• 1
  • 2
2021-03-22, 22:22
Medlem
Tjena.

r vl flera p forumet som har av nya typen Macbooks.

Vad r eran erfaring av dom nr det kommer till barnsjukdomar?

Har varit p ntet och det ligger en del ute redan. Bruker du "fel" usb hub fr laddning riskerar du att bricka datoren, en del problemer med att folk tappar bluetooth, problem att tillkopla externa skrmar (fungerar drligt och risk fr reboot p macbooken) och ngra enstaka fall med folk som har problem med skrmerna p macbooken (flckar av mrka(re) partier nederst p skrmen)

-Dinero-
Citera
2021-03-22, 22:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Inga alls.

ver frvntan njd.
Citera
2021-03-23, 00:04
Medlem
Ett vlknt problem r att de har absurt mycket skrivningar till hrddisken, vilken r fastldd p moderkortet av ngon outgrundlig anledning. Kommer att bli problem fr mnga om tv r, jag vntar till nsta modell med mitt datorkp.
Citera
2021-03-23, 03:59
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Ett vlknt problem r att de har absurt mycket skrivningar till hrddisken, vilken r fastldd p moderkortet av ngon outgrundlig anledning. Kommer att bli problem fr mnga om tv r, jag vntar till nsta modell med mitt datorkp.

Jaha, varfr har de absurt mnga skrivningar till hrddisken? Vad r det fr bugg?
Det borde vl g att lsa med en uppdatering knner jag.
Citera
2021-03-23, 08:37
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jaha, varfr har de absurt mnga skrivningar till hrddisken? Vad r det fr bugg?
Det borde vl g att lsa med en uppdatering knner jag.
Det pratas om att mnga har haft 3-10% frbrukad data p RAM-Minnet redan efter ngra enstaka mnader vilket r otroligt hgt.
Kan vara ngon bugg i Apples sjlva "data-mtningssystem" ocks men det r ju bara sdant som kan visa sig i lngden..

Jag kommer kpa nya M1 men kommer absolut inte smacka p med 40 tunga program/spel och massa sidoprogram bara fr att processorn r kraftfull.
Citera
2021-03-23, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Det pratas om att mnga har haft 3-10% frbrukad data p RAM-Minnet redan efter ngra enstaka mnader vilket r otroligt hgt.

Du menar SSD:n ? Har inte hrt talas om RAM som frbrukas...
Citera
2021-03-23, 09:24
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Du menar SSD:n ? Har inte hrt talas om RAM som frbrukas...
Ja sorry menade SSDn ja.

Men s tror ni verkligen Apple skulle vara s frcka att de lgger in en SSD med livslngd p 2-4 r utan att man kan byta ut den ht?

Knns ju som att de skulle grva sin egen grav d.
Citera
2021-03-23, 10:04
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nja, knappast. Det rapporterades frvisso alarmistiskt s, men det r ganska mnga frgetecken kring den dr rapporteringen.

Dels s bygger den p att S.M.A.R.T. kan lsa och rapportera korrekt och dels p att TBW-livslngd r korrekt uppskattad samt ignorerar hur exempelvis "Wear-Leveling-Algorithms" och dylikt ser ut.

Att det skulle bli problem med maskinerna inom tv r r inte alls troligt.
Citera
2021-03-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Nja, knappast. Det rapporterades frvisso alarmistiskt s, men det r ganska mnga frgetecken kring den dr rapporteringen.

Dels s bygger den p att S.M.A.R.T. kan lsa och rapportera korrekt och dels p att TBW-livslngd r korrekt uppskattad samt ignorerar hur exempelvis "Wear-Leveling-Algorithms" och dylikt ser ut.

Att det skulle bli problem med maskinerna inom tv r r inte alls troligt.

Varfr skulle det inte vara troligt? Apple har haft flera omfattande utkade garantiprogram p grund av designmissar. Grafikkretsar som smlter, tangentbord som inte tl ett sandkorn, skrmar som tappar antireflexbehandlingen och s vidare. Det hr skulle inte vara unikt, svaret kommer om tv r skulle jag tro.
Citera
2021-03-23, 17:28
Medlem
AudioPhilippes avatar
Har anvnt min i ca en mnad och inte mrkt ngonting verhuvudtaget n s lnge. Mestadels krt musikprogram och externa ljudkort. Bytte upp mig frn en mid 2011 och frvntar mig tio r av den hr ox.
Citera
2021-03-24, 15:03
Medlem
Inte haft ngra problem alls n s lnge, inget oroa sig ver
Citera
2021-03-28, 14:52
Medlem
Docklands avatar
Har hrdkrt Mac mini M1 i en mnad nu. Jobbar med alla de programmen vi anvnder dr, Officepaketet, Teams, Citrix samt privat, Final Cut Pro, Logic Pro och Adobe Bridge, Camera RAW och Photoshop och lite annat.
Inga barnsjukdomar jag mrkt av. Bluetooth funkar fint. Inga extensive writes till disk eller liknande. 5K-monitorn funkar fint med native Thunderbolt ocks. Helnjd. Datorn blir knappt ljummen och det bsta, den r helt knpptyst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in