Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-23, 06:10
Medlem
FladderFarfars avatar
"Antalet barn som föds med Downs syndrom i Sverige blir färre.

Ana-Luisa tror att många gör abort på felaktiga grunder och därför har hon startat ”Föräldrajouren Downs Syndrom”.

– Att få ett barn med Downs syndrom gör något magiskt med en inombords, säger hon." / Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/svenskahj...kromosom-hemma

Jag vad säger ni om det här? Kan det verkligen vara så fantastiskt??

Speciellt när dom blir äldre, och ifrån åkta av sina jämnåriga... som börjar spela fotboll, ishockey, umgås med polare och köra moppe?!!

Hur hade ni gjort??
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-03-23 kl. 06:52.
Citera
2021-03-23, 06:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Har varit så ett lång tid. Föräldrar får veta väldigt tidigt om fostret har Downs och får närmast uppmaningen från läkare att göra abort.

Vad säga om det? Felaktiga grunder måhända men det blir ju också en oerhörd påfrestning att bli förälder till ett barn med Downs. Enda är väl att det idag är extremt lätt att göra abort.
Citera
2021-03-23, 06:43
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har varit så ett lång tid. Föräldrar får veta väldigt tidigt om fostret har Downs och får närmast uppmaningen från läkare att göra abort.

Vad säga om det? Felaktiga grunder måhända men det blir ju också en oerhörd påfrestning att bli förälder till ett barn med Downs. Enda är väl att det idag är extremt lätt att göra abort.

Jo, men nu låter det ju som hon rekommenderar att "alla borde ha en extra kromosom hemma"...??
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-03-23 kl. 06:52.
Citera
2021-03-23, 06:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Jo, men nu låter det ju som hon rekommenderar att "alla borde ha en extra kromosom hemma"...??

Kan det verkligen vara så fantastiskt??

Jo hon fick ju inte valet. Resultatet är givet, ett barn hon älskar. Finns ju närmast inget ont att säga om personer med Downs. Men det blir ju som flera extrajobb att vara förälder till ett barn med det.

Så vad säga mer än hon har ett barn med Downs, som hon älskar över allt. Tycker det är synd att det blir färre med lika som i förlängningen då innebär att det blir färre som trycker på rättigheter som personer med Downs ska ha. Dvs sämre för hennes barn.
Citera
2021-03-23, 06:52
Medlem
Det låter som att hon har en accessoar istället för ett barn.

Vi kollade båda barnen och var överens om att göra abort om det var DS.
Citera
2021-03-23, 07:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De allra flesta vill ha ett "normalt" barn men har man fött fram ett barn med downs älskar man det iallafall.
Tycker downisar kan vara rätt sköna typer, alltid glada. Lite som att ha hund (jo jag vet att det lät fel).
Citera
2021-03-23, 07:03
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Det låter som att hon har en accessoar istället för ett barn.

Vi kollade båda barnen och var överens om att göra abort om det var DS.

Jag tror att dom flesta vill ha normala barn... Det blir mindre jobb och mindre "skämmigt".

Enklare.
Citera
2021-03-23, 07:04
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De allra flesta vill ha ett "normalt" barn men har man fött fram ett barn med downs älskar man det iallafall.
Tycker downisar kan vara rätt sköna typer, alltid glada. Lite som att ha hund (jo jag vet att det lät fel).

Nejdå, jag förstår.

Men vill man ha en egen, hemma, för alltid?
Citera
2021-03-23, 07:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Min svärmor har jobbat mycket med människor med olika funktionsnedsättningar, bland annat downs syndrom.

Hon trivdes väldigt bra med det arbetet, hade varma känslor inför sina "brukare", men hon har alltid sagt att om hon hade blivit ställd inför valet att föda ett barn med Downs syndrom, eller göra abort skulle hon inte tveka att göra abort.

Hon menar att det här med att downisar alltid är glada och goa är en myt och en felaktig bild.
Citera
2021-03-23, 08:15
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Min svärmor har jobbat mycket med människor med olika funktionsnedsättningar, bland annat downs syndrom.

Hon trivdes väldigt bra med det arbetet, hade varma känslor inför sina "brukare", men hon har alltid sagt att om hon hade blivit ställd inför valet att föda ett barn med Downs syndrom, eller göra abort skulle hon inte tveka att göra abort.

Hon menar att det här med att downisar alltid är glada och goa är en myt och en felaktig bild.

Dom kanske ser glada och mysiga ut... men i själva verket så är dom lömska.

Är det sant att dom är lika starka som orangutanger?
Citera
2021-03-23, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
"Antalet barn som föds med Downs syndrom i Sverige blir färre.

Ana-Luisa tror att många gör abort på felaktiga grunder och därför har hon startat ”Föräldrajouren Downs Syndrom”.

– Att få ett barn med Downs syndrom gör något magiskt med en inombords, säger hon." / Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/svenskahj...kromosom-hemma

Jag vad säger ni om det här? Kan det verkligen vara så fantastiskt??

Speciellt när dom blir äldre, och ifrån åkta av sina jämnåriga... som börjar spela fotboll, ishockey, umgås med polare och köra moppe?!!

Hur hade ni gjort??

Jo, barn är fantastiska, iafall ens egna, Du ser ju inte super många med vattenskalle längre, eller ryggmärgsbråck, likt downs så är det skador som man kan upptäcka i vecka 17-18 via ultraljud .
Man Ana-Luisa har rätt i att många gör aborter av fel skäl, eller rent av sjuka skäl.

"Reasons for pregnancy termination, contraceptive habits and contraceptive failure among Swedish women requesting an early pregnancy termination"
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

tex
Forty‐six women added reasons other than those listed above. Thirteen wanted to become pregnant

Det är oerhört ovanligt att en abort genomförs pga av medecinska skäl, och då i synnerhet downs syndrom. (det är ett ca 20 st downisar per år, a ca 38`000 aborter)

https://lakartidningen.se/wp-content...68/557_559.pdf
Citera
2021-03-23, 08:34
Medlem
Jag skulle aldrig fördöma någon förälder åt det ena eller andra hållet.

Det är upp till varje förälder och familj. Därför gillar jag inte förnumstiga påståenden att det är så gulligt med downs. Det kan det absolut vara. Det har många föräldrar bevittnat. Men det kan ocksä vara svårt.

Särskilt om barnet också har andra åkommor. Känner en familj - där barnet ofta behöver egen space, från andra, för att vila från intryck.

En person med kognitiv nedsättning blir snabbare trött. Utbrotten är inte att leka med och barnet är starkt och kan göra andra illa utan att det var menat så. Det kan vara ett litet barn i en stor kropp. Alltså är det tur i oturen att familjen tjänar bra och bor stort. Hade istället blivit katastrof hemma hos oss kan jag säga.

Självklart älskar man alla sina barn oavsett. Man lägger ner samma tid på barn och familjelivet. Men behöver göra olika saker. Barn med särskilda behov behöver mer resurser. Men i övrigt får de sina sammanhang, vänner, personal i särskola och på fritiden. De blir inte lämnade utan får det bra på sitt sätt.
Senast redigerad av Tissetiss 2021-03-23 kl. 08:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in