• 1
  • 2
2021-04-05, 21:12
Medlem
Jag funderade på att besöka en psykolog, berätta om mina psykiska besvär jag ahr fått av att veta att jag finns uthängd på ett offentlgit register på internet som jag itne kan göra något åt.

Funderade på att göra en ansökan om sekretessmarkering på skatteverket:https: //www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7708.4.7eada0316ed67d72823f76.html

Är det någon här inne som vet om detta är möjligt? jag ahr haft traumatiska perioder, haft sömnbesvär och panikångest i en lång period och det påverkar min vardag dag ut och dag in, på grund av lexbase och mrkoll bl.a.

Tror ni detta komemr funka, kommer ksatteverket gå emd på detta trotts ett utskrivet intyg på min situation?
Citera
2021-04-05, 21:36
Medlem
MrsChows avatar
MrKoll kan man se hur många gånger någon kollat upp ens namn under en månad. (Unika visningar). Har du sett om någon ens bryr sig om att sitta och kolla upp dig eller är det bara du själv?
Citera
2021-04-05, 21:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja det här är jag också lite nyfiken på.
Är ganska säker på att jag inte kunnat få jobb senaste årets, yrkesutbildning till trots, just p.g.a. förekomst på mrkoll.

Det är ändå lite oroväckande om man haft 8 sökningar senaste månaden.
Citera
2021-04-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det här är jag också lite nyfiken på.
Är ganska säker på att jag inte kunnat få jobb senaste årets, yrkesutbildning till trots, just p.g.a. förekomst på mrkoll.

Det är ändå lite oroväckande om man haft 8 sökningar senaste månaden.

Sitter i exakt samma båt som dig. Har i snitt 10-20 sökningar på mrkoll varje månad. Sökt 100-tals jobb, många har varit intresserade men helt plötsligt backat.
Var någon här på flashback som är rekryterare som berättade om att det finns en tjänst som automatiskt gallrar bort folk som har belastningsregister.

Värsta av allt är att de har en gallring på 20 år om brottet du begått har maxstraff på över 2 år.

För övrigt så tycker jag att det är helt otroligt att de som är inblandade i mrkoll och lexbase inte råkat illa ut ännu.
Citera
2021-04-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Sitter i exakt samma båt som dig. Har i snitt 10-20 sökningar på mrkoll varje månad. Sökt 100-tals jobb, många har varit intresserade men helt plötsligt backat.
Var någon här på flashback som är rekryterare som berättade om att det finns en tjänst som automatiskt gallrar bort folk som har belastningsregister.

Värsta av allt är att de har en gallring på 20 år om brottet du begått har maxstraff på över 2 år.

För övrigt så tycker jag att det är helt otroligt att de som är inblandade i mrkoll och lexbase inte råkat illa ut ännu.

Sjukt och synd att man kan veta dessutom hur många som sköt på en, man kan aldrig veta vem eller vilka heller.

Jag själv är arbetssökande men har inga visninga ri mrkoll. vilket är märklgit då jag söker en hel del jobb
Citera
2021-04-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Sjukt och synd att man kan veta dessutom hur många som sköt på en, man kan aldrig veta vem eller vilka heller.

Jag själv är arbetssökande men har inga visninga ri mrkoll. vilket är märklgit då jag söker en hel del jobb

Ja det är ganska obehagligt att det knappt finns någon sekretess här. Det är ganska sjukt att man har avtjänat sitt straff men man får ingen andra chans. Samhället mer eller mindre tvingar en att bli kriminell igen även fast man pluggat, skaffat erfarenhet av det yrket etc.

Att det inte är så många visningar på mrkoll beror på att dom använder sig av andra tjänster. Finns flera liknande tjänster.
De som använder mrkoll är oftast mindre företag.

För min del så är det flytt eller att bli kriminell som gäller.
Citera
2021-04-06, 06:54
Medlem
Tror ni det går att bli långtidssjukskriven med mrkoll som anledning? Finns ju inte så många andra val med tanke på att man aldrig kommer få jobb
Citera
2021-04-06, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkuuk1
Tror ni det går att bli långtidssjukskriven med mrkoll som anledning? Finns ju inte så många andra val med tanke på att man aldrig kommer få jobb

Nej, det finns ingen diagnos som heter ”mrkoll”.
Citera
2021-04-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Nej, det finns ingen diagnos som heter ”mrkoll”.

Jag ska iallafall skylla på mrkoll. Sen ska jag aldrig arbeta en dag i mitt liv. Fast jag vill jobba. Men kommer inte få jobb
Citera
2021-04-06, 08:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag ska iallafall skylla på mrkoll. Sen ska jag aldrig arbeta en dag i mitt liv. Fast jag vill jobba. Men kommer inte få jobb

Låter lite som att det kan vara din attityd och person det kan vara lite fel på.
Citera
2021-04-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Låter lite som att det kan vara din attityd och person det kan vara lite fel på.
Det tillförde ju mycket till tråden
Citera
2021-04-06, 08:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det tillförde ju mycket till tråden

Gnäll på. Men inte på dig själv. Kioskmongo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in