Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 07:13
  #217
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Köpte Ragnarök under påskrean (299kr) och håller på och spelar nu, vet ej hur långt jag är inne i spelet (är i Vanaheim) men än så länge så är det lika bra som det första spelet, jag måste säga dock att det tog väldigt hårt att få se Sony/Santa Monica Studios har hakat på wokeism och blackwashing, att få se Angerboda gestaltas av en svart flicka känns som ett hån mot skandinavisk mytologi.

WTF? Om de vill ha med svarta karaktärer finns det väl tusentals afrikanska gudar man kunde slåss mot? Men de skulle väl aldrig komma på tanken med att nån vit besegrar afrikanska gudar, de små råttorna.

Köpte för övrigt ettan nyligen men inte spelat ännu. Ska bli kul, jag har hört mycket gott.
Citera
2024-04-05, 13:17
  #218
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
WTF? Om de vill ha med svarta karaktärer finns det väl tusentals afrikanska gudar man kunde slåss mot? Men de skulle väl aldrig komma på tanken med att nån vit besegrar afrikanska gudar, de små råttorna.

Köpte för övrigt ettan nyligen men inte spelat ännu. Ska bli kul, jag har hört mycket gott.

Exakt, det finns ingen logisk förklaring till att ha en svart person gestalta en skandinavisk mytologisk gestalt.

Jag blir nästan avundsjuk. önskar jag kunde spela det första spelet igen på nytt för första gången , hoppas du tycker om det!
Citera
2024-04-05, 14:49
  #219
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Köpte Ragnarök under påskrean (299kr) och håller på och spelar nu, vet ej hur långt jag är inne i spelet (är i Vanaheim) men än så länge så är det lika bra som det första spelet, jag måste säga dock att det tog väldigt hårt att få se Sony/Santa Monica Studios har hakat på wokeism och blackwashing, att få se Angerboda gestaltas av en svart flicka känns som ett hån mot skandinavisk mytologi,

jag hade jättesvårt för hela sektionen i Ironwood och hoppas verkligen att man inte ser henne mer i spelet så att man förhoppningsvis kan förtränga denna hädelse och exempel på omvänd kulturell appropriering, hennes mormor ( Grýla) var också svart, jag skulle gärna vilja veta från utvecklarna vilket syfte detta har för spelet.

Första spelet var lite som Peter Jackson med LoTR, han ändrade grejer från boken men på ett respektfullt sätt, detsamma kan man säga om Santa Monica Studios med det första God of War. Men precis som Peter Jackson frångick detta med The Hobbit där han brutalt visade respektlöshet så har Santa Monica Studios gjort detsamma med Ragnarök, jag hoppas verkligen att det inte finns mer i spelet av liknande händelser.

Personligen tyckte jag det förra var bättre när atreus var en liten skitunge, men spelet är ändå välgjort såklart på alla punkter. Kändes mer som ett utdraget dlc ragnarök. Första var så välgjort så denna kändes inte lika innovativt.
__________________
Senast redigerad av swebarb 2024-04-05 kl. 14:52.
Citera
2024-04-05, 15:14
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
WTF? Om de vill ha med svarta karaktärer finns det väl tusentals afrikanska gudar man kunde slåss mot? Men de skulle väl aldrig komma på tanken med att nån vit besegrar afrikanska gudar, de små råttorna.

Köpte för övrigt ettan nyligen men inte spelat ännu. Ska bli kul, jag har hört mycket gott.
Antar att nästa God of War kommer utspela sig i Egypten, där dom flesta gudar kommer svarta, och några få vita. Man kan ju gissa vilka som kommer vara onda och goda... Dagens Egypter är ju inte svarta, och en del av dom blir sura när man kallar dom för Afrikaner. Dom gillade till exempel inte dokumentären om Kleopatra där hon var svart.

Att Angrboda är svart i God of War 2 är ett perfect exempel på woke och när mångfald i spel går för långt. Sweet Baby ville ha henne svart endast i syfte att locka svarta spelare, då dom flesta karakärerna är vita. Att ha en sådan mörk karaktär i ett snöigt och kallt klimat är ju skrattretande, särskilt då hon har stereotypiska dreadlocks.

Det är bra att många spelare i världen har lärt sig vilka Sweet Baby är och vad dom står för. Gäller att bojkotta spel som dom är med i.
Citera
2024-04-05, 15:47
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Första spelet var lite som Peter Jackson med LoTR, han ändrade grejer från boken men på ett respektfullt sätt, detsamma kan man säga om Santa Monica Studios med det första God of War.

Du menar på riktigt att GoW2018 är en korrekt och "respektfull" representation av asatron?
Asarna i GoW är fulla, sinnessjuka as som i princip ödelägger allt och alla runt omkring dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
jag måste säga dock att det tog väldigt hårt att få se Sony/Santa Monica Studios har hakat på wokeism och blackwashing, att få se Angerboda gestaltas av en svart flicka känns som ett hån mot skandinavisk mytologi,
I en spelserie som GoW där de förvrider och ändrar väldigt mycket så reflekterade jag helt ärligt inte så mycket över detta. Dock värt att nämna så är Angerboda en Jätte, inte en söt vit svensk flicka, även så i mytologin. Det är inte så att dom har tagit en redan vit karaktär eller historisk person och helt bytt.
Det var inget gnäll när Jättarna var blåa i Marvel-filmerna, men det var väl inte lika traumatiskt som att se en svart flicka med dreads.

Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
jag hade jättesvårt för hela sektionen i Ironwood och hoppas verkligen att man inte ser henne mer i spelet så att man förhoppningsvis kan förtränga denna hädelse
Styrke kramar. Hoppas verkligen du kan ta dig igenom detta oändliga trauma.

Visst, jag kan bli förvånad och besviken över att Hollywood och annan media ändrar karaktärer på olika sätt från hur de är beskrivna i originalmaterialet.
Ett exempel är allt skit Netflix gjorde med The Witcher, även om den serien inte hade fungerat ändå med det urusla manuset. Men här där, som jag förstår det, beskrivingen av Jättarna inte är kristallklar så tycker jag att det blir lite soyboy-aktigt att gråta så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback