Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-07, 19:45
  #4729
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Utdelning på 12,70 %. Cool Company som jag kommenterar och inget annat. Du tänker nog på något annat bolag?
Ah du menade ett annat bolag där ja. Jag menade ZIM, my bad.
Citera
2024-01-07, 19:52
  #4730
Medlem
Fittfittas avatar
Sen ska man ju dock inte titta på direktavkastningen när man analyserar ett bolag. Ett snabbt tips är att de flesta riktigt bra bolagen har (om de har utdelning överhuvudtaget) mellan runt 0.5-2.5% i direktavkastning. Högre än 6-7% och man bör dra öronen åt sig. Över 12 (som i fallet med Cool Company) och man bör i stort sett hoppa över och gå vidare direkt då det är en fet varningssignal. Jag har inte tittat på Cool Company men det ger inget bra förstaintryck. En snabb koll ger att vinsten kommer att minska med 23% de kommande 3 åren... Ska jag fortsätta?
Citera
2024-01-07, 20:43
  #4731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sen ska man ju dock inte titta på direktavkastningen när man analyserar ett bolag. Ett snabbt tips är att de flesta riktigt bra bolagen har (om de har utdelning överhuvudtaget) mellan runt 0.5-2.5% i direktavkastning. Högre än 6-7% och man bör dra öronen åt sig. Över 12 (som i fallet med Cool Company) och man bör i stort sett hoppa över och gå vidare direkt då det är en fet varningssignal. Jag har inte tittat på Cool Company men det ger inget bra förstaintryck. En snabb koll ger att vinsten kommer att minska med 23% de kommande 3 åren... Ska jag fortsätta?
Javisst fortsätt du om du vill? Det är en prognos och inte att det nödvändigtvis kommer att ske men generellt sätt har du rätt i det med hög direktavkastning även om det även kan vara ett tecken på att en aktie är undervärderad. Även om de skulle halvera utdelningen skulle det ändå vara en bra direktavkastning. Men det är väl en cyklisk aktie också? Men Simplywall street har kanske rätt i mycket även så att den just nu ligger under deras eget estimat. Skulle jag få för mig att köpa den nu? Men hur som helst var det en cool hemsida där man kan se fartygen på bilder och alla tekniska data som vi skrev om tidigare.

https://www.coolcoltd.com/fleet
https://simplywall.st/stocks/no/ener...co/cool-shares
Citera
2024-01-07, 21:16
  #4732
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det finns en anledning till varför ZIM är så billigt prissatt… Mycket dåliga framtida vinstutsikter vilket är det största skälet till att jag håller mig borta. Förra kvartalet förlorade de 20 dollar per aktie (!) och de har aldrig haft bra lönsamhet (bortsett från 2021-2022 men det är undantag). Att det rallar nu kan vara pga att korta positioner täcks, vilket känns sannolikt (många kortar detta case) och pga suezkanalen och hype vad det verkar. De har feta skulder (3-4x marknadsvärdet). Om man ska köpa detta är endast pga av en kortsiktig trade isåfall (tekniskt ser det bra ut som sagt) men det finns ju stabilare sätt att tjäna pengar på. Köp ett bra fraktbolag istället.

Ja, det är därför man köper ZIM
Det är ungefär samma logik som att du kan köpa räntekänsligt skräp i samband med att räntorna ska börja sänkas. Det underliggande bolaget behöver inte vara bra för att du ska tjäna pengar på en trade
Herregud lugna er lite ingen har väl skrivit att ZIM ska in i långsiktiga portföljen och är ett fantastiskt bolag.
Citera
2024-01-07, 21:24
  #4733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Köpte en liten post på 100 st $ZIM. Återstår att se hur den utvecklas. Helt och hållet en chanspost på att röveriet i Röda havet fortsätter och att kaosblattarna fortsätter kaosa. Köpte även mer olja igår, bara för att jag gillar olja.
Det är kul att se folk som tänker utanför boxen. En riktigt exotisk investering. Ingenting som att krydda upp portföljen med lite äventyr.
Citera
2024-01-07, 22:05
  #4734
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Javisst fortsätt du om du vill? Det är en prognos och inte att det nödvändigtvis kommer att ske men generellt sätt har du rätt i det med hög direktavkastning även om det även kan vara ett tecken på att en aktie är undervärderad. Även om de skulle halvera utdelningen skulle det ändå vara en bra direktavkastning. Men det är väl en cyklisk aktie också? Men Simplywall street har kanske rätt i mycket även så att den just nu ligger under deras eget estimat. Skulle jag få för mig att köpa den nu? Men hur som helst var det en cool hemsida där man kan se fartygen på bilder och alla tekniska data som vi skrev om tidigare.

https://www.coolcoltd.com/fleet
https://simplywall.st/stocks/no/ener...co/cool-shares
Om du ska fokusera på direktavkastning (vilket är en dålig strategi) kan jag isåfall tipsa dig om att kolla de viktiga sakerna vad gäller den biten och det är alltså INTE nivån på direktavkastningen man ska titta på utan andra aspekter. Hur konsekvent bolaget är med utdelningen och utdelningsration är mycket viktigare.

Det är faktiskt till och med så att bolag som har en lägre direktavkastning delar ut mer under sin livslängd i genomsnitt än bolag med hög sådan (ja du läste rätt)
__________________
Senast redigerad av Fittfitta 2024-01-07 kl. 22:08.
Citera
2024-01-07, 22:06
  #4735
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ja, det är därför man köper ZIM
Det är ungefär samma logik som att du kan köpa räntekänsligt skräp i samband med att räntorna ska börja sänkas. Det underliggande bolaget behöver inte vara bra för att du ska tjäna pengar på en trade
Herregud lugna er lite ingen har väl skrivit att ZIM ska in i långsiktiga portföljen och är ett fantastiskt bolag.
Jag är myyycket lugn. Jag skrev bara ner mina åsikter om caset

Det är troligt att kursen stiger ja och en trade där bör inte alls vara omöjligt. Jag tycker det är för riskabelt dock. Gillar inte den typen av affärer för jag undviker så långt det är möjligt att ha bolag jag inte har kommit fram till är mycket bra långsiktigt (sen kan ju allt hända med den biten men det är utgångspunkten).
__________________
Senast redigerad av Fittfitta 2024-01-07 kl. 22:12.
Citera
2024-01-08, 05:19
  #4736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Om du ska fokusera på direktavkastning (vilket är en dålig strategi) kan jag isåfall tipsa dig om att kolla de viktiga sakerna vad gäller den biten och det är alltså INTE nivån på direktavkastningen man ska titta på utan andra aspekter. Hur konsekvent bolaget är med utdelningen och utdelningsration är mycket viktigare.

Det är faktiskt till och med så att bolag som har en lägre direktavkastning delar ut mer under sin livslängd i genomsnitt än bolag med hög sådan (ja du läste rätt)
Jag är ingen novis när det kommer till det här och bad inte om en lektion i ämnet. Men det stämmer i alla fall vad du skriver.
Många råvarubolag kan ha en väldigt varierande direktavkastning då de är cykliska. Hör och häpna!
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-08 kl. 06:06.
Citera
2024-01-08, 17:14
  #4737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sen ska man ju dock inte titta på direktavkastningen när man analyserar ett bolag. Ett snabbt tips är att de flesta riktigt bra bolagen har (om de har utdelning överhuvudtaget) mellan runt 0.5-2.5% i direktavkastning. Högre än 6-7% och man bör dra öronen åt sig. Över 12 (som i fallet med Cool Company) och man bör i stort sett hoppa över och gå vidare direkt då det är en fet varningssignal. Jag har inte tittat på Cool Company men det ger inget bra förstaintryck. En snabb koll ger att vinsten kommer att minska med 23% de kommande 3 åren... Ska jag fortsätta?
Jag skulle föredra sånna bolag och där inkluderas ju ändå Pfizer. Vad gäller råvarubolag så är det väl bolag som Exxon och Chevron som är mest stabila utdelare ändå? Nu är jag ingen utdelnings jägare själv direkt utan det blir mer som något plus i ekvationen. Allt väl!
Citera
2024-01-09, 22:43
  #4738
Medlem
*edit* tog bort, såg att det redan var skrivet i tråden om Zim/Suez

I vilket fall, känns väldigt svårt att spekulera i hur långvarig problemen kring Suezkanalen blir, och då kan man välja sektorer som ändå har intressantare uppsida och mindre nedsida.
__________________
Senast redigerad av Franzjager1 2024-01-09 kl. 22:47.
Citera
2024-01-11, 14:29
  #4739
Medlem
Nu hoppas jag verkligen Africa Oil sätter igång dom där jäkla återköpen. Så trött på pyspunka!

Vad tycker du om senaste nyheterna Naturgasturken?
Citera
2024-01-12, 00:23
  #4740
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
*edit* tog bort, såg att det redan var skrivet i tråden om Zim/Suez

I vilket fall, känns väldigt svårt att spekulera i hur långvarig problemen kring Suezkanalen blir, och då kan man välja sektorer som ändå har intressantare uppsida och mindre nedsida.

Dela gärna med dig om du har intressanta spaningar, det tråden är till för.

ZIM och övriga fraktbolag tankade ordentligt måndag och tisdag pga att det ryktades att flera fraktbolag ”skrivit” avtal med kaos-blattarna vilket givetvis visade sig vara bs.
Antar att du inte missat att kaos-blattarna drog iväg ett jävla fyrverkeri igår, allt nedskjutet.

Inatt attackerar USA och UK Yemen.

Eftersom Houthi kaos blattarna är Irans förlängda arm lär det sluta med ännu mer kaos. Iran beslagtog också en oljetanker idag.
Vi får se vart oljan tar vägen framöver..

Jag behövde lite spänning och gillar att följa geopolitik därav en chans/risk post i ZIM. Hatar absolut inte pengar men bryr mig föga om värdet skulle gå ned till noll. Det här är gambling och inget annat, kan sluta hursomhelst.
__________________
Senast redigerad av Bob-Dylan 2024-01-12 kl. 00:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback