• 1
  • 2
2021-03-31, 20:59
Medlem
Persson2021s avatar
Oklart om tråden passar i filosofi, hem & bostad eller här.
Är det principiellt möjligt att torka kläder helt torra med extremt snabb centrifugering, i ljusets hastighet om så behövs?
Skulle våta kläder bli helt torra om man centrifugerade dom tillräckligt snabbt?
Citera
2021-03-31, 21:08
Medlem
Prophiss avatar
Varför ljusets hastighet? Vet du hur mycket energi som skulle krävas för att torka dina jävla kläder?

Räcker det inte med en torktumlare? Hur bråttom har du? Och hur viktig tror du att du är?
Citera
2021-03-31, 21:40
Medlem
Tribolts avatar
Du skulle förstöra kläderna.
Maskinen skulle explodera.

Hur gick det med rökat?
Citera
2021-03-31, 21:47
Medlem
Stoegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persson2021
Är det principiellt möjligt att torka kläder helt torra med extremt snabb centrifugering, i ljusets hastighet om så behövs?
Skulle våta kläder bli helt torra om man centrifugerade dom tillräckligt snabbt?

Nej, det finns ingen sådan maskin, och det går inte att bygga någon, fattar du inte det är du dum i huvet.
Så svaret är nej, oavsett teoretiska flummigheter.
Citera
2021-03-31, 21:56
Medlem
Tror att kläderna vid ljusets hastighet blir fryst i tiden (utanför) dock lär accelerationen till ljusets hastighet göra dem rejält torra.
Senast redigerad av Din-Granne 2021-03-31 kl. 21:59.
Citera
2021-03-31, 22:18
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Tror att kläderna vid ljusets hastighet blir fryst i tiden (utanför) dock lär accelerationen till ljusets hastighet göra dem rejält torra.
Fryst i tiden? Utanför?
Citera
2021-03-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Fryst i tiden? Utanför?

Om vi säger att du faller ned i ett svart hål, som jag antar kan liknas vid att närma sig ljusets hastighet, kommer du under din nedstigning om du nu vire levande, se universums undergång.

Om detta stämmer vet jag inte dock.
Citera
2021-03-31, 22:45
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Om vi säger att du faller ned i ett svart hål, som jag antar kan liknas vid att närma sig ljusets hastighet, kommer du under din nedstigning om du nu vire levande, se universums undergång.

Om detta stämmer vet jag inte dock.
Väldigt intressant faktiskt, jag vet inte riktigt hur det skulle bli om man föll in i ett svart hål.

Först tänkte jag skriva att det du säger är falskt, men om man räknar på tidsskillnaden mellan objektet som rör sig i ljusets hastighet relativt något annat så blir det oändligt. Nu kan man förvisso inte uppnå ljusets hastighet. Men säg att man uppnår 99.999... % av det, då skulle t.ex. en minut för dig kunna vara flera år för resten av världen, och på så vis skulle man se universums undergång?

Självklart finns det 1000 motsägelser i det jag skriver, men tanken är ändå intressant.

https://www.omnicalculator.com/physics/time-dilation
Citera
2021-03-31, 22:51
Medlem
Jösses, man tycker ju att fysikforumet av alla platser borde känna igen konceptet tankeexperiment >___>

Själv så vet jag hur som helst inte om jag har något speciellt konkret svar på frågan. Till att börja med så är det inte hastigheten i sig som gör att vattnet avlägsnas, utan accelerationen. Ett vettigare mått är därför vinkelhastigheten, alltså hastigheten dividerad med omkretsen (multiplicerad med motsvarande skalfaktor om man vill ha någon annan "vinkelenhet" än just varv per tidsenhet). Rent intuitivt så antar jag att ja, mängden vatten som avlägsnas ökar med vinkelhastigheten, men jag vet för lite om ämnet för att kunna säga om allt kommer hinna avlägsnas innan man kommer upp i sådana accelerationer att klädernas struktur kommer påverkas (typ slitas sönder, tryckas ner i hålen vattnet ska ut genom, etc.). Kommer jag på något mer så återkommer jag.
Citera
2021-03-31, 22:53
Medlem
Telepatisks avatar
Om jag inte är helt snurrig nu så om du centrifugerade i 1 sekund (i ljusets hastighet) så skulle dina kläder "uppfattat detta" som en oändligt kort tid vilket skulle tyda på att dom inte skulle vara torra alls? Detta i sin tur skulle leda till att du inte kan centrifugera dina kläder i ljusets hastighet?

Se "Tidsdilatation beroende på hastighet":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsdilatation
Citera
2021-03-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Väldigt intressant faktiskt, jag vet inte riktigt hur det skulle bli om man föll in i ett svart hål.

Först tänkte jag skriva att det du säger är falskt, men om man räknar på tidsskillnaden mellan objektet som rör sig i ljusets hastighet relativt något annat så blir det oändligt. Nu kan man förvisso inte uppnå ljusets hastighet. Men säg att man uppnår 99.999... % av det, då skulle t.ex. en minut för dig kunna vara flera år för resten av världen, och på så vis skulle man se universums undergång?

Självklart finns det 1000 motsägelser i det jag skriver, men tanken är ändå intressant.

https://www.omnicalculator.com/physics/time-dilation

Tanken är från Stephen Hawkings A brief history of time.
Citera
2021-03-31, 23:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persson2021

Ljusets hastighet vore omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in