• 1
  • 2
2021-02-20, 21:49
Medlem
Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter ivg.

Gr det att f ett luftvapen som skjuter ivg en projektil utan att det blir en motsvarande kraft i form av rekyl som projektilen avfyras med? (Newtons tredje lag).
Citera
2021-02-20, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter ivg.

Gr det att f ett luftvapen som skjuter ivg en projektil utan att det blir en motsvarande kraft i form av rekyl som projektilen avfyras med? (Newtons tredje lag).
N, luftvapen fljer inte fysikens lagar. De r som svarta hl.
Citera
2021-02-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
N, luftvapen fljer inte fysikens lagar. De r som svarta hl.

Tyvrr finns det folk som tror det p detta forum
(FB) Nr kommer luftvapen erstta krutvapen fr jakt mm ?

Drav startade jag denna trd.
Citera
2021-02-20, 21:55
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:

Det finns en liten minimal rekyl.
Knns knappt.
Citera
2021-02-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Det finns en liten minimal rekyl.
Knns knappt.

??? Det var ju inte frgan... Varfr r du ens i detta forum?

Men okej. S om du har ett luftvapen som skjuter ivg en projektil p 10 ton med 10km/sek s blir det ingen rekyl?
Citera
2021-02-20, 21:59
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
??? Det var ju inte frgan...

Men okej. S om du har ett luftvapen som skjuter ivg en projektil p 10 ton med 10km/sek s blir det ingen rekyl?

Klart du har en rekyl, rekylen beror vl p vikten av projektilen samt kraften bakom som skjuter i vg den.
Citera
2021-02-20, 22:00
Medlem
megacoolmans avatar
Alla skjutvapen har en rekyl, mer eller mindre.
P ett luftgevr mrks den knappt dock, d energin som frigrs nr skottet lmnar pipan r relativt liten i frhllande till gevrets massa.
Citera
2021-02-20, 22:01
Medlem
F.Hansens avatar
Blir fin rekyl i min t4e hdr 50, smller hgt gr det ocks.
Citera
2021-02-20, 22:03
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Luftvapen har en rekyl p samma stt som krutvapen. Dock r den i regel klenare av frsteliga skl. Sen gr det att precis som med krutvapen anvnda olika tekniska lsningar fr att minimera rekylen. Men utgr vi frn att vapnena r likvrdiga har de samma rekyl oavsett om skottet drivs av luft eller krut.
Citera
2021-02-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Blir fin rekyl i min t4e hdr 50, smller hgt gr det ocks.

Mmm

https://m.youtube.com/watch?v=S3doIfo4_3Q
Citera
2021-02-20, 22:11
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingDongDelux79
Mmm

https://m.youtube.com/watch?v=S3doIfo4_3Q

Jo, men jag har trimmat min och skjuter stlkulor med cal 50.

(FB) Luft/Kolsyrepistol fr hobby och hemfrsvar (utan licens)
Citera
2021-02-20, 22:13
Medlem
chimichurris avatar
Son vanligt verkar vederbrande inte frst skillnaden mellan en dubbelriktad rekyl orsakad av en fjder kontra tryckluft som ker t ett hll. Det var detta vi diskuterade och som vissa inte verkar fatta.
En fjder rekyl r hrdare och starkare vs en pcprekyl ven om det r samma joule.

"Fjderladdade dominerar

Frdelen r att man alltid har tillgng till luft och att gevren r ganska billiga. Nackdelen r strre rekyl och smre precision jmfrt med de luftvapen som har en pfyllningsbar lufttank, s kallade PCP-gevr. Med PCP-gevr kan man skjuta flera skott i snabb fljd. Nackdelen med PCP-gevren r hgre inkpspris och att de r rejlt jobbiga att handpumpa upp trycket p. Mnga skytteklubbar som anvnder PCP-gevr vljer att ladda gevren med hjlp av luft frn dykartuber."

"Whiplash*effekt
Bra luftgevrskikare brukar ocks ha ett hllbart riktmedel. Man ska nmligen inte underskatta den rekylkraft som ett fjderluftgevr ger p monterad optik. Rekylen kan nrmast liknas vid en whiplash*effekt som siktet utstts fr nr vapnets fjder rr sig.

Pfrestningen p siktets inre r inte olikt effekten av en grov magnumstudsare. Mnga fredrar ocks ett siktesmontage med hel skena till laxspret som r standard p flertalet luftgevr eftersom enkla fsten tenderar att krypa av fjderns rekylkraft"

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/va...ska-man-valja/
Senast redigerad av chimichurri 2021-02-20 kl. 22:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in