Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-21, 16:41
  #1
Medlem
bajssprutans avatar
Jag har som några få kanske uppmärksammat tjatat om stålbolag och gruvor i ett par andra trådar.
Det försvann i crypto/guldgröten precis som min GMEdd ignorerades när den fortfarande var aktuell.
Nu tänkte jag ge er en extra chans att ta del av mina tankar.
Jag kan ha fel och det här är inte investeringsråd.

Jag var lite tidigt in i stål men nu har det äntligen börjat röra på sig.
Koppar är dyrt som attan, och kommer antagligen att vara det inom en överskådlig framtid.
Nickel och järn har även de börjat röra på sig.

Ädelmetaller som guld och silver har visserligen industriell användning, men priserna på dessa råvaror drivs primärt av spekulation och folk som vill leka von Anka hemma med mynt.
Precis som Bitcoin. Man kan köpa knark med det, men inte mkt mer.
Och innan BTC/guldfanboysen börjar älta om sin tillgångs förträfflighet: Ta det i en annan tråd.

Det som kommer att hända skulle kunna jämföras med GME-bubblan fast med fundamenta istället.
Det kommer att bli en peak som rasar när produktionen kommer ifatt. Men när det gäller det här fallet tar det en jävla tid att gräva en gruva till skillnad från att dra fram lite GME-aktier ur rockärmen.
Och efterfrågan kan man inte bara strypa genom att förbjuda folk att köpa stål. Det funkar inte.

Allt ska elektrifieras = koppar. Infrastrukturbygge = stål.


Förra gången stålet stod i topp var 2008 och då kom finanskrisen i vägen. Det som bland annat drev priserna fram tills dess var en enorm efterfrågan från Kina.
Nu har kina tillräcklig egen produktion och har under många år subventionerat exporten och dumpat priset.

Efterfrågan kommer att öka pga alla infrastrukturprojekt som dras igång nu.
Stålbranschen ska även göras betydligt miljövänligare då den ihop med betong står för en ansenlig del co2.
Här tror jag kinesernas fulstål kommer straffbeskattas bort.
Till och med kineserna börjar förstå att alla dessa blast furnaces runtomkring har en stor del av skulden till att befinna sig en dag i Beijing motsvarar att dra i sig två paket jompa utan filter.
Subventionerna ska minskas.

Förra gången tryckte Kinas efterfrågan upp priserna, och det kommer att hända nu igen.
Bara det att landet heter Indien den här gången.


Ber om ursäkt for att jag råkade posta i forumet för aktier istället. Moderator kan bortse från den då tråden inte gäller en specifik aktie utan råvaror generellt.

Länkar:

Commodities
Stålfutures
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-21 kl. 17:08.
Citera
2021-02-21, 16:44
  #2
Medlem
bajssprutans avatar
Positioner:

VALE - Järn, nickel. Har som tradition att dränka indianbyar med brustna dammar och betala böter.
Med höga priser på råvaran är böterna peanuts.
MT - ArcelorMittal. Stål. Dyker alltid på goda nyheter och bra rapporter. Stabil och förutsägbar.
LUMI Lundin mining - Koppar. Går bara upp.
BHP - Koppar, järn, nickel, olja/gas. Saftig rapport nyligen.
OUT1V - Outokumpu. Rostfritt stål. Kommer nog att lagga efter det andra lite.
EQNR - Gamla goda Statoil. Olja och gas och i viss mån förnybart.
YARA - Mineralgödningsmedel. Avknoppning från Norsk hydro.
AREC - Liten spekulativ post relaterat till REE.
SSAB - Svenska stålbolaget. Blev inget köp av tata så jag köpte en liten post.
FCX - Koppargruva

Sen har jag lite Uran mest för skojs skull. Jag gillar de här aktierna helt enkelt.

Som vanligt gäller gör din egen research. Det är inget för snabba-cash-kicktorskarna som kollar telefonen var femte minut när marknaden är öppen. Sånt här rör sig sakta.

En sak som verkligen talar för att jag har rätt är att placeraforumen för de berörda bolagen är soperena och ingen här verkar bry sig alls. Stål och gruvor är ju så tråkigt.
Det ska vara techbolag med minusersultat och EV-bolag som i princip är en skiss på en servett. Och så krypto då!
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-21 kl. 17:23.
Citera
2021-02-21, 17:29
  #3
Medlem
intressant, men guld och silver är väldigt olika där silver verkligen är en industrimetall idag. Inte minst för att blyet fasats ut och ersätts med ett stycke silver i lödtenn.

Varför inte Boliden?
Citera
2021-02-21, 17:42
  #4
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
intressant, men guld och silver är väldigt olika där silver verkligen är en industrimetall idag. Inte minst för att blyet fasats ut och ersätts med ett stycke silver i lödtenn.

Varför inte Boliden?
Ja, jag förenklade det lite med guld och silver. Men deras industriella användning är såpass liten att priset inte kommer att påverkas på samma vis som övriga commodities. Tror jag.
Jag kan ha fel här, men priserna på G/S påverkas mer av spekulation.
Sannolikt är oljan rejält underprisad för tillfället men jag undviker olja i stor skala då Putin och dårarna nere i sandlådan skruvar av och på kranen när de känner för det.

Jodå, inget fel alls på Boliden och det är inte omöjligt att jag tankar ett par i en eventuell dipp.

Jag kan inte tolka graferna på länken commodities på annat vis än att vi har rejäl inflation.
Till och med biff och kyckling har blivit dyrare. Bomull, vete, socker, sojabonor. Fan allt rusar.

En sak jag noterade var att vid kriser så blir det en spik i rispriset. Säkert asiater som bunkrar.
Nästa krash yoloar jag allt i risfutures.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-21 kl. 17:53.
Citera
2021-02-21, 17:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ja, jag förenklade det lite med guld och silver. Men deras industriella användning är såpass liten att priset inte kommer att påverkas på samma vis som övriga commodities. Tror jag.
Jag kan ha fel här, men priserna på G/S påverkas mer av spekulation.
Sannolikt är oljan rejält underprisad för tillfället men jag undviker olja i stor skala då Putin och dårarna nere i sandlådan skruvar av och på kranen när de känner för det.

Jodå, inget fel alls på Boliden och det är inte omöjligt att jag tankar ett par i en eventuell dipp.

Jag kan inte tolka graferna på länken commodities på annat vis än att vi har rejäl inflation.
Till och med biff och kyckling har blivit dyrare.

För silver är den industriella användningen betydande idag.

Nu letar jag länkar men gitter inte.

Förr användes ju mycket inom fotografering, så efterfrågan måste ju ha svängt mycket. Digitalkameran är ju ganska samtida med RoHS-direktivet och elskrotningslagarna.

Just nu är det mycket spekulation på silver.

Men kikar du på Boliden så producerar de mycket silver i Rönnskär och det är från elektronikåtervinningen.

Sedan är väl även smycken industriell tillverkning idag så... definitionsfråga det där.

Matpriserna stiger det är nog riktigt.
Citera
2021-02-21, 17:55
  #6
Medlem
bajssprutans avatar
Länken finns längst ner i trådstarten, rätt intressanta grafer att titta på.
Smycken är visserligen industriell användning, men produkten är sådan att man kan avstå den.
Det kan man inte med koppar och stål som man gör elkabel och 5g-torn av.

Visst kan silver och guld rusa med det andra, men det är inte primära fokuset i den här playen.
Trådstarten är ett svar på den här trådens frågeställning som drunknade i guld och kryptoprat.
Det finns alltför många trådar om ädelmetaller och krypto. Den här ska handla om oädla metaller.

Tidsram allt från 6 mån - 2 år.

Den galna prisspiken på virke (lumber) kommer att normaliseras igen, det är bara att såga ner några träd.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-21 kl. 18:01.
Citera
2021-02-21, 18:05
  #7
Medlem
56% av silvret används av industrin, och det ökar snabbt i takt med miljömupperiet. Elbilar kräver silver, likaså solceller.
Citera
2021-02-21, 18:08
  #8
Medlem
Snarkarns avatar
Intressant. Råvaror generellt tilltalar mig mycket. Är dock mer eller mindre all in i olja med en liten stek i 5G. Tror på en (sista?) riktig oljecykel nu eftersom det underfinansierats under många år i sektorn.

Tror dock att det kan komma en hel del infrastrukturprojekt framledes, inte minst i USA där det är groteskt underinvesterat.

https://m.youtube.com/watch?v=Wpzvaqypav8
Citera
2021-02-21, 18:30
  #9
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenhorn-
56% av silvret används av industrin, och det ökar snabbt i takt med miljömupperiet. Elbilar kräver silver, likaså solceller.
Såpass. Då hade jag fel gällande silver. Det ska jag kolla upp.
Dock har silver nyligen pumpats så uppsidan är mer begränsad just nu.
Citera
2021-02-21, 18:45
  #10
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag har som några få kanske uppmärksammat tjatat om stålbolag och gruvor i ett par andra trådar.
Det försvann i crypto/guldgröten precis som min GMEdd ignorerades när den fortfarande var aktuell.
Nu tänkte jag ge er en extra chans att ta del av mina tankar.
Jag kan ha fel och det här är inte investeringsråd.

Jag var lite tidigt in i stål men nu har det äntligen börjat röra på sig.
Koppar är dyrt som attan, och kommer antagligen att vara det inom en överskådlig framtid.
Nickel och järn har även de börjat röra på sig.

Ädelmetaller som guld och silver har visserligen industriell användning, men priserna på dessa råvaror drivs primärt av spekulation och folk som vill leka von Anka hemma med mynt.
Precis som Bitcoin. Man kan köpa knark med det, men inte mkt mer.
Och innan BTC/guldfanboysen börjar älta om sin tillgångs förträfflighet: Ta det i en annan tråd.

Det som kommer att hända skulle kunna jämföras med GME-bubblan fast med fundamenta istället.
Det kommer att bli en peak som rasar när produktionen kommer ifatt. Men när det gäller det här fallet tar det en jävla tid att gräva en gruva till skillnad från att dra fram lite GME-aktier ur rockärmen.
Och efterfrågan kan man inte bara strypa genom att förbjuda folk att köpa stål. Det funkar inte.

Allt ska elektrifieras = koppar. Infrastrukturbygge = stål.


Förra gången stålet stod i topp var 2008 och då kom finanskrisen i vägen. Det som bland annat drev priserna fram tills dess var en enorm efterfrågan från Kina.
Nu har kina tillräcklig egen produktion och har under många år subventionerat exporten och dumpat priset.

Efterfrågan kommer att öka pga alla infrastrukturprojekt som dras igång nu.
Stålbranschen ska även göras betydligt miljövänligare då den ihop med betong står för en ansenlig del co2.
Här tror jag kinesernas fulstål kommer straffbeskattas bort.
Till och med kineserna börjar förstå att alla dessa blast furnaces runtomkring har en stor del av skulden till att befinna sig en dag i Beijing motsvarar att dra i sig två paket jompa utan filter.
Subventionerna ska minskas.

Förra gången tryckte Kinas efterfrågan upp priserna, och det kommer att hända nu igen.
Bara det att landet heter Indien den här gången.


Ber om ursäkt for att jag råkade posta i forumet för aktier istället. Moderator kan bortse från den då tråden inte gäller en specifik aktie utan råvaror generellt.

Länkar:

Commodities
Stålfutures
Hur ställer du dig till kisel? Bör väl också vara relevant. Likaså fosfor kan jag tycka...
Citera
2021-02-21, 18:52
  #11
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Hur ställer du dig till kisel? Bör väl också vara relevant. Likaså fosfor kan jag tycka...
Kisel kostar en dollar halvkilot och används i små mängder i förhållande till produkten så där är jag skeptisk.

Däremot bristen på färdiga halvledare (elektronikkomponenter) är ett gyllene tillfälle för den som är insatt.
Efterfrågan på elektroniska komponenter kommer bara att fortsätta öka.

Fosfor har jag i Yara. Det är P i NPK. Dock är det proportionellt den minsta beståndsdelen i blandningen.
Priset verkar vara på uppgång efter ett ras sommaren 2019. Dålig koll här.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-21 kl. 18:59.
Citera
2021-02-21, 19:03
  #12
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag har som några få kanske uppmärksammat tjatat om stålbolag och gruvor i ett par andra trådar.

...

Ädelmetaller som guld och silver har visserligen industriell användning, men priserna på dessa råvaror drivs primärt av spekulation och folk som vill leka von Anka hemma med mynt.
Jag har ca 50% av portföljen i olika råvarurelaterade tillgångar, främst metaller, men även en liten del olja. Det är till och med så att jag funderar på att sälja andra aktier jag har och öka ännu mer.
Jag tror alltså också på att råvaror och företag som tar fram dessa kommer att öka i värde.
Jag har väl en ganska stor andel koppar och aluminium, då dessa används i så gott som 100% av all "future-tech".
Jag har nog också större andel ädelmetaller än du verkar ha, främst då silver, som kommer ha en ökande användning i bl.a. alla solceller och elbilar som ska byggas framöver.
Funderar också lite på att köpa nåt uran-relaterat, men inte hittat nåt intressant.

Se följande graf framtagen av europeiska kommisionen, den visar vad dom räknar med kommer behövas närmsta tio åren i råvaruväg, och hur stor risk det är att vi får brist på dom:
https://rmis.jrc.ec.europa.eu/images/CRMs_2020.png
Palladium (PGMs i grafen, PGMs innefattar även 5 andra metaller, t.ex. platina) kommer behövas närmsta tio åren i massor, och har stor chans att det blir brist på, och är något jag satsat på.
Även sk. rare-earth elements (LREEs och HREEs i grafen) har jag en liten andel i.
En annan bild som visar vilka råvaror diverse teknologi använder:
https://rmis.jrc.ec.europa.eu/images...elative_SR.png

Exempel på aktier/fonder jag har, från mest till minst:
Boliden
Norsk Hydro
Lundin Mining
WisdomTree Physical Palladium
WisdomTree Physical Silver
Glencore Xstrata
Equinor
Lithium Americas
Lynas Rare Earths
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback