Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-12, 21:56
Medlem
Hej!
När jag var yngre var jag vänsterradikal i min syn på hur politiken borde utformas, men i takt med en vanvettig identitetspolitik, intersektionalism och ett ganska uppenbart hyckleri har jag drivits mot mittenhöger/högern.

Jag är lite nyfiken på forna vänstermänniskor som gjort denna ideologiska resa, vad var det som fick er att byta sida?

I mitt fall var det när jag pratade om våldtäkter och den höga representationen av utländskt födda förövare, min vänstervän menade att det enbart berodde på socioekonomiska faktorer, något jag insåg att jag inte köpte som enda förklaring.

Mvh
Citera
2021-03-13, 07:31
Medlem
Dundersnubbens avatar
Skulle inte kallat mig vänster. Mer mitten kanske och ganska ”neutral”. Men det är egentligen bara att öppna ögonen och se hur fan landet styrs. Samt allt mörkande och vinklande av media.

Våldsbrotten och otryggheten har ökat enormt och politikerna rycker på axlarna. Landet lagom är sinnessjukt. Allt från den enorma invandringen, till de låga straffen, till genusperspektiven och politikernas oförmåga att styra skutan.
Citera
2021-03-13, 08:29
Medlem
Jag har gjort en liknande resa som TS, började som stenkastarvänster men insåg när man började bli äldre att det fanns flera brister i förklaringarna om orsakerna till världens tillstånd. När man sedan börjar öppna ögonen så ser man hur många personer bara ursäktar sitt eget dåliga beteende med ideologisk fernissa. När sedan embryot till det som skulle bli identitetspolitik kommer in så bestämde jag mig för att lämna, på grund av att jag blivit helt desillusionerad och har sedan rört mig mot mitten fördelningspolitiskt, men mot konservatismen ideologiskt.
Citera
2021-03-13, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davidbrent
Hej!
När jag var yngre var jag vänsterradikal i min syn på hur politiken borde utformas, men i takt med en vanvettig identitetspolitik, intersektionalism och ett ganska uppenbart hyckleri har jag drivits mot mittenhöger/högern.

Jag är lite nyfiken på forna vänstermänniskor som gjort denna ideologiska resa, vad var det som fick er att byta sida?

I mitt fall var det när jag pratade om våldtäkter och den höga representationen av utländskt födda förövare, min vänstervän menade att det enbart berodde på socioekonomiska faktorer, något jag insåg att jag inte köpte som enda förklaring.

Mvh
Vill du säga att du gått från att krama Nordkorea-politik till att föredra Sydkorea-politik baserat på en föreställning om att utlänningar (i så väl Nordkorea som Sydkorea då) ägnar sig åt våldtäkt.

Det är iaf vad du skriver.
Kan du bekräfta att det stämmer.
Citera
2021-03-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vill du säga att du gått från att krama Nordkorea-politik till att föredra Sydkorea-politik baserat på en föreställning om att utlänningar (i så väl Nordkorea som Sydkorea då) ägnar sig åt våldtäkt.

Det är iaf vad du skriver.
Kan du bekräfta att det stämmer.

Nej, det är inte vad jag skriver. Jag skriver att jag inte köpte den socioekonomiska förklaringsmodellen som enda tänkbara förklaring till överrepresentationen, väsentlig skillnad.
Citera
2021-03-13, 11:57
Medlem
Och att ens föreslå att det finns kulturella förklaringar bemöttes med rasist/nazist-anklagelser. Det fick mig att lämna vänstern, som gräver sin egen grav på detta sätt.
Citera
2021-03-13, 12:00
Medlem
Måste fråga vad du tror är skillnaden mellan dig som kunde bryta sig ur vanföreställningen och din vän som fortsätter att lura sig själv?

Alla som tar sig två minuter att smälta in en logisk och realistisk förklaring på hur ett samhälle fungerar kan inse att nuvarande vänsterideologier inte bara är värdelösa, utan att de dessutom är konstruerade enbart för godhetshyckleri. Vissa är villiga att ta till sig informationen, andra kämpar med en nära religiös bestämdhet att vända andra kinden till. Vi måste ta reda på varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in