• 1
  • 2
2021-03-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persson2021
Oklart om tråden passar i filosofi, hem & bostad eller här.
Är det principiellt möjligt att torka kläder helt torra med extremt snabb centrifugering, i ljusets hastighet om så behövs?
Skulle våta kläder bli helt torra om man centrifugerade dom tillräckligt snabbt?

Med tillräckligt stark centrifugalkraft kan du antagligen skilja de enskilda grundämnena i kläderna från varandra!

Kanske sker detta en aning efter att du separerat den sista vattenmolekylen från cellulosan, kanske inte. Jag uppmanar till praktiska experiment!
Citera
2021-03-31, 23:12
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Tanken är från Stephen Hawkings A brief history of time.
Har läst A Briefer History of Time. Har Brief men har inte läst den än, skall göras!
Citera
2021-04-01, 04:11
Medlem
Persson2021s avatar
Jag tror inte att det är accelerationen i sig som gör kläderna mindre blöta i en tvättmaskin, för då finns det ingen mening med att centrifugeringen är fem minuter lång.
Det är kraften med vilka kläderna pressas mot insidan av trumman som avlägsnar vattnet.

Förut fanns en maskin med extra hastighet enbart för centrifugering. Den hade inte funnits om den inte fyllde en funktion.
Så länge inte alla molekyler, färgämnen och atomer i kläderna hade slitits loss från tyget så är min gissning att dom hade kommit ut utan en enda vattenmolekyl.
Citera
2021-04-01, 04:39
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är accelerationen i sig som gör kläderna mindre blöta i en tvättmaskin, för då finns det ingen mening med att centrifugeringen är fem minuter lång.
Det är kraften med vilka kläderna pressas mot insidan av trumman som avlägsnar vattnet.

Förut fanns en maskin med extra hastighet enbart för centrifugering. Den hade inte funnits om den inte fyllde en funktion.
Så länge inte alla molekyler, färgämnen och atomer i kläderna hade slitits loss från tyget så är min gissning att dom hade kommit ut utan en enda vattenmolekyl.
Jag tror du missförstod mig. Med acceleration menade jag specifikt centripetalaccelerationen, alltså accelerationen in mot mitten som upprätthåller cirkelrörelsen. Denna uppstår av just den kraft mot insidan av trumman du nämner, och ju högre kraft desto högre acceleration.
Citera
2021-04-02, 10:07
Medlem
SexSexSexs avatar
"centrifugera i ljusets hastighet"
Underbar frågeställning

personligen undrade min hjärna när jag läste TS -helt utan synbar anledning eller förvarning- vad som skulle hända om man centrifugerade Margaret Thatcher i ljusets hastighet

om man skulle centrifugera kläder i ljusets hastighet skulle de bli yngre och yngre jämfört med ägaren
(men jag är inte säker på att dom skulle hålla länge)
Senast redigerad av SexSexSex 2021-04-02 kl. 10:10.
Citera
2021-04-02, 10:24
Medlem
Citat:
Oklart om tråden passar i filosofi, hem & bostad eller här.
Är det principiellt möjligt att torka kläder helt torra med extremt snabb centrifugering, i ljusets hastighet om så behövs?
Skulle våta kläder bli helt torra om man centrifugerade dom tillräckligt snabbt?

Vet några kockar som har testat att torka jeansen i en varmluftsugn i köket, typ varmt, de fick stå
och vakta så inte jeansen tog eld () men torra blev de och väldigt snabbt ..

Kanske lite overkill ..
Citera
2021-04-02, 18:17
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Frågeställningen tangerar en riktig klurighet som kallas Ehrenfests paradox.

Kroppar som färdas med en viss hastighet längdkontraheras enligt relativitetsteorin i färdriktningen sett från en referensram i relativ vila.
Om en skiva/centrifugtrumma roterar med vinkelhastighet ω så kommer en punkt på avståndet r från skivans/trummans centrum att färdas med farten v=ω·r.

Trumman kommer alltså att längdkontraheras maximalt i ytterkanten men inte alls i centrum. Om trumman roterar så att ytterkanten har en fart nära ljusets, kommer dess omkrets alltså att kontraheras så att den blir obefintligt liten. Men kontraktionsfenomenet blir ju allt mindre ju längre in mot centrum man går, så vad fan kommer att hända med trumman egentligen?
Och vad händer med kläderna som centrifugeras?

Wikipedia formulerar paradoxens lösning sålunda:

The modern resolution can be briefly summarized as follows:

*Small distances measured by disk-riding observers are described by the Langevin–Landau–Lifschitz metric, which is indeed well approximated (for small angular velocity) by the geometry of the hyperbolic plane, just as Kaluza had claimed.

*For physically reasonable materials, during the spin-up phase a real disk expands radially due to centrifugal forces; relativistic corrections partially counteract (but do not cancel) this Newtonian effect. After a steady-state rotation is achieved and the disk has been allowed to relax, the geometry "in the small" is approximately given by the Langevin–Landau–Lifschitz metric.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ehrenfest_paradox

Jag tror jag kör med torkskåp istället. Det blir mindre huvudvärk så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in