Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-03-10, 01:40
Medlem
Ja... jag kände en jävla massa positiva effekter av Paleo dieten på bara några dagar men samtidigt kände jag att jag höll på att dö... BOKSTAVLIGEN...

Jag kände att jag blev EXTREMT svag, att mitt hjärta höll på att ge upp etc.... vad tusan???
Citera
2021-03-10, 01:52
Medlem
Heligaskits avatar
Det är en omställning som orsakas av kroppens reaktion från övergång till fett och protein som primär energikälla istället för kolhydrater.

Kroppen förbrukar energi i följande ordning: kolhydrater > fett > protein.

Om du missbrukat kolhydrater under en hel livstid är det inte konstigt att du känner dig döende.
Citera
2021-03-10, 02:23
Medlem
H24s avatar
Du beskriver sannolikt någonting som brukar kallas för Keto Flu. När man drar ner på kolhydrater så ställer kroppen om till att förbränna fett och protein. Då kan man åka på en rejäl så kallad elektrolytstörning, vilket innebär att kroppens nivåer av vätska och salter hamnar ur balans. Då känner man sig extremt sjuk. Bakfylla är en lättare elektrolytstörning, som referens. Såvitt jag förstår så utesluter dock inte Paleo kolhydrater, exempelvis äter man frukt? Men jag antar att minskningen var tillräcklig ändå. Ta det lugnt, ät en banan, drick vatten och ta en Resorb. Det släpper förhållandevis snabbt och plötsligt på en eller ett par dagar.
Senast redigerad av H24 2021-03-10 kl. 02:26.
Citera
2021-03-10, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heligaskit
Det är en omställning som orsakas av kroppens reaktion från övergång till fett och protein som primär energikälla istället för kolhydrater.

Kroppen förbrukar energi i följande ordning: kolhydrater > fett > protein.

Om du missbrukat kolhydrater under en hel livstid är det inte konstigt att du känner dig döende.

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Du beskriver sannolikt någonting som brukar kallas för Keto Flu. När man drar ner på kolhydrater så ställer kroppen om till att förbränna fett och protein. Då kan man åka på en rejäl så kallad elektrolytstörning, vilket innebär att kroppens nivåer av vätska och salter hamnar ur balans. Då känner man sig extremt sjuk. Bakfylla är en lättare elektrolytstörning, som referens. Såvitt jag förstår så utesluter dock inte Paleo kolhydrater, exempelvis äter man frukt? Men jag antar att minskningen var tillräcklig ändå. Ta det lugnt, ät en banan, drick vatten och ta en Resorb. Det släpper förhållandevis snabbt och plötsligt på en eller ett par dagar.
Jag uteslöt aldrig kolhydrater??!! jag åt "Paleo-kolhydrater".... vissa frukter, grönsaker, sötpotatis etc...
Citera
2021-03-10, 04:37
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Ja... jag kände en jävla massa positiva effekter av Paleo dieten på bara några dagar men samtidigt kände jag att jag höll på att dö... BOKSTAVLIGEN...

Jag kände att jag blev EXTREMT svag, att mitt hjärta höll på att ge upp etc.... vad tusan???

Fast om du åt sötpotatis od kolhydrater så undrar jag vad det är som skiljer din förra kosthållning ifrån Paleo?
Citera
2021-03-10, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Fast om du åt sötpotatis od kolhydrater så undrar jag vad det är som skiljer din förra kosthållning ifrån Paleo?
Undar jag med... när jag åt Paleo så åt jag en massa sallad (nyttig och näringsrik)... så jag antar att jag överdoserade på tex. Kalium eller liknande...

Jag åt mycket kokosolja... kanske det? mycket morötter... nå?
Citera
2021-03-10, 05:47
Medlem
GoUoDs avatar
Exakt vad käkade du?

Tänker också kaliumöverskott, fast födobaserat överskott bajsar du ut, du måste få vätskebrist i kombination att vara hög i kalium för att få farlig verkan.
Citera
2021-03-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Exakt vad käkade du?

Tänker också kaliumöverskott, fast födobaserat överskott bajsar du ut, du måste få vätskebrist i kombination att vara hög i kalium för att få farlig verkan.
Jag är helt säker på att det har med kortisonbehandlingen som jag gick igenom att göra.... jag överdoserade kortison och avslutade utan att trappa ner dosen...

Jag tror att det har rubbat min mineralbalans och/eller hormonbalans...

Känner mig svag och trött etc...
Citera
2021-03-10, 07:35
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Jag antar att jag överdoserade på tex. Kalium.

Citat:
Jag överdoserade kortison

Citat:
Jag tror att det har rubbat min mineralbalans

Jag VET att du tillskriver paleo kosten massa dumheter. Det du känner av är helt normalt när man har en biologi som livnärt sig på snabba kolhydrater under en lång tid och sedan går över till att primärt äta fett (ca 70%) och protein (ca 20%) samt kolhydrater som ligger betydligt längre ner på insulin index. Det ända din kropp har överdoserat på är socker, förmodligen sedan du föddes.
Citera
2021-03-10, 07:41
Medlem
Det är keto effekten när kroppen byter energikälla från kolhydrater till fett. Vad som händer kortfattat rent biologiskt är att kroppen skickar ut kristaller i blodet och denna process är väldigt vattenkrävande för levern/njuren, typ. Du kan inte dricka tillräckligt för att undgå besväret tyvärr utan helt enkelt härda ut.

Jag testade denna idet och även lchf men tyckte inte de var något vidare. Äter man bara små mängder kolhydrater och rätt sådana så kan man äta som vanligt tycker jag och ändå dra samma hälsosamma fördelar. Det finns ingen diet som är bättre än någon annan.
Citera
2021-03-10, 08:17
Det är bara omställningen. Du förändrar din metabolism och kroppen ställer in sig pånarra bränna fett som energi istället för glykos.

Det brukar ta någon vecka innan man blir återställt. Man brukar även få s.k ”carb flue”. Mycket vetten och lite salt brukar hjälpa.

Det går över, håll ut. Du kommer känna dig väldigt bra efter.
Citera
2021-03-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är bara omställningen. Du förändrar din metabolism och kroppen ställer in sig pånarra bränna fett som energi istället för glykos.

Det brukar ta någon vecka innan man blir återställt. Man brukar även få s.k ”carb flue”. Mycket vetten och lite salt brukar hjälpa.

Det går över, håll ut. Du kommer känna dig väldigt bra efter.
Det är svårt att inte ge upp när man bokstavligen känner att man ska dö... det var extremt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in