• 1
  • 2
2021-04-06, 20:53
Medlem
Dimpens avatar
Jag är genuint nyfiken på detta fenomen. När man ser svarta kvinnor på TV eller IRL så har väldigt många av dem peruk. Dessa peruker har rakt hår eller friserat rakt hår. Ålder verkar inte spela så stor roll heller. Varför har dom peruk när dom har så fint hår annars innan? Är det nåt kulturellt eller socialt fenomen? Vad beror det på?
Citera
2021-04-06, 21:09
Medlem
Jag har inte svar på dina feågor. Men jag vill tillägga att det finns en hel del perukaffärer för svarta i Stockholm. Jag har alltid undrat hur de överlever eller om de är täckmantel för annan verksamhet. Men kanske som du säger, det finns en stor svart (!) marknad.
Citera
2021-04-06, 21:15
Medlem
När jag jobbade i USA så bodde jag i ett sk blandat område, gick jag in på deras sminkaffärer för at köpa nagellack och annat vanligt smink, så många olika peruker det fanns!

Typ gå till kyrkan på söndag, sätt upp allt håret och häng på lösflätor och sätt dit lösknutar och en mängd andra löshår.
Quick fix inför söndagens visa upp sig i kyrkan.

Inte finns det sånt så där i vilken butik som helst i Sverige. Att sätta upp mitt råttblonda/nordiskt mellanblonda i knut och sen dra på en massa lösflätor med stora rosetter och band

Antar enklare då mörkt hår är mörkt hår medans vi har en uppsjö olika nyanser,,rätta mig om jag har fel
Citera
2021-04-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jag är genuint nyfiken på detta fenomen. När man ser svarta kvinnor på TV eller IRL så har väldigt många av dem peruk. Dessa peruker har rakt hår eller friserat rakt hår. Ålder verkar inte spela så stor roll heller. Varför har dom peruk när dom har så fint hår annars innan? Är det nåt kulturellt eller socialt fenomen? Vad beror det på?

också funderat på varför, sjukt utbrett bland svarta att ha peruk fattar nada
Citera
2021-04-06, 21:23
Medlem
Tror det finns många aspekter. Historiskt började svarta kvinnor bära peruk mycket pga diskriminering i arbetet. Det ansågs ”fult/ovårdat” med afro. Starka kemikalier användes för att få håret platta och peruker blev helt enkelt smidigare. Svarta kvinnor med ”vita drag” uppfattades helt enkelt vara mer attraktiva/ väl bemötta. Därav ilskan mot blackfishing.
Citera
2021-04-06, 21:25
Medlem
För att deras hår endast tillåter ”afrofrisyrer” det är så krusigt att det antingen måste hållas kort, flätas eller mikrofonfrisyr. En mörk tjej med page har i 90 % av fallen peruk.

Sedan så idoliserats den vita kvinnan så det är oftast europeiska frisyrer som är attraktiva
Citera
2021-04-06, 21:27
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
Tror det finns många aspekter. Historiskt började svarta kvinnor bära peruk mycket pga diskriminering i arbetet. Det ansågs ”fult/ovårdat” med afro. Starka kemikalier användes för att få håret platta och peruker blev helt enkelt smidigare. Svarta kvinnor med ”vita drag” uppfattades helt enkelt vara mer attraktiva/ väl bemötta. Därav ilskan mot blackfishing.
Så dom vill vara som vita? Fortfarande? jag som trodde att dom ville bli respekterade för de som dom är?
Detta gjorde mig än mer förvirrad även om det inte är osannolikt så som du säger.
Citera
2021-04-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen

Det beror på att de i princip inte kan skapa sådana frisyrer med sitt original hår . De kan göra det men måste då använda dyra speciella kemikalier för att kunna forma deras svarta krulliga original hår som bara håller några dagar .
Bättre då att använda peruk med speciell frisyr de kan ta av när de kommer hem .
Citera
2021-04-06, 21:32
Medlem
BernardLoutres avatar
Det är helt enkelt så att svarta kvinnor har mindervärdeskomplex. De anser att de vita tillhör en överlägsen ras och drömmer om att se ut som dem med frisyr, hudfärg, näsor. Det är bara att titta på Michael Jackson...
Citera
2021-04-06, 21:32
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Det beror på att de i princip inte kan skapa sådana frisyrer med sitt original hår . De kan göra det men måste då använda dyra speciella kemikalier för att kunna forma deras svarta krulliga original hår som bara håller några dagar .
Bättre då att använda peruk med speciell frisyr de kan ta av när de kommer hem .
Men varför sån fixering vid håret? Ingen annan kultur i gör liknande. Germaner, asiater eller andra använder inte peruk i samma omfattning som svarta kvinnor. Och varför bara svarta kvinnor, varför inte svarta män?
Citera
2021-04-06, 21:37
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
det är väldigt omständligt att styla afro hår så det sparar tid.
Citera
2021-04-06, 21:38
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Dessutom är det väldigt vanligt i USA att även vita kvinnor bär peruker men mer då som en status grej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in