Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-20, 11:24
Medlem
programmering är faktiskt ansträngande för hjärnan
en butiksarbetare kommer hem med tankeförmågan i behåll
Citera
2021-02-20, 11:45
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...
Programmerare tjänar så mycket eftersom de företag som anlitar dessa oftast tjänar ännu mer på det.
Jag har personligen suttit på uppdrag där jag på två veckor gjort saker som tjänat in en halv miljon kronor/år för företaget och i vissa fall helt enkelt gjort att de fått förlängt kontrakt som underleverantör.

En sak man kanske borde titta närmre på är väl dock upphandlingarna från statliga sektorn.
Citera
2021-02-20, 11:48
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
programmering är faktiskt ansträngande för hjärnan
en butiksarbetare kommer hem med tankeförmågan i behåll

Knappast, att stå i butik är att vara understimmulerad och överstimmulerad på samma gång. Hjärnan krymper för du får ingen intresaant info samtidigt som du ska vara på och smilande. Det enda man kan rimligtcis kan fördriva tiden med i butik är att knappra piller. En programerare kan lyssna på musik, podcasts etc.
Senast redigerad av Peyotedude 2021-02-20 kl. 11:50.
Citera
2021-02-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Knappast, att stå i butik är att vara understimmulerad och överstimmulerad på samma gång. Hjärnan krymper för du får ingen intresaant info samtidigt som du ska vara på och smilande. Det enda man kan rimligtcis kan fördriva tiden med i butik är att knappra piller. En programerare kan lyssna på musik, podcasts etc.

Jag håller med dig i det du säger, men du verkar bortse från att programmeringen i sig är en mental ansträngning som få är beredda att göra. Det är inte bara att sitta vid datorn och "knappa" på tangentbordet. Om du skall fortsätta jobba som programmerare måste du åstadkomma något vettigt, och det betyder att du måste anstränga hjärnan, på en nivå som utesluter allt annat: visst kan du ha musik/talbok/podcast igång i bakgrunden, men om du koncentrerar dig tillräckligt kommer du inte att märka något av den. Och märker du av musiken/talboken/podcasten så anstränger du inte hjärnan nog.
Citera
2021-02-20, 11:55
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag håller med dig i det du säger, men du verkar bortse från att programmeringen i sig är en mental ansträngning som få är beredda att göra. Det är inte bara att sitta vid datorn och "knappa" på tangentbordet. Om du skall fortsätta jobba som programmerare måste du åstadkomma något vettigt, och det betyder att du måste anstränga hjärnan, på en nivå som utesluter allt annat: visst kan du ha musik/talbok/podcast igång i bakgrunden, men om du koncentrerar dig tillräckligt kommer du inte att märka något av den. Och märker du av musiken/talboken/podcasten så anstränger du inte hjärnan nog.

Håller med.
Citera
2021-02-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Ger inte samma resultat, bara så ni vet...
Tror att ni bägge har gjort misstag, hur många gånger vill ni skriva ut ”Money money!”? Första exemplet skriver ut det en gång, var det meningen?

Men det är tur att CI/CD finns så att era fel snabbt kan åtgärdas.

Den ska bara skriva ut money money en gång.
Citera
2021-02-20, 12:00
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Programmerare tjänar så mycket eftersom de företag som anlitar dessa oftast tjänar ännu mer på det.
Jag har personligen suttit på uppdrag där jag på två veckor gjort saker som tjänat in en halv miljon kronor/år för företaget och i vissa fall helt enkelt gjort att de fått förlängt kontrakt som underleverantör.

En sak man kanske borde titta närmre på är väl dock upphandlingarna från statliga sektorn.

Exakt. Därtill är det nog ganska vanligt med beställare som besitter noll kunnskap om det som köps in.
Tacksamt läge för den som säljer produkten.
Citera
2021-02-20, 12:02
Medlem
Duktiga utvecklare tjänar generellt för lite.
Citera
2021-02-20, 12:04
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Eliasson
Exakt. Därtill är det nog ganska vanligt med beställare som besitter noll kunnskap om det som köps in.
Tacksamt läge för den som säljer produkten.

Stockholm stad är exempel på en beställare som göra alla fel när det gäller IT.
Citera
2021-02-20, 12:13
Medlem
Fråga till TS: Varför jobbar du inte med programmering i stället?
Citera
2021-02-20, 12:16
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Jag har jobbat med programmering och anser att det är ett skitjobb. Man är i regel löneslav hur mycket man än tjänar, och det är aldrig värt det. Presationskraven är enorma.

När jag lämnade jobbet och gick över till en frilanskarriär där folk ringer mig om de vill ha mina tjänster, där jag själv väljer vilka jobb jag vill ta och inte, fick jag genast mycket bättre psykisk hälsa. Sover bättre, blev av med alla stressutslag och håravfall och känner mig 10 år yngre.
Citera
2021-02-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kan du göra det som en programmerare gör? Nej? Okej, där har du svaret.
Eller hur! Korkskallar finns det gott om och de jobbar med att packa upp varor på ICA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in