Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-05, 14:21
  #1
Medlem
Hej alla Flashbackare!

Moralpoliser undanbedes vänligen men bestämt
Jag är väl medveten om att Prosen är i grovt underläge mot Consen

Min Profil i detta sammanhang;

Jag är myndig, ostraffad och laglig bilägare - Skatten betald, försäkring betald, bilen är påställd och godkänd besiktning.

Jag har aldrig buskört eller kört olovligt tidigare.

Jag saknar B-körkort - Jag har teoriprov nu i veckan och uppkörning i maj.

Jag och min handledare har gått handledarkursen för privat körning. (Dock ej min far)



Till mina frågor:

Ser polisen med deras ANPR, att jag som bilägare, saknar körkort? Ser dom att jag har gått handledarkurs och dylikt(risk1,2 osv)?

Om det, mot förmodan blir av kommer vi sitta 2 personer i bilen, jag och min far som ej har körkort. Ska jag sätta på Övningkörningsskylten isåntfall?
Tänker mig att Herr polis kanske fokuserar mer på andra bilister än övningskörare? Förutsatt att man avklarat handledarkursen t.ex (Om dom nu ser det)

Kan min far bli skyldig till något brott?

Någon med liknande profil som jag, som har blivit stoppad såhär tätt inpå körkortet? Påföljd?


Jag har googlat endel efter olovlig körning - straffskala, men hittar mest fall där personerna i fråga Finns i brottsregistret eller är minderåriga, och straffskalan som länken visar verkar bara vara allmänt luddig imo.
Det som framgår väldigt tydligt i alla artiklar är att Dagsböter är obligatoriskt, summan sätts efter ens inkomst. Sedan sätts själva brottsdomen efter varje enskilt case?

Finns det Någon som helst Chans att man Bara skulle få Böter? (Vet nog svaret på denna fråga)


https://www.trafikjuristen.se/korkor...rkallelse6.htm

Vad menas med Påföljd - 3-6 månader samt Normalpåföljd/kommentar - 6 månader?

OLOVLIG KÖRNING MM.
Typfall- Olovlig körning, bil
Påföljd - 3-6 månader
Normalpåföljd/kommentar - 6 månader





Min anledning att jag funderar på att köra olovligt är att min fars landställe som ligger 1,5 timme bort, har haft inbrott i natt och jag är den enda i familjen som har möjlighet (inte rent lagligt kanske) att köra oss dit. Det är ingen snyfthistoria jag kommer dra om man nu skulle bestämma sig för att köra, och sedan bli stoppad. Jag är fullt medveten om idiotin att sätta sig olagligt bakom ratten.



Återigen moralpoliser undanbedes vänligen men bestämt.
Jag är ute efter ren och skär fakta, endast i form av personliga berättelser eller information.

Tacksam för svar!
__________________
Senast redigerad av kmn 2021-04-05 kl. 14:30.
Citera
2021-04-05, 14:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Hej alla Flashbackare!

Moralpoliser undanbedes vänligen men bestämt
Jag är väl medveten om att Prosen är i grovt underläge mot Consen

Min Profil i detta sammanhang;

Jag är myndig, ostraffad och laglig bilägare - Skatten betald, försäkring betald, bilen är påställd och godkänd besiktning.

Jag saknar B-körkort - Jag har teoriprov nu i veckan och uppkörning i maj.

Jag och min handledare har gått handledarkursen för privat körning. (Dock ej min far)



Till mina frågor:

Ser polisen med deras ANPR, att jag som bilägare, saknar körkort? Ser dom att jag har gått handledarkurs och dylikt(risk1,2 osv)?

Om det, mot förmodan blir av kommer vi sitta 2 personer i bilen, jag och min far som ej har körkort. Ska jag sätta på Övningkörningsskylten isåntfall? Tänker mig att Herr polis kanske fokuserar mer på andra bilister än övningskörare? Förutsatt att man avklarat handledarkursen t.ex (Om dom nu ser det)
Kan min far bli skyldig till något brott?

Någon med liknande profil som jag, som har blivit stoppad såhär tätt inpå körkortet? Påföljd?



Jag har googlat endel efter olovlig körning - straffskala, men hittar mest fall där personerna i fråga Finns i brottsregistret eller är minderåriga, och straffskalan som länken visar verkar bara vara allmänt luddig imo.


https://www.trafikjuristen.se/korkor...rkallelse6.htm

Vad menas med Påföljd - 3-6 månader samt Normalpåföljd/kommentar - 6 månader?

OLOVLIG KÖRNING MM.
Typfall- Olovlig körning, bil
Påföljd - 3-6 månader
Normalpåföljd/kommentar - 6 månader





Min anledning att jag funderar på att köra olovligt är att min fars landställe som ligger 1,5 timme bort, har haft inbrott i natt och jag är den enda i familjen som har möjlighet (inte rent lagligt kanske) att köra oss dit. Det är ingen snyfthistoria jag kommer dra om man nu skulle bestämma sig för att köra, och sedan bli stoppad. Jag är fullt medveten om idiotin att sätta sig olagligt bakom ratten.



Återigen moralpoliser undanbedes vänligen men bestämt.
Jag är ute efter ren och skär fakta, endast i form av personliga berättelser eller information.

Tacksam för svar!


Solklart fall av olovlig körning då din sk handledare saknar körkort, blir du stoppad och rapporterad så får du böter samt indraget körkortstillstånd alternativt indraget körkort om du hhunnit ta det.
Nästan så jag hoppas att du blir stoppad då du inte har på vägen att göra
Citera
2021-04-05, 14:34
  #3
Medlem
llanzs avatar
Bara att köra vad är oddsen att just dem stoppar dig? Håll hastighet så är det bra.
Citera
2021-04-05, 15:41
  #4
Medlem
Om du torskar så blir det böter för din del samt det kommer att bli någon ny prövotid innan du kan ta körkortet. Jag är inte säker men tror det finns någon lag som säger att om man åker med o vet att föraren saknar körkort eller är påverkad så kan man dömmas för detta på något sätt. Ett sätt att klara er om ni kör o polisen stoppar er är att ni båda hoppar till baksätet efter att ni stannat- polisen kan inte säga vem av er som körde o de lär skita i det, kanske de jävlas o tar era bilnycklar (har hänt)

Ja polisens nya system ser att du en bilägare saknar körkort o har de lite att göra så stoppar de er. Jag tror dock det är mkt lungt att åka till er stuga, risken att bli stoppad är obefintlig men håll hastighetsbegränsningarna
Citera
2021-04-05, 15:43
  #5
Medlem
F.Hansens avatar
Be nån med körkort köra er. Dumt att riskera något nu när du nästan har körkortet.
Citera
2021-04-05, 15:50
  #6
Medlem
Ställ dig frågan vad konsekvenserna blir om du krockar med ngn eller råkar ha solen i ögonen o du missar ett övergångsställe o en skolklass går över ...
Citera
2021-04-05, 16:05
  #7
Medlem
Det positiva är väl att du slipper uppkörningen i maj då du inte kommer få ta lappen
Citera
2021-04-05, 16:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Ser polisen med deras ANPR, att jag som bilägare, saknar körkort? Ser dom att jag har gått handledarkurs och dylikt(risk1,2 osv)?

De ser att bilens ägare saknar körkort, ja. Killgissar, men tror, att din påbörjade körkortsutbildning INTE syns i ANPR. Det BÖR ju däremot i dessa datoriserade tidevarv stå i något annat register som de kan gå in i manuellt om de vill reda ut saken.

Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Om det, mot förmodan blir av kommer vi sitta 2 personer i bilen, jag och min far som ej har körkort. Ska jag sätta på Övningkörningsskylten isåntfall?
Tänker mig att Herr polis kanske fokuserar mer på andra bilister än övningskörare? Förutsatt att man avklarat handledarkursen t.ex (Om dom nu ser det)

Din far har ju inte tillstånd att vara din handledare och innehar inte körkort så rent juridiskt är det ingen nytta med det... I praktiken brukar de inte direkt prioritera att kontrollera övningskörare, men då är det ju i 99 % av fallet också så att de som är ute och övningskör har klara papper. Det är det där att bilen står på dig utan körkort som ställer till det.

Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Kan min far bli skyldig till något brott?
Njä..., det kan han väl inte nä. Eftersom han så att säga inte har lånat ut SIN bil och INTE innehar körkort själv så kan han nog inte räknas som ansvarig. Vet inte om det finns någon paragraf där man som privatperson är skyldig att hindra folk man med säkerhet vet inte har behörighet eller är onyktra nog att framföra bil.



Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Jag har googlat endel efter olovlig körning - straffskala, men hittar mest fall där personerna i fråga Finns i brottsregistret eller är minderåriga, och straffskalan som länken visar verkar bara vara allmänt luddig imo.
Det som framgår väldigt tydligt i alla artiklar är att Dagsböter är obligatoriskt, summan sätts efter ens inkomst. Sedan sätts själva brottsdomen efter varje enskilt case?

Finns det Någon som helst Chans att man Bara skulle få Böter? (Vet nog svaret på denna fråga)


https://www.trafikjuristen.se/korkor...rkallelse6.htm

Vad menas med Påföljd - 3-6 månader samt Normalpåföljd/kommentar - 6 månader?

OLOVLIG KÖRNING MM.
Typfall- Olovlig körning, bil
Påföljd - 3-6 månader
Normalpåföljd/kommentar - 6 månader

Du får krasst räkna med att det påverkar ditt lämplighetstillstånd om ni blir tagna. Fängelsestraff kan du däremot lugnt sluta tänka på. Inte aktuellt i ditt fall.
Citera
2021-04-05, 16:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Bara att köra vad är oddsen att just dem stoppar dig? Håll hastighet så är det bra.

polisen har börjat göra fartkontroller framför stoppskylter nu, då hinner de avläsa regplåt och göra en bakgrundskontroll av förare, allt innan man ens hinner komma iväg. så får de upp ägare utan körkort lär de nog vilja stanna personen och "fika snacka" lite. då bör man ha gifflar i bilen!
__________________
Senast redigerad av fonzen 2021-04-05 kl. 16:40.
Citera
2021-04-05, 17:35
  #10
Medlem
Tacksam för alla svaren, har haft dom i åtanke nu när jag bestämt att det får bli en klassisk bulle eller tåg helt enkelt. Vore ju så Jävla ovärt Om man skulle åka dit när det är såhär nära lappen... Läste även att polisen har trafikvecka nu v14-15.

Ytterligare ett sign.
Citera
2021-04-05, 17:40
  #11
Medlem
Dumt att riskera. Jag åkte dit för olovlig körning en gång påväg till jobbet. Fick 1.5k i böter och indraget körkorttillstånd, fick dock köra från platsen med orden "det vi inte ser bryr vi oss inte om". Väldigt trevliga poliser.
Citera
2021-04-05, 20:28
  #12
Medlem
TattooedFuckers avatar
Har en bekant som är just polis . ANPR slås på manuellt oftast när de inte har ett skit att göra däremot finns de främst på bilar i storstaden medans de på landsbygden har inte det .

Civila polisbilar har inte ANPR om de inte är på trafikenheten .

Men så länge du kör som folk är de lugnt o håller hastigheten . Ja körde själv utan kort då mitt vart indraget i 6 månader

Viktigt

* Bil som ej sticker ut dvs lagom ny
* Håll hastigheten
* Tvättad
* Ingen körning mellan 22-06

Sen borde du ta kortet 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in