Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-08, 11:50
Medlem
Numera är alla investerare och daytraders på heltid. Vad är det som sker egentligen? Senast ut är daytradern Amelie på blott 19 år som tjänar "upp mot" 40 000 sek i månaden och som har tradeat en aktie med 200% avkastning. Noterar att hon enligt bilden sitter i Börsdata's terminal utan någon realtidsdata och tradear.

Vad kommer här näst? Investeraren Leo 4 år gjorde föräldrarna till börsmiljonärer?

https://www.aftonbladet.se/minekonom...pa-stereotypen
Citera
2021-03-08, 11:53
Bannlyst
jag trodde det var en annons först. men det är det alltså inte, utan aftonbladet själva som går ut med den här typen av artiklar, varför kan man fråga sig?
Citera
2021-03-08, 11:53
Medlem
Assboulders avatar
Diverse tjugoåringar, som säljer dyra kurser och påstår sig att ha båda lång erfarenhet och kompetens inom området.
För eller senare kommer det självklart att fallera.
Citera
2021-03-08, 11:58
Avstängd
Kalamitys avatar
Jag ser inte varför detta är ett problem. Hon sysslar med något som intresserar henne och hon tjänar säkert bättre än de flesta jämnåriga och många under trettio. Det kunde varit värre, hon kunde ha valt att kasta bort fler år på att läsa till något meningslöst som frisör eller konditor och istället ramlat rakt ut i arbetslösheten efter skolan eftersom båda grenarna är mättade av unga tjejer som vill ”skapa med händerna”. Nu kommer hon säkert att skaffa sig en nyttig insikt i hur tillväxt skapas och det är kunskap hon bär med sig för resten av livet.
Citera
2021-03-08, 11:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det skrivs mycket om aktier nu, eftersom så många nya gått in på börsen. Det beror ju i sin tur på fomo och tina. Drösvis med speltorskar och annat löst folk går nu all-in på börsen.

Det som kommer härnäst är taxichaffisen Mohammed som sitter och trejdar i sin bil. "-Det här är guld, mannen. Guld!"

Frågan är vem som sitter med Svarte Petter?

Expressen skriver om att bli rik.
Citera
2021-03-08, 12:01
Medlem
LeifD2s avatar
Man måste ha mycket høg omsättning för att kunna dra in 40000/månaden på daytrading. Inte så lyckat med sådana här artiklar eftersom det kan få folk att tro att det är jätteenkelt att tjäna pengar på börsen. Det är det inte.

Man undrar ju lite vad syftet är med artikeln? Aftonbladet vänder sig ju knappast till folk som har den typen av ekonomi att dom kan dra in 40k/månaden på daytrading...

Här i Norge är det många som börjat med daytrading efter att dom fått kicken eller blivit permiterade i samband med C19. Det har lett till märkliga rörelser på börsen och en del har "spelat" bort sina besparingar.
Citera
2021-03-08, 12:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är väl ständiga rubriker om liknande personer som har tjänat enorma pengar på aktier, bitcoin, trav eller poker. Allra helst ska det vara unga personer som plötsligt kan leva på detta.
Jättebra för dessa personer men det farliga är sen alla personer som tror att allt är superenkelt, googlar lite och kastar in sitt sparkapital på en aktie de läst om. Hur många blev brända på senaste gamestop?
Citera
2021-03-08, 12:06
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Jag ser inte varför detta är ett problem. Hon sysslar med något som intresserar henne och hon tjänar säkert bättre än de flesta jämnåriga och många under trettio. Det kunde varit värre, hon kunde ha valt att kasta bort fler år på att läsa till något meningslöst som frisör eller konditor och istället ramlat rakt ut i arbetslösheten efter skolan eftersom båda grenarna är mättade av unga tjejer som vill ”skapa med händerna”. Nu kommer hon säkert att skaffa sig en nyttig insikt i hur tillväxt skapas och det är kunskap hon bär med sig för resten av livet.

Problemet är inte Alemie, 19. Problemet är artikeln. I alla fall så länge man inte belyser riskerna, det kapital som måste in, den tid som måste läggas ned etc.
Jag tror alla här har både gått med rejäl vinst på en del aktier, men också gjort en del rejäla klavertramp.

Hur ofta prickar man en aktie som går +200% på en eller några månader? Inte ofta. Men det händer. Det händer också att man köper något som ser lovande ut men lik förbannat går kursen rakt i dass.

Leif D menar att en sådan här artikel inte lämpar sig i aftonbladet och deras ofta klent begåvade läsare.
Citera
2021-03-08, 12:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Det är töntigt med anglicismer med jag kör en ändå! :

What could posibly go wrong?
Citera
2021-03-08, 12:12
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Jag ser inte varför detta är ett problem.

Det är inte flickstackarn i fråga som är ett problem, snarare att man lyfter fram tösen i Sveriges största media och genom det försöker sälja in ekonomisk rysk roulett till andra framtida "talanger". Daytraders är bara framgångsrika till de förlorar allt. Sedan kanske hon tycker det är kul, men att skriva om henne som någon guru som ska ge tips och råd, är inte bara löjligt utan kan lika väl vara ett eko-brott.

OBS: Jag har inte läst artikeln.
Citera
2021-03-08, 12:14
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
jag trodde det var en annons först. men det är det alltså inte, utan aftonbladet själva som går ut med den här typen av artiklar, varför kan man fråga sig?

För att vi befinner oss på en marknadstopp och Aftonbladet vill sälja plusartiklar till folk som drömmer om snabba cash.

Bonuspoäng när de kan spela in lite könskrig och hetsa mot männen "nu är det kvinnors tur på börsen! Mansgrisar!"
Det tänder rödvins tanterna på.

OnT:
Ja, vi har gått ifrån att Svensson varit förståndiga och köpt indexfonder till att alla daytradar med belåning. Kan ju bara sluta på ett sätt.
Citera
2021-03-08, 12:14
Avstängd
Kalamitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Leif D menar att en sådan här artikel inte lämpar sig i aftonbladet och deras ofta klent begåvade läsare.
Jag gissar på att det är en ganska bred annons som går ut i ett stort antal olika tidningar, varav Aftonbladet är en. Vi behöver nog inte oroa oss för att unga tjejer som läser Aftonbladet ska få för sig att det går att tälja guld med kniv på aktiemarknaden. De kommer att tänka ”gäsp, aktier... Undrar om det står något om Beyonce i nöjesdelen?”.

Däremot är jag positiv till att yngre människor i allmänhet hittar andra karriärvägar än att börja som praktikanter på morsans vårdjobb. Den traditionella arbetsmarknaden har förändrats sedan vi kom ut i aktivitet för 20-25 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in