2021-04-05, 13:21
Medlem
Kan någon vänlig själv hjälpa mig med dessa två frågor så jag begriper!

3) När är härdningen klar om konstruktören har bestämt härdningsklass 4? Villkor:
anläggningscement och kvalitet C40/50. Konstant temperatur på 16 grader C. Redovisa
hur du kommit fram till svaret. Redovisa också din version av boken eftersom resultatet
kan skilja sig åt.

4) En betongvägg med höjd 4 meter ska gjutas på fyra timmar. Temperatur 10 °C.
Betongen har konsistensklass S4. Dimensionera formen. Välj själv formyta. Redovisa hur
du kommit fram till svaret. Besvara också: Om du istället använder ett formsystem, vilket skulle du då ta?
Citera
2021-04-05, 14:19
Medlem
Ett par dygn typ
Citera
2021-04-05, 17:57
Moderator
Tystnads avatar
Passar bättre här : bostad, hem och trädgård ->Vetenskap & humaniora -> Fysik, matematik och ->teknologi Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter / MODERATOR
Citera
2021-04-05, 18:00
Medlem
Citat:
Härdningsklasser– består av fyra klasser där den lägsta endast anger att konstruktionen ska härdas i 12 timmar och klass 4 anger att konstruktionen ska härdas till dess att hållfastheten kommit upp till 70 % av specificerad karakteristisk tryckhållfasthet efter 28 dygn. Härdningsklass 3 motsvarar de krav som vi i Sverige hade tidigare enligt BBK (50 %). Härdningsklassen skall anges i utförandespecifikationen.

Du får ta fram en tabell där du ser hur lång tid det tar för just din betong att härda till 70% av karakteristisk tryckhållfasthet.
Glöm inte att temperaturen bara är 16 grader.

Har du inga böcker o läsa i?
Du borde ju ha kommit så långt att du faktiskt kan svara på dessa frågor själv.

Svaret på första blir kanske 130 timmar?
Rätta mig om jag har fel
Senast redigerad av 45Lokar 2021-04-05 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in