2021-03-18, 09:52
Moderator
Briasccas avatar
Det är en fantastisk rätt om det är väl tillagad. Men det finns ju okunniga asfaltkokare som förtjänar en plats i de lägre nivåerna i infernot för sin bristande ärtsoppekonst.

Optimalt ska en ärtsoppa vara krämig, nästan balansera mellan soppa och stuvning. Är den blaskig är den en styggelse. Den ska vara kokt tillsammans med fläsket för att det ska släppa ifrån sig god smak och fett. Kryddningen ska vara några gula lökar med i koket och förstås ska de vara piquerade med kryddnejlika. Några bitar ingefära får också koka med i soppan så den får en viss aromatisk vasshet. När ärterna är färdiga efter halvannan timme ska soppan kryddas med salt och vitpeppar. I serveringen bjuds sedan generösa mängder med valfri senap, och toppas med mejram eller timjan., eller både och. Pannkakorna ska vara hemlagade med en fin syrlig bärsylt till, inte sockrig BOB-sylt. För de som bjuder på sådan sylt finns också en särskild plats i helvetet, till vänster om ärtsoppemarodörerna.
Citera
2021-03-18, 09:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det finns olika varianter på ärtsoppa.
Är du säker på att din inte är ”moderniserad”?

De två lunchkrogarna jag har inom gångavstånd är LÅNGT ifrån moderna.
Citera
2021-03-18, 09:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi som har passerat 40 så klart.
Jag äter bruna bönor med fläsk också.
Den här klassiska maten gör en mätt hela dagen!

Jag har inget emot ”klassiska” rätter. Tycker bara att pannbiff med lök och potatis är hundra gånger godare än nån jävla soppa.
Citera
2021-03-18, 09:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inget emot ”klassiska” rätter. Tycker bara att pannbiff med lök och potatis är hundra gånger godare än nån jävla soppa.
Vi väljer alla vad vi vill äta, bli inte upprörd över andras val.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det är en fantastisk rätt om det är väl tillagad. Men det finns ju okunniga asfaltkokare som förtjänar en plats i de lägre nivåerna i infernot för sin bristande ärtsoppekonst.

Optimalt ska en ärtsoppa vara krämig, nästan balansera mellan soppa och stuvning. Är den blaskig är den en styggelse. Den ska vara kokt tillsammans med fläsket för att det ska släppa ifrån sig god smak och fett. Kryddningen ska vara några gula lökar med i koket och förstås ska de vara piquerade med kryddnejlika. Några bitar ingefära får också koka med i soppan så den får en viss aromatisk vasshet. När ärterna är färdiga efter halvannan timme ska soppan kryddas med salt och vitpeppar. I serveringen bjuds sedan generösa mängder med valfri senap, och toppas med mejram eller timjan., eller både och. Pannkakorna ska vara hemlagade med en fin syrlig bärsylt till, inte sockrig BOB-sylt. För de som bjuder på sådan sylt finns också en särskild plats i helvetet, till vänster om ärtsoppemarodörerna.

Jag skulle säkert kunna uppskatta din ärtsoppa. Tyvärr håller mina lokala lunchkrogar INTE denna nivå när det kommer till gastronomisk elegans.
Citera
Medlem
Där jag bor är det likadant, ärtsoppa o pannkakor på torsdagar.

Dock har vi ett ställe som växlar mellan dessa soppor förutom ärtsoppa.

Spenatsoppa med ägghalvor
Blomkål o purjolöksoppa
Köttsoppa.
Citera
2021-03-18, 09:59
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Det är många som svälter i världen också. Ska man skämmas för att man käkar lunch? Jävla moraltant.

Nej det ska du inte skämmas över men när du gnäller över att du har valmöjligheter då ska du fan i mig skämmas.
Citera
2021-03-18, 09:59
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Båda rätterna smakar förvisso bra men jag har aldrig förstått eller bejakat denna kombo då varken pannkakor eller ärtsoppa ger en tillräcklig mättnadskänsla eller är särskilt näringsriktig mat.
Citera
2021-03-18, 10:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi väljer alla vad vi vill äta, bli inte upprörd över andras val.

Det jag blir upprörd över är att andras val går ut över mig på just torsdagar. Mina lokala lunchkrogar har ALLTID mycket sämre rätter på torsdagar till förmån för ärtsoppan. Detta gillar jag inte.
Citera
2021-03-18, 10:00
Medlem
Citat:
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Ärtsoppa e ju kanon ju
Den dagen i veckan som jag riktigt får jävlas med min närmast sittande medarbetare genom att släppa odörer hela eftermiddagen.
Citera
2021-03-18, 10:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Där jag bor är det likadant, ärtsoppa o pannkakor på torsdagar.

Dock har vi ett ställe som växlar mellan dessa soppor förutom ärtsoppa.

Spenatsoppa med ägghalvor
Blomkål o purjolöksoppa
Köttsoppa.

Jag tycker ALLA soppor är tramsmat som man serverar på dagis eller i lumpen. Jag vill ha riktig mat när jag går ut och käkar.
Citera
2021-03-18, 10:03
Medlem
shrimpflavors avatar
Ärtsoppa a.k.a. Gudamat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in