2021-03-20, 19:56
Medlem
iptrixs avatar
Hade just ett antal personer replikera med "men sätt solceller på biltaken då, så är det ju löst".

Min fråga är, hur är allmänkunskapen om solceller egentligen, tror dom att det är gratis obegränsad energi? Såvitt jag kan se är den *maximala* instrålningen här - under sommarsolståndet - kanske runt 800W per kvadratmeter. Det kopplat till kinesiska solceller med runt 20% verkningsgrad ger dig i bästa fall 160W. Per timme, och bara under ideala förhållanden förutsatt att takytan motsvarar ca 1 kvadratmeter.

Kanske har du 2 kvadratmeter tak, om du försakade takluckan. Let's go with that.

Nu tänker folk att det borde räcka för det du gör. En Tesla med närmare 100kWh i batteriet har en räckvidd strax över 50 mil. Allt givet ideala siffor precis som att min volvo ska dra 0.4 - får se!

Så en perfekt dag där du dessutom vände bilen efter solen för hand hela tiden, fick du kanske 8 x 320W om du nu sket i takluckan. Du har alltså laddat din bil med 2.5kWh. Självklart förutsatt 0% förluster nånstans (jag hade inte ens gissat halva det). Men låt gå.

Såvitt jag förstår kommer du då, i din tesla, runt 2 mil. Inte ens den i Täby kan använda en hel soldag för att åka o handla?

Har jag missat nåt i ovanstående yrr, är det så att folket som tror att solceller på taket av bilen löser allt?
Citera
2021-03-20, 20:00
Medlem
pigfaceregulates avatar
Majoriteten av människor är närmaste efterblivna.

Får mig att minnas sk "troll science" för länge sen:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/...ollscience.jpg
Citera
2021-03-20, 20:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har också märkt den där helt verklighetsfrämmande tron på solceller hos många.

Om det nu var så enkelt att bara smälla en solcell på något så varför görs inte det? Den frågan tycks de aldrig ställt sig. Sedan finns de som ställt sig frågan och tror att det beror på någon slags konspiration av onda kapitalistgubbar i cylinderhatt som röker cigarr och äter spädbarn till frukost.

Det är som sagt väldigt utbrett och ett enkelt sätt att lura i folk att ett projekt är "klimatsmart" eller "miljövänligt" är att man sätter en liten solcell på nån grej. Många går på bluffen. Titta bara på diverse projekt på crowdfunding-sajter.
Citera
2021-03-20, 20:13
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
ger dig i bästa fall 160W. Per timme
Vad fasen ska per timme betyda?
Citera
2021-03-20, 20:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigfaceregulate
Får mig att minnas sk "troll science" för länge sen

Angående den har jag iofs en idé. Om man korsar quantumteori med picosekundmagnetism så finns en del intressanta fenomen att kika på. Helt OT, sorry
Citera
2021-03-20, 20:15
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vad fasen ska per timme betyda?
Klantigt skrivet av mig. Men 160W per timme är 160Wh energi, där "per timme" avser effekt (på solcellerna).

En tesla med största batteriet skulle behöva typ 625 timmar av den effekten för att laddas.

E'ru med nu?
Citera
2021-03-20, 20:17
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Klantigt skrivet av mig. Men 160W per timme är 160Wh energi, där "per timme" avser effekt (på solcellerna).

En tesla med största batteriet skulle behöva typ 625 timmar av den effekten för att laddas.

E'ru med nu?
Jag är helt med. Var bara tvungen att sätta dit dig lite när du raljerar över folks kunskaper.

Men jag förstod vad du menade. Givet det övriga du skrev var det uppenbart att det bara var lite klantighet och inte kunskapsbrist.
Citera
2021-03-20, 20:19
Medlem
sommarlovs avatar
Vem tror att man ska sätta panelerna på bilen?
De ska sitta på taket till huset, och ladda hembatteriet och bilen!
Citera
2021-03-20, 20:20
Medlem
holmiums avatar
Kunskaperna i elementära naturvetenskapliga ämnen och enkel matematik har befunnit sig i utförbacke sedan sossarna genomförde grundskolan och ökande antalet år som svenska skolbarn skulle förvaras i den fördummande skolmiljön.

Grundläggande matematik samt baskunskaper i kemi och fysik torde vara ett verksamt vaccin mot övertro på vindkraftverk, värmepumpar, solceller, och mot all världens klimat- och CO2-bluffar.

En människa med vettet i behåll kan väl räkna som TS eller förstå att en statlig, överstatlig eller global beskattning i avsikt att gynna redan priviligierade grupper (politiker och bankirer i symbios med globala företag) inte löser påhittade eller verkliga missförhållanden eller gemene mans problem
Citera
2021-03-20, 20:25
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Och säg att dom nu sitter på hustaket. Ditt hustak har förmodligen i bästa fall halva ytan åt rätt håll - vilket är ett idealfall. Sen står huset still, så morgnar och kvällar kommer vara suboptimala. Om du under 8 sommartimmar når halva det tänkbara utfallet blir jag imponerad (och det måste nog bevisas).

Det innebär att ett, säg, 60 kvadratmeter användbart tak på en relativt stor kåk skulle motsvara samma yta men bara "fullt ut" 4 timmar om dagen - under en ideal sommarmånad.

iofs inte meningslösa 38kWh - i en ideal värld. Men du behöver 3 sådana dagar för att ladda bilen och då e frysen varm. Vi får helt enkelt inte tillräckligt med energi per yta per timme på några breddgrader på jorden för detta. Skulle du dessutom få tag i några experimentceller med 40% verkningsgrad (yeah, right) så tar det bara 1.5 dag att ladda bilen. Om ingenting annat behöver el.

Och om laddningen är förlustfri. Se tidigare inlägg - om 50% tar sig till batteriet är det över mina förväntningar.
Citera
2021-03-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vem tror att man ska sätta panelerna på bilen?

Förställ dig att det finns folk som inte förstår sådana simpla saker , såsom, montera solceller på hustaket och låt det ladda upp några större batterier istället. För att sedan ladda bilen genom dessa.
Citera
2021-03-20, 20:27
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
En människa med vettet i behåll kan väl räkna som TS

Det var nog det snällaste jag läst på flash sedan jag klev in. Tack. Men just nu är det intressant att se hur ni alla ser på det, så det är (återigen) jag som ska tacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in