2021-03-18, 09:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?
Citera
2021-03-18, 09:39
Medlem
Dr_Dollars avatar
Svensken överlag tycker om traditioner, som Midsommar, snaps, grillat, Julen och faan och hans jävla moster...så visst har du en poäng
Det känns som att "gränsen för dom som äter det" går nånstans vid 40+...då även jag ingår i den gruppen.
Gott?
Nja...med lite senap, en macka och ett iskallt glas mjölk så visst går det ner.
Pannkaka med sylt och grädde är bara bukfylla, och du är lika hungrig/sugen på nått annat 40 minuter senare.
Pannkaka med sylt och grädde känns nästan mer mer som en typ av efterrätt med en kaffe.
Citera
2021-03-18, 09:39
Medlem
ms18s avatar
Svensk tradition, åk hem din till banan landet du kom ifrån om det inte passar.

Tror du dessa restauranger inte skulle slutat med denna rätt om ingen köpte den? Är väl ett bevis om de fortsätter att sälja det varje torsdag att det finns intresse.

”Åh jag gillar inte detta varför kan det inte försvinna”
Citera
2021-03-18, 09:42
Medlem
Jag kan inte tala för andra och jag har inte ärtsoppa och pannkaks statistik
Men jag personligen älskar det, äter sällan ute på jobbet men torsdagar brukar vara undantaget.
Ärtsoppa, med en smörgås och avsluta med pannkakor sitter bara rätt hos mig. Kanske är nostalgin från uppväxten.
Citera
2021-03-18, 09:45
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Det är ju bland det godaste som finns! En fin lunchtradition enligt många.
Citera
2021-03-18, 09:45
Avstängd
Ärtsoppa smakar bäst när den lagas i stora portioner. Sannolikt så finns det underlag bland kunderna, att servera denna varje torsdag. Ta något annat från menyn om det inte passar dig.
Citera
2021-03-18, 09:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Svensken överlag tycker om traditioner, som Midsommar, snaps, grillat, Julen och faan och hans jävla moster...så visst har du en poäng
Det känns som att "gränsen för dom som äter det" går nånstans vid 40+...då även jag ingår i den gruppen.
Gott?
Nja...med lite senap, en macka och ett iskallt glas mjölk så visst går det ner.
Pannkaka med sylt och grädde är bara bukfylla, och du är lika hungrig/sugen på nått annat 40 minuter senare.
Pannkaka med sylt och grädde känns nästan mer mer som en typ av efterrätt med en kaffe.

Jag gillar ditt ”visst går det ner”! Det håller jag absolut med om. Tycker bara att man borde ha LITE högre krav på lunchmaten än att den ska ”gå ner”. Lunchen är ju den bästa delen av arbetsdagen och då vill jag njuta. Ärtsoppa är sånt tråk som fjuniga lumpenkillar sitter och surplar i skogen.
Citera
2021-03-18, 09:47
Medlem
MrMadoffs avatar
Det är många som inte har råd att äta lunch ute och du gnäller på valmöjligheter. Skäms på dig!

Ärtsoppa och pannkakor är jävligt gott f ö.
Citera
2021-03-18, 09:49
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Rätten är också extremt daterad.
Det finns olika varianter på ärtsoppa.
Är du säker på att din inte är ”moderniserad”?
Citera
2021-03-18, 09:49
Medlem
sommarlovs avatar
Vi som har passerat 40 så klart.
Jag äter bruna bönor med fläsk också.
Den här klassiska maten gör en mätt hela dagen!
Citera
2021-03-18, 09:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Ärtsoppa smakar bäst när den lagas i stora portioner. Sannolikt så finns det underlag bland kunderna, att servera denna varje torsdag. Ta något annat från menyn om det inte passar dig.

Jag kommer ta nåt annat från menyn. Problemet är bara att just på torsdagar brukar de andra rätterna spela andra fiol till förmån för ärterna. Nån tråkig fisk eller nån tråkig pasta. Jag förstår att man älskar torsdagar om man älskar ärtsoppa men för oss som uppskattar kött/sås/potatis-lunch är det sämsta dagen.
Citera
2021-03-18, 09:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är många som inte har råd att äta lunch ute och du gnäller på valmöjligheter. Skäms på dig!

Ärtsoppa och pannkakor är jävligt gott f ö.

Det är många som svälter i världen också. Ska man skämmas för att man käkar lunch? Jävla moraltant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in