2021-03-18, 19:51
Medlem
Det är en fin svensk lunchtradition, dessutom är det för jävla gott.
Citera
2021-03-18, 20:04
Medlem
Sjukt billigt att laga ärtsoppa. Torkade ärtor har inte kilopriser som saffran om man säger så.
Mycket fina vinstmarginaler för lunchrestaurangerna på den rätten kan man tänka sig. De serverar nog den så ofta de bara kan.

Sen är en bra ärtsoppa med fint fläsk riktig gott, så det kan det ju vara värt.
Citera
2021-03-18, 20:10
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Varför tar du inte med dig en egen matlåda varje torsdag istället för att gnälla som en liten hora?
Citera
2021-03-18, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?
Normalt sett väljer jag bort ärtsoppa, och det är inget jag skulle laga hemma heller. Men vid några tillfällen har jag fått riktigt bra ärtsoppa. Det går att få till riktigt gott med ordentlig kryddning och schyssta tillbehör som mört fläsklägg/bog, kryddig korv och flera sorters senap. Mycket timjan är viktigt att ha till. Görs det rätt och pannkakorna dessutom är delikata då blir det en riktig festmåltid som jag inte tackar nej till. Men det måste göras med finess.

Men jag kan hålla med om att det blir lite trist på standard lunchställen som serverar ärtsoppa med pizza-skinka varenda torsdag, då blir det tjatigt och inte det där lilla extra som det måste vara för att bli bra.
Citera
2021-03-18, 20:26
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Gissar krogarna som du har tillgång till gärna kör detta på Torsdagar då det inte kostar ett skit att göra = mer pengar till dem. Lätt att tillaga är det också. Dom gynnas helt enkelt mer av att folk kommer dit och köper ärtsoppa och betalar fullt lunchpris en gång i veckan.

Knappast att det handlar om traditioner. Tror väldigt få Svenskar tänker "ååh äntligen Torsdag" nu blir det ärtsoppa, varje vecka. Känner dessutom ingen in min bekantskapskrets som kör detta koncept. Antagligen bara gamlingar som gör det idag.

Inget ont om ärtsoppa för övrigt.
Jag är en av dessa "knegare" som i princip alltid käkar ute. Är det torsdag och stället jag käkar på har ärtsoppa med pannkakor så blir det garanterat det. Kanske inte varje torsdag men de flesta. Då är jag i åldern 25-30 så definitivt inte lastgammal. Uppvuxen med ärtsoppa på torsdagar så det spelar säkert in.
Citera
2021-03-18, 20:34
Medlem
ModerRotas avatar
Det mest intressanta är väl vem som gör den godaste ärtsoppan och var den serveras med mest inlevelse och inspiration?

Dessutom bör pannkakor/plättar gräddas/stekas med rikligt med smör.

Ja, jag gillar att äta ärtsoppa och pannkakor ibland. Kanske inte varje torsdag.
Citera
2021-03-18, 21:09
Medlem
tomatlarss avatar
Har faktiskt aldrig haft det i kombination. Men både ärtsoppa och pannkakor är ju jävligt gott. Och TS sluta gnälla och gör matlåda istället då.
Citera
2021-03-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Svensk tradition, åk hem din till banan landet du kom ifrån om det inte passar.

Tror du dessa restauranger inte skulle slutat med denna rätt om ingen köpte den? Är väl ett bevis om de fortsätter att sälja det varje torsdag att det finns intresse.

”Åh jag gillar inte detta varför kan det inte försvinna”

Hehe. Håller helt med! God svensk mat! Passar det inte så är det bara att åka hem och knalla kameler igen😃
Citera
2021-03-18, 21:27
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Fjärtsoppa och dasslock
Kulsprutevälling med pansarplåt
Ouvertyren till Läderlappen

Kärt barn har många namn. En ordentligt gjord, hemlagad ärtsoppa med lite extra fläsk är kanonmat. Gärna en nubbe flaggpunsch vid sidan av också, tack.
Citera
2021-03-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det mest intressanta är väl vem som gör den godaste ärtsoppan och var den serveras med mest inlevelse och inspiration?

Dessutom bör pannkakor/plättar gräddas/stekas med rikligt med smör.

Ja, jag gillar att äta ärtsoppa och pannkakor ibland. Kanske inte varje torsdag.

De ska inte bara stekas i smör.
Smeten ska gärna innehålla en skvätt brynt smör. Riktigt brynt i närheten av karamelliserat. Hårfint till bränt som är no-no.

Smör ja. Vanligt smör.
Inte något jävla margarin, flytande tjafs eller olja. Viktigt att poängtera.

9 av 10 lunchrestauranger serverar pannkakor på någon jävla pannkaksmix med köpesylt på bulkpack. Klart som korvspad det kan smaka halvdant ihop med en tveksam ärtsoppa.
En ärtsoppa med finess och en fin pannkaka eller två till efterrätt med lite hemkokad sylt är fantastiskt gott.
Senast redigerad av M.J.A 2021-03-18 kl. 21:59.
Citera
2021-03-18, 22:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
"Rätten är också extremt daterad" skriver du. Enligt vem då? Uppenbarligen inte de flesta då rätten fortsatt är på toppen av menyn och älskas av många. Jag gillar skomakarlåda, strömming och Wallenbergare också men uppenbarligen har ärtsoppan stått sig minst lika bra eller hur menar du?

Jag vill påstå att ärtsoppan absolut inte tålt tidens tand lika bra som andra nämnda rätter. Det finns knappast några 18-åringar som käkar ärtsoppa i dag. Tror denna rätt mest lever kvar på lunchkrogarna för att den är billig att tillverka.
Citera
2021-03-18, 22:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
1. Med ordentligt med senap och timjan i: jäkligt gott!
2. Mättande
3. Lika klassiskt som sill och nubbe på midsommar

Lunchar man på Eggers så får man dessutom en skvätt punsch till :-)

Vi bor tyvärr inte i Danmark där man kan ta en jävel till lunchen utan att få sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in