• 1
  • 2
2021-03-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Jodå, det finns väldigt många som vill betala det priset och som har råd. Spelar inge roll om dom höer det med 100%. Det finna alltid folk som skiter i pengar och kan man dessutom bräcka grannen så är det mycket värt.

Man blir inte ompysslad i en vanlig "turistklass". Man blir fraktad.

Du underskattar de som verkligen har råd och vill komma fram fort. Hade jag den ekonomin så skulle jag skitlätt åka överljudsfart. Jag älskar att flyga men efter ett par timmar så önskar jag man är framme. 10-12 timmar är fruktansvärt segt.
Dom som valde mellan Concorde och underljudsfart åkte knappast ”turistklass” eller vad tror du?
Citera
2021-03-16, 18:41
Medlem
Citat:
Jodå, det finns väldigt många som vill betala det priset och som har råd. Spelar inge roll om dom höer det med 100%. Det finna alltid folk som skiter i pengar och kan man dessutom bräcka grannen så är det mycket värt.

Man blir inte ompysslad i en vanlig "turistklass". Man blir fraktad.

Du underskattar de som verkligen har råd och vill komma fram fort. Hade jag den ekonomin så skulle jag skitlätt åka överljudsfart. Jag älskar att flyga men efter ett par timmar så önskar jag man är framme. 10-12 timmar är fruktansvärt segt.

Själv har jag flygit interkontinentalt med egen hytt och mer ”ompyssling” än vad man får någon annanstans, lyxhotell inräknade.
Citera
2021-03-17, 09:00
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Själv har jag flygit interkontinentalt med egen hytt och mer ”ompyssling” än vad man får någon annanstans, lyxhotell inräknade.

Jag vet det, men här pratade vi "turistklass"
Citera
2021-03-17, 11:18
Medlem
President Charles de Gaulles kommentar till Concordeprojektet:

- Det trevligaste sättet att göra sig av med en förmögenhet är att ägna sig åt kvinnor.

- Det snabbaste sättet är att ägna sig åt spel.

- Det absolut säkraste sättet är att satsa på ny teknik.
Citera
2021-03-18, 18:45
Medlem
Flygtiden London - New York med Concorde var 2:53 (rekordtiden?). Och idag är det 7:35. I runda slängar så tjänar man 4,5 timme. Restiden är så klart mycket mer än bara flygtiden. Man ska ta sig till och från flygplatser, säkerhetskontroller och en väldans massa väntan. Visst är det skönt med drygt 4 timmars kortare restid men i slutändan så är den procentuella skillnaden inte så stor. Priset för flygbiljetten är mångdubbelt större och tidsbesparingen inte jättestor.

Idag har i princip alla företag en miljöpolicy. Tror att många företag inte skulle låta personalen flyga överljudsplan då utsläppen är mångdubbelt större.
Citera
2021-03-19, 17:26
Medlem
Neksnors avatar
De överljudsflyg som det funderas på idag verkas mest vara mindre privatjet, gissar att målgruppen är stressade $$$miljardärer$$$ som har bråttom.

I Concordeservicen verkar de ha ingått en del fördelar även på flygplatsen, jag har för mig att Air France hade sina Concordegater ganska nära in/utgång. Och rimligtvis var Concordepassagerarna mer prioriterade än vanligt folk. Jämför med British Airways, nu avvecklade, linje London City - New York (32 passagerare, business). Jag har för mig att bag drop stängde runt 25 minuter innan avgång.
Citera
2021-03-23, 17:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
För dyrt, helt enkelt.

Genomsnittshastigheterna för vanligt trafikflyg har också minskat sedan 70-talet pga att man vill flyga mer ekonomiskt.
Citera
2021-04-17, 21:24
Medlem
Dåtidens överljudsplan hade alldeles för kort räckvidd. Om/när det går att flyga tvärs över Stilla havet och Europa-Sydamerika med rimlig ekonomi finns det förutsättningar igen.
Citera
2021-04-17, 22:52
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Spelar inge roll om dom höer det med 100%. Det finna alltid folk som skiter i pengar och kan man dessutom bräcka grannen så är det mycket värt.

100 % prisökning hade nog inte varit ett problem, men i verkligheten hade det handlat om många hundra procents prisökning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in