• 1
  • 2
2021-04-02, 19:11
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
tid finns väll? det tar tex 8 min för ljuset att färdas ifrån sol till jord.

har jag missat något?

Ja att tid är ett mänskligt påfund för att förstå sin omgivning och inte en variabel i fysiken (eller konstant). Ev. så fanns inte tid före vårt universums skapande utan uppstod vid big bang (om den ens finns)
Citera
2021-04-02, 19:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja att tid är ett mänskligt påfund för att förstå sin omgivning och inte en variabel i fysiken (eller konstant). Ev. så fanns inte tid före vårt universums skapande utan uppstod vid big bang (om den ens finns)
Inte en variabel i fysiken???
I din fantasi kanske.
Citera
2021-04-02, 19:51
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varken gravitation eller magnetism behöver "tid", verkan går med ljusets hastighet.
Det är fysiska föremål med massa som behöver tid, enligt Newtons lagar om kraft, massa och hastighet, och i förlängningen tid och acceleration.

TS visar bara att skolan har missat med sin uppgift, att ge unga vuxna en grund att stå på.

Även fält (gravitation, elektriska, magnetiska) behöver tid.
Maxwells ekvationer beskriver just hur magnetiska och elektriska fält har ett tidsberoende av varandra.
Citera
2021-04-02, 20:02
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Det du inte verkar inse är att tid krävs för att något ska kunna hända över huvud taget. Det spelar ingen roll om det är magneter eller planeters rotation, för att någonting ska kunna hända så krävs tid per definition..

Detta är fundamentalt. När Einstein talar om "klockor" avses vilken sorts process som helst. Vibrerande atomer, andetag, radioaktivt sönderfall, smältande snö...

All form av förändring kräver ett tidsbegrepp.
Utan tidsbegrepp ingen förändring.
Alls.
Inte ens värme (rörelse på atomär nivå) skulle finnas.
Och det skulle vara mörkt eftersom inga fotoner kan ändra energinivåer i ögat.

Låter ganska trist.
Citera
2021-04-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Om gravitation eller elektromagnetism behöver tid eller inte för att fungera.
Ni kanske förstår hur det skulle fungera utan mig behöva förklara det till er.

Tid är ett begrepp som kanske inte ens finns. Utan jag tror gravitation och elektromagnetism skulle kunna fungera utan tid.

Partiklarna skulle interagera med varandra fast det skulle finnas tid eller inte?
Varför skulle dom behöva tid när dom har kraft? Och med kraftens hjälp kommer dom interagera hur nu determinismen vill det utan tidens hjälp.

Om tiden finns, är det beräknats av partiklarnas rörelse, som var orsakade av gravitation och elektromagnetism osv.. Och kan t.o.m vara mycket större eller mindre konstruerade partiklar än vi vet.

Och tiden går beroende hur snabbt partikelmassorna rör sig?

Kan vara svårt att veta hur snabbt hela universum rör sig.

Vad tror ni. Behöver partiklarna tid på sig att röra sig. Eller skulle dom kunna ineragera med varandra utan någon tid?

Mod får ta bort offtopic inlägg om hen tycker så.

Om gravitation och elektromagnetism fungerar utan tid är en svår fråga. För mig iaf. För jag skulle kunna tänka mig att energin i dom här partiklarna skulle röra på sig sin egen kraft utan behövet av tid. Eller det var nog dom som skapade tiden genom deras rörelse.

Sen kan man ju ta upp säkert tiotals olika liknande versioner. Vilken som är sann, är ett mysterium. Men du ska komma ihåg att du har alltid 50% chans att svara rätt eller fel. Så det är kanske människans största chans för tillfället. Bara gissa.
Citera
2021-04-04, 06:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
2 magneter behöver inte tid för att komma ihop om dom är tillräckligt nära. För dom har kraften att göra så. Så dom gör det oavsett om tid existerar eller inte.

Du vet att kraft har enheten Newton? Newton kan även skrivas kg*m*s^-2. Om du läst fysik vet du att Kraft är lika med massa gånger acceleration, och acceleration är derivatan av hastigheten och en hastighet är en tidsberoende vektor med enheten m/s. Det finns alltså en tidsenhet indirekt inbyggd i en kraft.
Citera
2021-04-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Du vet att kraft har enheten Newton? Newton kan även skrivas kg*m*s^-2. Om du läst fysik vet du att Kraft är lika med massa gånger acceleration, och acceleration är derivatan av hastigheten och en hastighet är en tidsberoende vektor med enheten m/s. Det finns alltså en tidsenhet indirekt inbyggd i en kraft.

Men jag är inte så säker att det behöves tid för t.ex 2 starka magneter connectar. Dom gör det utan tid eller inte.
Tid är ett mänskligt begrepp att mäta hur olika partiklar fungerar och rör sig, men dom skulle fungera utan tid också. för dom har kraften att göra så.

Så finns tiden egentligen, eller skulle allt kunna fungera utan tid, bara med kraften av objekterna.

Så om det inte finns någon att mäta universums rörelse. Finns det någon tid då? För tid är enligt mig ett mänskligt begrepp.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-04-04 kl. 19:15.
Citera
2021-04-04, 19:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Men jag är inte så säker att det behöves tid för t.ex 2 starka magneter connectar. Dom gör det utan tid eller inte.
Tid är ett mänskligt begrepp att mäta hur olika partiklar fungerar och rör sig, men dom skulle fungera utan tid också. för dom har kraften att göra så.

Så finns tiden egentligen, eller skulle allt kunna fungera utan tid, bara med kraften av objekterna.

Så om det inte finns någon att mäta universums rörelse. Finns det någon tid då? För tid är enligt mig ett mänskligt begrepp.

Men kraft och magnetism är ju också mänskliga begrepp. Tid är ingen mystisk egenhet som en galen vetenskapsman med spretigt hår hittade på i ett skumt laboratorium under ett åskväder någon gång på 1800-talet för att förleda människor med. Det är bara en fysikalisk storlek för att kunna mäta förändringen av någonting.
Citera
2021-04-05, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Men kraft och magnetism är ju också mänskliga begrepp. Tid är ingen mystisk egenhet som en galen vetenskapsman med spretigt hår hittade på i ett skumt laboratorium under ett åskväder någon gång på 1800-talet för att förleda människor med. Det är bara en fysikalisk storlek för att kunna mäta förändringen av någonting.

Tid finns genom olika snabbheter. Om allt står stilla så är verkligheten som på pause? Eller går det att pausa en hel verklighet, som står helt stilla med alla möjliga möjligheter. Hur går det att pausa en hel universum på 1 "sekund" om ljusets hastighet ska var den högsta hastigheten? Tills allt dör. Och återföds? Det skulle jag inte ta ur spelet.

Med ljusets hastighet menar jag att den som observerade vår universum hen ville förstöra med sin spade. Skulle det inte ta väldigt långt tid innan han hann att slå vår univerum (En boll). För om ljusets hastighet är maxhastigheten, och bollen skulle vara 1 meter. Och gubben skulle vara 1 meter från bubblan. Så då skulle det ta ungefär 14 miljarder år eller 7 innan han hann träffa oss med sin spade.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-04-05 kl. 01:21.
Citera
2021-04-05, 04:54
Medlem
guderis avatar
Citat:
Tid finns genom olika snabbheter. Om allt står stilla så är verkligheten som på pause? Eller går det att pausa en hel verklighet, som står helt stilla med alla möjliga möjligheter. Hur går det att pausa en hel universum på 1 "sekund" om ljusets hastighet ska var den högsta hastigheten? Tills allt dör. Och återföds? Det skulle jag inte ta ur spelet.

Med ljusets hastighet menar jag att den som observerade vår universum hen ville förstöra med sin spade. Skulle det inte ta väldigt långt tid innan han hann att slå vår univerum (En boll). För om ljusets hastighet är maxhastigheten, och bollen skulle vara 1 meter. Och gubben skulle vara 1 meter från bubblan. Så då skulle det ta ungefär 14 miljarder år eller 7 innan han hann träffa oss med sin spade.

Jag ska inte låtsas att jag överhuvudtaget förstår vad du pratar om, men jag tror den typen av tankar du försöker föra passar bättre i filosofi delen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in