Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 22:15
Medlem
Lagt en köporder på Lithium Americas Corp. (LAC). Nyss fått finansiering från GM på ca 1b$, bör få ytterligare ca 2b$ från DoE inom ett par veckor, market cap 685m$, planerad att starta produktion 2026.

Min tes är att litiumpriserna kan ha bottnat iom att rio tinto köpte arcadium till 90% premium, kan stiga fint lagom till produktionen startar. USA går tydligt mot att säkra inhemsk tillgång till mineraler och metaller.

Har inte bra koll på litium och har inte ägt något i sektorn tidigare, någon som äger sektorn här inne?
Citera
2024-11-11, 15:47
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Har börjat gå igenom lite av mina investeringar för att bestämma om det är dags att skala ur, behålla eller öka. En av de intressantaste observationerna är för Aker Solutions som trots en uppgång på 60% senaste året är väldigt billig.

I höstas blev det klart att man slår ihop sin subsea verksamhet i ett JV med Schlumberger och Subsea7 som man får 20% i. Det kommer förutom 20% ägarskap i JVt ge 700 MUSD i kontanter och Schlumberger aktier (50/50). Sammanslagningen kommer att ske 1 jan 2024 och fram till dess kommer Aker Solutions subsea verksamhet generera ytterligare ca 300 MUSD i FCF till Aker Solutions. Dvs totala mängden likvida tillgångar blir 10000 MNOK.

Dessutom har Aker Solutions idag net cash på 3500 MNOK. Med ett börsvärde på 18500 MNOK minus 3500 net cash (per Q3 2022) och 10000 från Subsea-verksamheten (som beskrivits ovan) är det ca 5000 MNOK kvar av börsvärdet.

Aker solutions guidar FCF på ungefär 1 miljard NOK under 2023 exklusive Subsea verksamheten, dvs 20% FCF yield på 5000 MNOK i bolagsvärde. Då är EBITDA marginalen bara ca 5%. Backlogen är rekordstor, Aker Solutions räknar på att årligen öka omsättningen med 10% och marginalerna växer, frågan är bara till vilka nivåer och hur mycket man kan trycka upp kontrakten efter 2023. Kan de öka marginalen med bara några procentenheter till kommer FCF skjuta i höjden. Dessutom kommer Subsea-JVt man har 20% i leverera hundratals miljoner USD i FCF per år. Tittar man på kommentarer från bolaget, nya ordrar och förväntningar är det inte orimligt med FCF samt utdelning från subsea-JVt på tillsammans närmare 2000 MNOK bara under 2024 eller 2025. Det ger en FCF yield på 40% räknat på dagens börsvärde. Det är högt men inte omöjligt.

Aker Solutions är därför redan väldigt billigt. Vågar man anta att de kan fortsätta öka EBITDA och FCF är Aker Solutions extremt billigt. Tillhör man de som tror att offshore-vindkraft är framtiden har Aker Solutions en hel del exponering dit samtidigt som de är väldigt duktiga inom olja och gas. Aker Solutions verksamhet bygger på långa kontrakt vilket gör de mindre känsliga för tillfälliga svängningar i priset på olja och gad (även om trenden mot ökade investeringar måste fortsätta över tid för ökad lönsamhet).

Granska gärna och kritisera mina beräkningar och antagningar. Nästan all information jag utgått från finns i Q3 presentationen:
https://www.akersolutions.com/global...esentation.pdf
Samt i en investerarpresentation hos Pareto Securities från september:
https://www.akersolutions.com/conten...rence-2022.pdf

OJ så rätt du fick om Aker Solutions.. snart utdelning på 21 kronor.
Undrar vad som händer efter det.. ska aktien ner rejält efter utdelning, eller fortsätter den upp likt Schibsted efter sina massiva utdelningar?

P.s Vind har inte gått så bra med facit i hand.. hur pass mycket vindkraft har Aker solutions investerat i egm
Citera
2024-11-12, 16:53
Medlem
bajssprutans avatar
Det lär vankas fortsatt strålande tider för drillers i och med att Trump tog hem valet.
Marknaden verkar iaf prisa in drill baby drill i oljepriset. Putin lär vara rökt med ett lågt oljepris ett par månader.
Precis som borde gjorts när kriget började, dumpa energipriserna och sluta tramsa med vindkrafs och solceller.

Spännande att se cool companys rapport om 8 dagar. Har jag tolkat förra rapporten fel eller har algoritmerna gjort det.
Har tankat på lite när det var billigt. Jag älskar cool company som gör att die dumme Deutschen betalar min elräkning som sig bör helt skattefritt via Bermuda.

Om Trudeau ryker i nästa val kommer Kanadensiska gasbolag att gå bra, får man bara en president som begriper att LNG-export är lönsamt kommer Birchcliff och de andra att dra som fan.
Citera
2024-11-12, 18:58
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
OJ så rätt du fick om Aker Solutions.. snart utdelning på 21 kronor.
Undrar vad som händer efter det.. ska aktien ner rejält efter utdelning, eller fortsätter den upp likt Schibsted efter sina massiva utdelningar?

P.s Vind har inte gått så bra med facit i hand.. hur pass mycket vindkraft har Aker solutions investerat i egm
Ja superfin rapport även om man bortser från extrautdelningen. Aker Solutions är verkligen ett fint bolag.
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det lär vankas fortsatt strålande tider för drillers i och med att Trump tog hem valet.
Marknaden verkar iaf prisa in drill baby drill i oljepriset. Putin lär vara rökt med ett lågt oljepris ett par månader.
Precis som borde gjorts när kriget började, dumpa energipriserna och sluta tramsa med vindkrafs och solceller.

Spännande att se cool companys rapport om 8 dagar. Har jag tolkat förra rapporten fel eller har algoritmerna gjort det.
Har tankat på lite när det var billigt. Jag älskar cool company som gör att die dumme Deutschen betalar min elräkning som sig bör helt skattefritt via Bermuda.

Om Trudeau ryker i nästa val kommer Kanadensiska gasbolag att gå bra, får man bara en president som begriper att LNG-export är lönsamt kommer Birchcliff och de andra att dra som fan.
Intressant, hoppas på en bra rapport. Jag sålde alla mina aktier i Cool för en bit över 120 NOK aktien nu i höstas, tror inte att priset på LNG frakt kommer dra uppåt ordentligt på ett par år. LNG projekten är försenade medan fartyg byggs i en rasande fart. Min tes var att Cool skulle fortsätta kunna fortsätta chartra ut fartyg till $100K/dag men med dagens låga rates blir det betydligt lägre än så. LNG är en no-brainer men inte frakt av den på kort sikt. Ökade mer i Golar istället (där jag redan är upp över 200%), de bygger upp vad som kommer bli en ordentlig kassaflödesmaskin från ca 2028 som kommer öeverera massiva kassaflöden oavsett priset på LNG och fram till dess kommer de öka utdelningen och återköpa aktier.

Kanadensisk gas är så galet billig att jag ökat mer i ARC Resources. Där delar jag helt din syn.

Annars är kol och då speciellt termiskt fortsatt ett personlig favorit. Ökar där allt eftersom.
Citera
2024-11-13, 09:52
Medlem
Grovyles avatar
[quote=Naturgasturken|90088002]Ja superfin rapport även om man bortser från extrautdelningen. Aker Solutions är verkligen ett fint bolag.
Intressant, hoppas på en bra rapport. Jag sålde ]

Visst äre fin utdelning.. men vad göre till ett fint bolag?
Hur tror du om de framöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in