaren. Antar att du också åker rullskidor? Hur tänker du med trögheten?
Citera
2021-02-17, 09:47
Medlem
Citat:
Jag bor i Gävle så det finns goda förutsättningar då det finns en konstsnöslinga med kyla två mil härifrån om vintern är frånvarande.

Vi kan nog tacka skidåkaren och bloggaren Erik Wickström för att 5000 blivit standard. Han har gjort mycket reklam för stakmaskin och varit framåt inom det området.

Jag har två par rullskidor, Elpex evo x med 2: or och ett par 4: or från Swenor. Ska minimera åkningen på tvåorna och köra trögrull hela sommaren. Antar att du också åker rullskidor? Hur tänker du med trögheten?

Ah vad najs! Har det blivit någon åkning på snö nu i vinter då?

Ja precis, jag följer honom ganska mycket, tycker han har bra ideer så kring träning.

Ah det låter bra. Jo det gör jag men kör inte jättemycket. Har Elpex med 4or bak och 3or fram, är väl de jag kör på. Sen har jag ett par med 2or fram och 3or bak. Men Swenor ska väl va väldigt tröga? Har kört ganska mycket typ 11 km på rullskidor och då blir det de tröga. Sen vill jag inte det ska gå för trögt så de känns lagom, jag stakar i princip bara på rullskidor eftersom jag är så kass på att diagonala. Sen är det goare med tröghjul nerför här där jag åker...

Jag vet inte om du tänker dig bara stakning?

Edit: Jag åker väl typiskt något fortare på 4or bak och 3or fram än jag gör på vintern så känns som man inte vill ha lättare rull av den anledningen heller.
Senast redigerad av ensam87a 2021-02-17 kl. 09:50.
Citera
2021-02-21, 19:40
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ah vad najs! Har det blivit någon åkning på snö nu i vinter då?

Ja precis, jag följer honom ganska mycket, tycker han har bra ideer så kring träning.

Ah det låter bra. Jo det gör jag men kör inte jättemycket. Har Elpex med 4or bak och 3or fram, är väl de jag kör på. Sen har jag ett par med 2or fram och 3or bak. Men Swenor ska väl va väldigt tröga? Har kört ganska mycket typ 11 km på rullskidor och då blir det de tröga. Sen vill jag inte det ska gå för trögt så de känns lagom, jag stakar i princip bara på rullskidor eftersom jag är så kass på att diagonala. Sen är det goare med tröghjul nerför här där jag åker...

Jag vet inte om du tänker dig bara stakning?

Edit: Jag åker väl typiskt något fortare på 4or bak och 3or fram än jag gör på vintern så känns som man inte vill ha lättare rull av den anledningen heller.

Det har blivit 10 mil på snö, bara stakning då jag är för lat för att fästvalla och inte äger några skins. Målet är dock att köra alla växlar nästa säsong på skin-skidor.
Citera
2021-02-21, 19:43
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Dagens träning

Uppvärmning 5 minuter trappmaskin och 3 minuter skierg motstånd 1. Målet med dagens pass var att testa hur fort jag stakar 5000 meter i en skierg för att kunna se utvecklingen under året på just detta pass.

Skierg 5000 m motstånd 8. Tid 21:17.

Känslan var vidrig från första metern till sista, skyller på en veckas förkylning som föregick detta ansträngning. Nu har jag iaf något att utgå ifrån.
Citera
2021-02-22, 08:21
Medlem
Citat:
Dagens träning

Uppvärmning 5 minuter trappmaskin och 3 minuter skierg motstånd 1. Målet med dagens pass var att testa hur fort jag stakar 5000 meter i en skierg för att kunna se utvecklingen under året på just detta pass.

Skierg 5000 m motstånd 8. Tid 21:17.

Känslan var vidrig från första metern till sista, skyller på en veckas förkylning som föregick detta ansträngning. Nu har jag iaf något att utgå ifrån.

Det är riktigt bra på 72,5 kg för att vara första gången.
Citera
2021-02-22, 08:22
Medlem
Citat:
Det har blivit 10 mil på snö, bara stakning då jag är för lat för att fästvalla och inte äger några skins. Målet är dock att köra alla växlar nästa säsong på skin-skidor.

Ah gött. Jag kör fästa i lopp och så. Och det är rätt roligt att köra alla växlar. Men också svårt, och lite krångligt med fästvallan ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in