2021-03-09, 16:40
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denarge
Nej, jag har arbetat i kraftverkbranchen i snart 40 år.
Bygga kraftverk är långa processer, det vet jag mycket väl.
Tycker polen skall ha all kred för att det GÖR nåt åt deras problem.
Sverige har ca 45-50% vattenkraft. Max 10% vindkraft.

Du kan ju inte jämföra 10 år tillbaka, titta hur det ser ut nu efter nedstängning av 2 NP anläggningar.
Tror du elexperterna skojar när dom säjer att det är brist, särskilt på vintern.

El för industri, trafik och uppvärming kommer ej räcka på långa vägar.
Sverige ställer om mer o mer till att all ska drivas med el.....men vi har glömt ta reda på var den skall komma ifrån.
Fel, Vindkraften stod för 17% av elkraften 2020 och den andelen ökar extremt snabbt. Redan om några få år så förväntas den stå för 40% och är då störst efter vattenkraften. https://www.ekonomifakta.se/fakta/en.../elproduktion/
Citera
2021-03-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ju problemet med svartjobb, det är inte lagligt så därför är det svårt med exakta siffror och det vet du mycket väl. Men det är ingen tvekan om att det är långt vanligare att Polacker jobbar svart i Sverige än vad det är att Svenskar jobbar svart i Norge. Däremot är det många Svenskar som jobbar helt lagligt i Norge.

Jo det är ju fullt av svartarbetare i sverige, men att det % sätt fler polska svartarbetare i sverige än det är tex svenska svartarbetare i norge är ju en åsikt.

Det optimala hade ju varit om alla lata svenska kvinnor tex sökte sig till byggbranshen. Bra pengar , mycket viktigt samhällsnyttigt arbete , och inte helt rimligt att svenska män ska subventionera både inhemsk och utländsk arbetskraft ensamma.
Citera
2021-03-09, 16:47
Medlem
När man talar om jämställdhet så handlar det om kvinnans rättigheter! och HENNES möjlighet att slå sig fram och där ligger Sverige i framkant! Svenska män vet sin plats och de anpassar sig och försöker svälja konceptet och vara till lags! Inte svårare än så. Vad gäller oss kvinnor så ÄR det ju så härligt att vara ett litet stackars fruntimmer som kan vila i en mans varma trygga famn.................! Han tar hand om barnen och hushållet och INGEN frågar honom om hur "jämställd" han känner sig! Han tar det för givet att dra hela lasset själv och har aldrig ens funderat på frågan:-) Han är MAN
Citera
2021-03-09, 16:50
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo det är ju fullt av svartarbetare i sverige, men att det % sätt fler polska svartarbetare i sverige än det är tex svenska svartarbetare i norge är ju en åsikt.

Det optimala hade ju varit om alla lata svenska kvinnor tex sökte sig till byggbranshen. Bra pengar , mycket viktigt samhällsnyttigt arbete , och inte helt rimligt att svenska män ska subventionera både inhemsk och utländsk arbetskraft ensamma.
Det är långt mer än en åsikt, jag har träffat på många svenskar som jobbar i Norge och aldrig har jag träffat någon som jobbar svart. De tjänar så bra på att jobba vitt och det är lätt att hitta jobb, varför skulle de jobba svart? Polacker däremot har svårt att få vita jobb i Sverige, det är låg efterfrågan. Vill polacker ha jobb i Sverige så är det oftast svarta jobb som finns att få.
Citera
2021-03-09, 16:51
Medlem
Citat:
Fel, Vindkraften stod för 17% av elkraften 2020 och den andelen ökar extremt snabbt. Redan om några få år så förväntas den stå för 40% och är då störst efter vattenkraften. https://www.ekonomifakta.se/fakta/en.../elproduktion/

Men du förstår inte.
Vad händer när det inte blåser?
Vindkraft funkar som komplement, inte bas.

Märks att du är MP/S/V.

Gillar inte att diskutera med den typen av människor, då de ej vet mycket eller har utbildning.
det enda som används är google..... o där är ju inget fake

Du får ha det så gott, lev vidare i din dröm.
Citera
2021-03-09, 16:53
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denarge
Men du förstår inte.
Vad händer när det inte blåser?
Vindkraft funkar som komplement, inte bas.

Märks att du är MP/S/V.

Gillar inte att diskutera med den typen av människor, då de ej vet mycket eller har utbildning.
det enda som används är google..... o där är ju inget fake

Du får ha det så gott, lev vidare i din dröm.
Du gillar inte fakta? Jag förstår det, eftersom du inte har koll på fakta. Du skriver ju rena faktafel som "max 10%" när den verkliga siffran är 17%. Att du inte sakligt kan diskutera ett ämne är ju bara patetiskt, vad gör du i ett forum om du inte tål att ta en skalig diskussion? Vi ska komplettera vindkraft med vätgas, solkraft och vattenkraft. Eventuellt också vågkraft. Det kommer att finnas el även när det inte blåser och du uppträder som ett liten ynkligt barn när du diskuterar.
Senast redigerad av saganshus 2021-03-09 kl. 16:56.
Citera
2021-03-09, 16:57
Medlem
Citat:
Det är långt mer än en åsikt, jag har träffat på många svenskar som jobbar i Norge och aldrig har jag träffat någon som jobbar svart. De tjänar så bra på att jobba vitt och det är lätt att hitta jobb, varför skulle de jobba svart?

Mina vänner gjorde det för att skatten var hög (dvs de tjänade galna pengar genom att jobba svart) , de byggde fryshallar.

Citat:
Polacker däremot har svårt att få vita jobb i Sverige, det är låg efterfrågan. Vill polacker ha jobb i Sverige så är det oftast svarta jobb som finns att få.

Har faktiskt aldrig hafft möjligheten att få det svart av polacker,men de är duktiga , och timmpriset på städ och bygg har varit mycket lägre än på ”svenska” offerter.

Så jag antar att vi är färgade av våra åsikter... eller vänta nu, det är ju dina påstånden.... så det vire ju klädsamt med något annat än att dit kön ska fälla avgörandet?
Citera
2021-03-09, 17:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Mina vänner gjorde det för att skatten var hög (dvs de tjänade galna pengar genom att jobba svart) , de byggde fryshallar.
Det är ju rent vansinne, därför om du jobbar svart så är du inte försäkrad och du får ingen pension. Du kan heller aldrig använda det i ditt CV och man kommer undra vad du gjorde under den tiden. Det är ren idioti att jobba svart om det inte är ett ofarligt extrajobb. Dessutom så betyder det att de använder sig av samhällets resurser utan att betala för sig. De är med andra ord snyltare och kriminella.

Citat:
Har faktiskt aldrig hafft möjligheten att få det svart av polacker,men de är duktiga , och timmpriset på städ och bygg har varit mycket lägre än på ”svenska” offerter.

Så jag antar att vi är färgade av våra åsikter... eller vänta nu, det är ju dina påstånden.... så det vire ju klädsamt med något annat än att dit kön ska fälla avgörandet?
Priset är mycket lägre och samtidigt tror du att allt går rätt till? Är du verkligen så naiv?
Citera
2021-03-09, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är mindre löneskillnader mellan kvinnor och män i Polen och det finns fler kvinnor i chefspositioner 44%
Även våld i nära relationer och våldtäkter är på mycket lägre nivå.

Grundlagen i Polen skyddar alla liv från befruktning till döden. Barnet i kvinnans mage har ett eget unikt DNA därför kan man inte säga att det tillhör kvinnans kropp.

Polen var ett av de första länder som gav kvinnor rösträtt 1918,
tex. i Frankrike fick kvinnor rösträtt först efter II VK

Aj då vad säger vår "feministiska" regering om detta?
Är det dags att rösta på FI nu?
Citera
2021-03-09, 17:57
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Är i ropet? SkidVM är också i ropet men har ej heller med saken att göra.
Fram med källan nu på större jämlikhet i Polen. På kommunisttiden var det ju många kvinnor i arbetsledande befattningar, dock ej de högsta. Är det likadant numera kanske?

EU statistik
https://ec.europa.eu/eurostat/statis...gap_statistics

Lönegap
Polen 8.5%
Sverige 11.8%
Citera
2021-03-09, 18:15
Medlem
Grattis Polen!

Och välkomna hit när ni måste göra abort, tjejer. Ta för fan inget gift, hoppa inte utför trappor, stoppa inte upp strumpstickor i livmodern, gå inte till någon slaktare i en skum gränd och gå för guds skull inte i sjön utan kom hit där ni kan genomföra aborten under säkra förhållanden!

Jag hoppas verkligen att Sverige ställer upp. Någon som vet hur det funkar? Vet alltså. Inte spekulerar och hoppas.
Citera
2021-03-09, 18:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Hur är Sverige jämställt? Här så måste männen klippa håret kort och bära normala kläder som inte sticker ut på arbetsplatsen, smink på straighta cis-män är förbjudet, medans kvinnorna kan klä och sminka sig som de fortfarande är tonåringar på arbetsplatsen.
Kan du länka lagen du hänvisar till angående ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in