2021-03-18, 14:34
Medlem
Hej!

Har en fråga gällande laddning av 12v batteri. Funderade på att göra ett litet billigt DIY projekt i syfte att ladda mitt 12v batteri! Jag har en solpanel byggd för USB laddning och funderar på om jag kan använda denna för att ladda mitt 12v batteri med hjälp av en voltage step-up och solpanelsregulator.

Solpanelen är 21 W och har 2 USB utgångar. Den kan ge ut max 5V/3A (15 W) från ett USB uttag. Min idé är att använda en voltage step-up för att omvandla detta till ca 14V/1.07A och mata in i en solpanelsregulator (PWM), som i sin tur laddar 12v batteri.

Innan jag testar skulle jag vilja fråga om detta teoretiskt skulle fungera? Är medveten att detta absolut inte är effektivt, men vore kul att testa om det fungerar! Någon expert på laddning/el som vet om det skulle kunna funka? Tack för hjälpen!
Citera
2021-03-18, 14:48
Medlem
sommarlovs avatar
Du måste ha en solpanel direkt till regulatorn, ingen step upp eller så.
Räkna med långa laddtider!
Citera
2021-03-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du måste ha en solpanel direkt till regulatorn, ingen step upp eller så.
Räkna med långa laddtider!

Är inställd på att laddtiden skulle blå lång! Men är intresserad om detta skulle vara möjligt ändå? Varför kan inte en step-up användas mellan solpanel och regulator? Vad jag förstår så ändrar den endast spänning, vilket krävs för att regulatorn ska fungera?
Citera
2021-03-18, 15:30
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Du har inte angett vad det är för batteri. Är det ett bilbatteri? I så fall hur stort (Ah)?
Laddningstiden blir näst intill oändlig.

Kolla på https://www.varta-automotive.se/sv-s...ett-bilbatteri om det nu är ett bilbatteri.
Citera
2021-03-18, 16:51
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradkoja
Är inställd på att laddtiden skulle blå lång! Men är intresserad om detta skulle vara möjligt ändå? Varför kan inte en step-up användas mellan solpanel och regulator? Vad jag förstår så ändrar den endast spänning, vilket krävs för att regulatorn ska fungera?
En regulator anpassar panelens spänning mot batteriet.
För att få ut maximalt ur en panel, måste man ligga på panelens max-punkt, vilket är olika för olika ljus, men det brukar vara kring 19volt.
Du kan inte tvinga upp spänningen med en omvandlare, verkningsgraden blir kass.
Citera
2021-03-24, 01:48
Medlem
Är det ett blybatteri på mer än ett par Ah? Skit i solcellsregulator då, utan kör bara en stepup/boostkonverterare direkt till batteriet. Gärna en modul som har någon form av CC-reglering (som du vill ställa på max, syftet är inte konstantström, utan bara bekräftelse på att boosten inte går på knäna om den inte kan reglera sin utspänning, eftersom batteriet med sin låga impedans kommer att bestämma denna).

En MPPT-regulator är enbart relevant för solceller direkt och en större sådan har en egenförbrukning som inte kan helt försummas om laddeffekten är liten. Men givet att laddströmmen är låg och batteriet är stort så behövs ingen sådan och i detta fall är det direkt olämpligt.

Det jag funderar på är om inte en 21W-panel i själva verket är gjort för 12V-system och någon bara har hängt på USB-mecket på den. Hur många celler har solpanelen? Räkna med 0,5 v/cell. Om det är en panel som ger minst 16, kanske upp till 19-21 volt olastat, så är den redan anpassad för 12V-system och dess MPPT-punkt kommer ligga rätt nära vad ett 12V blybatteri kretsar kring.
Citera
2021-03-24, 02:19
Medlem
morkfromorks avatar
du har redan en regulator som ger 5V, jag hade tagit spänningen innan den för att minska förlusterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in