2021-04-05, 21:48
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Tacksam för alla svaren, har haft dom i åtanke nu när jag bestämt att det får bli en klassisk bulle eller tåg helt enkelt. Vore ju så Jävla ovärt Om man skulle åka dit när det är såhär nära lappen... Läste även att polisen har trafikvecka nu v14-15.

Ytterligare ett sign.
Mycket bra beslut! Jag fattar att du var frestad, och om det är på lågtrafikerade landsvägar så är sannolikheten mycket låg att du hade blivit stoppad.

Men det är inte värt risken. Det kan ju hända saker som är utanför din kontroll och inte ditt fel; t ex att någon svänger ut framför dig eller viltolycka. I vilket fall, även om det inte är ditt fel så lär det ju komma fram att du saknar KK och då är du rökt.

Lycka till med uppkörningen. Hoppas det går bra!
Citera
2021-04-05, 22:05
Medlem
Har inte visat körkortet på 18 år. Kunde ha kört utan körkort och salongsberusad i över 30000 mil utan att bli kollad.
Så kör man lagligt och inte har en rishög är risken minimal.
Citera
2021-04-06, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Har en bekant som är just polis . ANPR slås på manuellt oftast när de inte har ett skit att göra däremot finns de främst på bilar i storstaden medans de på landsbygden har inte det .

Tror att du sitter på gamla uppgifter där. Nog är väl ANPR infört i princip alla distrikt vid det här laget. Grejen med "landsbygden" är väl att de oftast just inte har så mycket att göra utan bara kör rakt fram. M a o har de ANPR på oftare och kanske prioriterar det på ett annat sätt än patruller i förorter som vet att de får ett viktigt rop på radion när som helst. Bor själv på landet och har blivit tagen för obesiktat två ggr senaste månaderna. Tror faktiskt inte det var en ren slump från bilar utan ANPR...
Citera
2021-04-06, 01:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tror att du sitter på gamla uppgifter där. Nog är väl ANPR infört i princip alla distrikt vid det här laget. Grejen med "landsbygden" är väl att de oftast just inte har så mycket att göra utan bara kör rakt fram. M a o har de ANPR på oftare och kanske prioriterar det på ett annat sätt än patruller i förorter som vet att de får ett viktigt rop på radion när som helst. Bor själv på landet och har blivit tagen för obesiktat två ggr senaste månaderna. Tror faktiskt inte det var en ren slump från bilar utan ANPR...

Misstänker du bor i en mindre stad ? Första gången var otur och andra va säkerligen för de kände igen dig eller bilen .

Förstå mig rätt nu . Här ute i bygden ( Roslagen ) har de man möter i 99 av 100 fall ett larm / ärende för patrullering med fordon ser man inte ofta ( oftast på helger ) däremot går de till fots rätt ofta här

Jag har blivit stannad ...1 gång ...på 7 år här ute .

Är bilen fräsch och efter -10 är de nog ganska lugnt .

Då låg jag i 95 på 70 väg men då de inte hade laser så skrev de 80 och lite böter på de hela .
Senast redigerad av TattooedFucker 2021-04-06 kl. 01:19.
Citera
2021-04-06, 02:18
Medlem
Citat:
Misstänker du bor i en mindre stad ?
Stad och stad... Tja... 6000 invånare i centralorten, 15 000 i hela kommun. Får du väl avgöra själv vad du räknar det som.
Men visst, det är mest längs med riksvägen och i själva centralorterna "problemet" med snuten uppstår. Jag har även bott ute i byarna och där ser man målade bilar en gång om året eller så.

Citat:
Första gången var otur och andra va säkerligen för de kände igen dig eller bilen .
Olika patruller ivf.
Jag är för övrigt hyfsad säker på att ANPR är infört även på de flesta landsbygds-distrikts bilar sedan en tid tillbaka. Att de BÖRJADE införa systemet i stadsdistrikten ifrågasätter jag inte, men de byggde ut det i rask takt de senaste åren.
Citera
2021-04-06, 11:46
Medlem
Betänk också att din far (som saknar körkort, och därmed, givetvis, godkänd handledarutbildning) kommer att bryta mot lagen (körkortslagen och körkortsförordningen).

Och kan därmed bli dömd för tillåtande av olovlig körning exempelvis.

Så även om du säkerligen har statistiken på din sida och sannolikhetslära etc, så låter det som en dum idé.
Citera
2021-04-06, 12:50
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Stad och stad... Tja... 6000 invånare i centralorten, 15 000 i hela kommun. Får du väl avgöra själv vad du räknar det som.
Men visst, det är mest längs med riksvägen och i själva centralorterna "problemet" med snuten uppstår. Jag har även bott ute i byarna och där ser man målade bilar en gång om året eller så.

Olika patruller ivf.
Jag är för övrigt hyfsad säker på att ANPR är infört även på de flesta landsbygds-distrikts bilar sedan en tid tillbaka. Att de BÖRJADE införa systemet i stadsdistrikten ifrågasätter jag inte, men de byggde ut det i rask takt de senaste åren.

Va lite de jag menade.

Då det var inom rimlig tid och polisdistriktet snappa upp att du redan kört så de kändes igen på regnummer . Misstänker de var en äldre bil ? Nåt som fick deras uppmärksamhet?
Citera
2021-04-06, 13:15
Medlem
Kör - om du verkligen kan och behärskar bilen.
Risken att bengen är ute och trålar är näst intill obefintlig.
Men känner du dig det minsta osäker - låt bli att köra.
Citera
2021-04-06, 16:39
Medlem
Pecka-s avatar
Jag tog körkortet 2014 och har inte blivit stannad en enda gång. Det här med ANPR var jag inte medveten om, men det är ju möjligt att de har slagit på nummerplåten utan att man vet om det?
Citera
2021-04-07, 00:49
Medlem
Citat:
Va lite de jag menade.

Då det var inom rimlig tid och polisdistriktet snappa upp att du redan kört så de kändes igen på regnummer . Misstänker de var en äldre bil ? Nåt som fick deras uppmärksamhet?

Tror faktiskt inte samtliga patruller har varje enskild "fulbil" i distriktet i minnet eller noterat. Det skulle bli mycket papper att hålla koll på och bläddra igenom hela tiden...
En 2003:ans Peugeot 406. Iofs var ena lampan trasig och det var typ halv tolv på natten första gången... Men andra gången i 18-snåret med lite lagom trafik runt om och som sagt helt andra poliser i den bilen. Måste ha fått dem i arslet och inte märkt det och kameran gjorde resten...
För det bara ÄR så att även landsortsdistrikten har fått ANPR numera.
Citera
2021-04-09, 12:19
Medlem
bunjackens avatar
Avråder dig starkt att köra olovligt blir du tagen blir det böter, spärrtid samt att körkortstillstånd ryker brottsregistret hamnar du i 5 år, inga försäkringar gäller åtminstone inte sålänge den andra är grovt vållande.

Fortsätter du köra sen blir det grov olovlig körning och numera kan de förverka din bil
Citera
2021-04-09, 13:05
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Bara att köra vad är oddsen att just dem stoppar dig? Håll hastighet så är det bra.

Ganska stor risk med de nya digitala systemen som läser av regskyltar i farten.
Ser polisen en laglig bil som inte har en förare med körkort så stannar de bilen och kollar läget.

Det är så många knarkare och rattfyllerister blir stoppade numera. Förarens historik avgör om det är värt att stanna bilen och ta en titt på förarens "hälsotillstånd" .Är ägaren körkortslös så lär även det bli en anledning till ett stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in