• 9
  • 10
2021-03-07, 19:29
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Ja? Du pratar om egenupplevda erfarenheter med ditt luftgevr och framfr det som sanningen i frgan?

Lt mig kontra: Jag hade en gummisnuddspistol och den hade mer rekyl n en ak4.

Du missade det centrala i mitt inlgg, och hnger upp dig p att jag reflekterade ver de luftvapen jag lekte med som tonring.

Jag beklagar att du blev krnkt ver jag frskte svara p din frga.

Ha en trevlig afton.
Citera
2021-03-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du missade det centrala i mitt inlgg, och hnger upp dig p att jag reflekterade ver de luftvapen jag lekte med som tonring.

Jag beklagar att du blev krnkt ver jag frskte svara p din frga.

Ha en trevlig afton.

Varfr tog du upp de luftgevr du anvnde i tonren?

Vad menar du med uttalandet som att de tog krka och diverse andra djur?

Vad har det med diskussionen att gra? Vad bevisar det? Krvs vldigt lite fr att ta mindre djur dvs vldigt liten rekyl.

Du nmnde detta enbart fr att frska ge styrka till dina egna felaktiga pstenden.
Citera
2021-03-07, 19:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Varfr tog du upp de luftgevr du anvnde i tonren?

Vad menar du med uttalandet som att de tog krka och diverse andra djur?

Vad har det med diskussionen att gra? Vad bevisar det? Krvs vldigt lite fr att ta mindre djur dvs vldigt liten rekyl.

Du nmnde detta enbart fr att frska ge styrka till dina egna felaktiga pstenden.

Du verkar vara behftad med en inte frsumbar mngd kognitiva nedsttningar.

Jag beklagar, nyo, att du knde dig krnkt av att jag frskte frklara fr dig. Jag beklagar ven att du knde dig krnkt ver att jag dristade mig till att reflektera ver luftvapnen jag anvnde under tonren.

r du klar med att gnlla ver det nu?

Faktum kvarstr:
Luftvapen bestr av flera olika funktionstyper, fjdervapen och tryckluftsvapen. Det frra har ett rekylfrlopp som skiljer sig frn krutvapen, det senare har ett rekylfrlopp som inte skiljer sig frn krutvapen.

Ha en trevlig afton.
Citera
2021-03-08, 18:15
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Luftvapen bestr av flera olika funktionstyper, fjdervapen och tryckluftsvapen. Det frra har ett rekylfrlopp som skiljer sig frn krutvapen, det senare har ett rekylfrlopp som inte skiljer sig frn krutvapen.

Det enda sttet rekylen skulle skilja sig r om den totala energin inte anvnds till att stta fart p projektilen utan i modellerna luftvapen eller krutvapen anvnder en del av energin till en baktriktad impuls (= luft) som motverkar rekylen.

Helt rekylfria vapen kallas "raketgevr" och r teoretiskt rekylfria. Fr gasvapen finns sjlvklart en option att anvnda en del av energin i den komprimerade|exploderade gasvolymen fr ett bls bakt - rakt eller via sidoutbls som helst inte trffar operatren. Fr gummipistolen saknas denna option.

Den energi som erhlls av projektilen vapnet presterar motsvaras alltid och exakt av ett lika stort baktriktat moment. Om det r gas eller att operatren fr en rekyl att stoppa r egalt.
Citera
2021-03-08, 20:26
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det enda sttet rekylen skulle skilja sig r om den totala energin inte anvnds till att stta fart p projektilen utan i modellerna luftvapen eller krutvapen anvnder en del av energin till en baktriktad impuls (= luft) som motverkar rekylen.

Helt rekylfria vapen kallas "raketgevr" och r teoretiskt rekylfria. Fr gasvapen finns sjlvklart en option att anvnda en del av energin i den komprimerade|exploderade gasvolymen fr ett bls bakt - rakt eller via sidoutbls som helst inte trffar operatren. Fr gummipistolen saknas denna option.

Den energi som erhlls av projektilen vapnet presterar motsvaras alltid och exakt av ett lika stort baktriktat moment. Om det r gas eller att operatren fr en rekyl att stoppa r egalt.

Korrekt.

D tar vi det igen...
Citat:
Spring-piston guns, especially high-powered ("magnum") models, do still recoil as a result of the mainspring pushing the piston forward. Although the recoil is less than that of some cartridge firearms, it can make the gun difficult to shoot accurately as the spring recoil is in effect while the pellet is still within the barrel. Spring gun recoil also has a sharp forward component, caused by the piston hitting the front end of the pump chamber when the spring has fully decompressed. These rapid double-jerking movements are known to damage scopes not rated for spring gun usage. In addition, the spring often has an unpredictable collateral transverse vibrations as well as torquing, both of which can also cause accuracy to suffer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_gun

Men visst, efter att fjdern ntt sitt ndlge r rekylfrloppen identiska.
Citera
2021-03-08, 20:29
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
D tar vi det igen...
Det man gr r att dra ut rekylen ver lngre tid. Den knns d som en mindre kraft - men den har samma energi.

Jag tror iofs inte vi debatterar nt nn ifrgasatt nu. Ha en fin kvll
Citera
2021-03-09, 09:00
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det man gr r att dra ut rekylen ver lngre tid. Den knns d som en mindre kraft - men den har samma energi.

Jag tror iofs inte vi debatterar nt nn ifrgasatt nu. Ha en fin kvll

Nej. Du blandar ihop ett ett rekylopererat krutvapen med ett fjderdrivet luftvapen.

Det centrala r att du i ett fjdervapen har ett helt annat mekaniskt frlopp n i ett vapen drivet av komprimerad luft eller krut. S, det handlar inte om att 'man drar ut rekylfrloppet' ver lngre tid i ett fjderdrivet luftvapen (rekylfrloppet tar dock lngre tid i ett krutvapen av sjlvomladdande typ).

Frgan var om rekylfrloppet i luftvapen (vilket d avser tv olika typer av vapenprinciper) skiljer sig frn ett krutvapen, eller om de r identiska.

Om man enbart betraktar frloppet efter det att fjderns rrelse upphrt s r det ingen skillnad.

Fjderns rrelse frklarar dock varfr ett fjdervapen stkar betnkligt medan ett icke-fjderdrivet luftvapen inte stkar betnkligt. Och det har inte med att gra att rekylfrloppet tar lngre tid i det frstnmnda fallet. Om s var fallet hade stkandet fr fjdervapnet upplevts som mindre n det fr det tryckluftsdrivna.

Nu r det tvrt om.

I fallet sjlvomladdat krutvapen rr sig slutstycket (och fjdern) i tv riktningar (konsekutivt), och drar mycket riktigt ut rekylfrloppet ver lngre tid. I fallet fjderdrivet luftvapen rr sig fjdern endast i en riktning.

Det blir en skaplig transmissionsfrlust vid vergngen frn fjder till pistong. Det r denna man som skytt mrker av.
Citera
2021-03-09, 16:30
Medlem
Citat:
Du verkar vara behftad med en inte frsumbar mngd kognitiva nedsttningar.

Jag beklagar, nyo, att du knde dig krnkt av att jag frskte frklara fr dig. Jag beklagar ven att du knde dig krnkt ver att jag dristade mig till att reflektera ver luftvapnen jag anvnde under tonren.

r du klar med att gnlla ver det nu?

Faktum kvarstr:

Ha en trevlig afton.

Vad bra d r vi verens om att luftvapen har rekyl!
Citera
2021-03-10, 14:20
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Vad bra d r vi verens om att luftvapen har rekyl!

Har en vattenpistol strre rekyl kontra ett rtrr? Och hur r det med railguns? Du verkar ju fastnat i trden s vill hjlpa dig framt.
Citera
2021-03-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Har en vattenpistol strre rekyl kontra ett rtrr? Och hur r det med railguns? Du verkar ju fastnat i trden s vill hjlpa dig framt.

Har jag fastnat? Jag frstr sedan lnge hur det frhller sig. Faktiskt redan innan jag skapade denna trd.

Och s du vet har ven railguns rekyl.

DU verkar ha fastnat?

Hr har du en artikel som frklarar det hela:

https://www.outdoorlife.com/articles...0foot%20pounds.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in