2021-03-27, 02:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Kärnkraft kostar 3 ggr mer att producera. Jag har inget emot kärnkraft förutom kostnaden.

Enligt en hel massa sajter kostar kärnkraftsel samma som fossil el att producera. Du kan inte gå på svenska siffror eftersom vi har specialskatter på allting. Själva byggnaden är dock relativt dyr - det är såklart billigare att bygga en ugn för att elda kol.

Citat:
Kina minskar sin fossila andel varje år (främst kanske för att det är billigare så).

Det är vad dom säger. Vad dom gör har det skrivits mycket om senaste dagarna i media. DÄR måste jag hänvisa till omvärldsbevakning. Kina gör nåt helt annat än dom säger.

Citat:
Hur menar du att video:n var ett aktivistinlägg (såg du ens på den) ? Det är en känd forskare som presenterar fakta. Slutsatsen var att sol + vind är den billigaste lösningen (som ger ett rejält energiöverskott) (kostnad 1% av BNP i 10 år). Vem menar du raderar kommentarer på youtube ???
Källa tack.

Det stod i några kommentarer - bra långt ner. Det var en samstämmig kör, de första 40 kommentarerna .. och det får mig alltid att leta mig längre ner. Där var det nån som skrev nåt avvikande och sa att hans tidigare kommentar fallit bort. När ALLA kommentarer säger samma sak vet man att det är orkestrerat - för så funkar vi inte.
Citera
2021-03-28, 20:31
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Enligt en hel massa sajter kostar kärnkraftsel samma som fossil el att producera. Du kan inte gå på svenska siffror eftersom vi har specialskatter på allting. Själva byggnaden är dock relativt dyr - det är såklart billigare att bygga en ugn för att elda kol.

Det är vad dom säger. Vad dom gör har det skrivits mycket om senaste dagarna i media. DÄR måste jag hänvisa till omvärldsbevakning. Kina gör nåt helt annat än dom säger.

Det stod i några kommentarer - bra långt ner. Det var en samstämmig kör, de första 40 kommentarerna .. och det får mig alltid att leta mig längre ner. Där var det nån som skrev nåt avvikande och sa att hans tidigare kommentar fallit bort. När ALLA kommentarer säger samma sak vet man att det är orkestrerat - för så funkar vi inte.

Du får precisera mer exakt angående kostnaden för kärnkraft. Alla vet att kostnaden är mycket högre än alternativen. Du kan ju kika på videon jag länkade till.

Vad kina gör och säger skiljer sig inte så mycket. Annars få de ge mig en källa.

Fokusera på informationen istället. Kommentera den fakta som framfördes istället.
Det försvinner inte kommentarer på youtube. Jag har inte sett en enda kommentar angående detta.
Citera
2021-03-29, 09:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Jag har inga personliga intressen i detta. Vindkraften byggs ut rejält i många länder varje år. Det gör man inte för att skapa sig en förlust.
Vad exakt var fel i den fakta som presenterades i videon ?
Du vet inget om mina meriter, men jag är civilingenjör inom elektroteknik och tjänar mer än 99.9% av alla svenskar.

Om "vinsten" från vindkraft kommer från subsidier och beskattningsscheman som missgynnar andra former av kraftgenerering, så är det som du säkert förstår inga reella vinster.

Intressant då har vi samma tekniska bakgrund. Jag misstänker dock att jag har en längre karriär och större erfarhet än dig inom området kraftgenererering.

Jag ser det inte som något absolut kriterium beträffande kunnande eller förmåga, men du förefaller inte ha bättre ekonomisk ställning än vad jag har heller......
Senast redigerad av holmium 2021-03-29 kl. 09:21.
Citera
2021-03-31, 21:25
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Om "vinsten" från vindkraft kommer från subsidier och beskattningsscheman som missgynnar andra former av kraftgenerering, så är det som du säkert förstår inga reella vinster.

Intressant då har vi samma tekniska bakgrund. Jag misstänker dock att jag har en längre karriär och större erfarhet än dig inom området kraftgenererering.

Jag ser det inte som något absolut kriterium beträffande kunnande eller förmåga, men du förefaller inte ha bättre ekonomisk ställning än vad jag har heller......

De priser jag presenterade var helt utan olika subventioner.
Jag har ingen erfarenhet inom kraftområdet (förutom en liten obligatorisk kurs). Har mest hållit på med programmering de sista 30 åren. Är också duktig på hårdvara.
Jag har placerat alla mina tillgångar på börsen (under varje år). Har nu fått ihop runt 25 miljoner.
Inget som jag har någon större glädje av (då jag lever ett ganska enkelt liv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in