2021-04-11, 12:23
Medlem
KPI som presenteras är ett genomsnitt av en massa olika varugrupper och varor inom dessa. Som dessutom viktas som ett genomsnitt av hur en tänkt genomsnittsperson konsumerar.

Alla som är någorlunda rätt ihopskruvade förstår att genomsnitt är väldigt dåliga för att analysera och ta beslut kring något. Ändå sitter de och dikterar penningpolitiken utifrån ett mått som KPI, dessutom med något så trubbigt som styrräntan i kvartsprocentsteg.

Nu för man förvisso en mer aktiv penningpolitik genom direkta interventioner på marknaden, eftersom man insett att styrräntan inte räcker som verktyg.

De som eftersträvar inflation i form av KPI kan svara på frågan om de vill ha dyrare telefoni och bredband samt sämre teknikprodukter varje år. Dessa två varugrupper motverkar konstant KPI-inflationen eftersom de drivs av teknisk utveckling och hård konkurrens. Vad ska riksbanken göra åt denna hemska deflatoriska utveckling?
Citera
2021-04-12, 07:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jo jag förstår matematiken problemet som jag ser är att när jag växte upp kunde en medel
inkomsttagare köpa ett hus när denne etablerat sig på arbetsmarknaden låt oss säga 25 års
åldern i runda slängar.
På den tiden var dealen att man skulle amortera av skulden på 25 år sedan ägde man huset
och kunde leva ganska billigt redan innan man gick i pension.
Dagens unga har mycket svårare att göra samma sak du hinner omöjligt amortera av
en prislapp som ökat 10 gånger så mycket som lönerna.
Dagens unga blir i princip hyresgäster hos bankerna och kommer inte äga ett skit när dom dör.
Det största misstaget vi gjort och som lett fram till detta var när vi övergav guldmyntfoten
och bara hade krediterna att balansera valutan emot.
Vi började alltså trycka pengar balanserade mot förväntad/(förhoppningar om) betalningsförmåga.

För mig ser det här ut som rena vansinnet jag är en ganska jordnära person och blir orolig
när man förlänger krediter längre och längre in i framtiden för att kunna trycka nya pengar.
Det känns helt enkelt inte hållbart och långsiktigt stabilt.
Själv börjar jag ju bli äldre nu så det kanske inte hinner drabba mig så mycket , det är mer
mina barn jag blir orolig för.
För mig så tycker jag det är en konstig ide att man nödvändigtvis skulle amortera av bostaden. Det finns liksom inget egenvärde i det. Klart att det är bättre med mer tillgångar men varför ska just bostaden vara obelånad? Det är visserligen fortfarande möjligt om dina föräldrar har ett obelånat hus. Då ärver du det lagom till pension. Sedan ärvs det vidare till dina barn 25-30 år senare. Va nu det ska vara bra för.

Dagen unga kan göra precis som oss. Köp och bo där de har råd. Sedan spara och bygga upp ett kapital. Flytta till bättre när man har råd. Lagom till pension så har de ett stadigt eget kapital dom de kan leva på.
Citera
2021-04-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För mig så tycker jag det är en konstig ide att man nödvändigtvis skulle amortera av bostaden. Det finns liksom inget egenvärde i det. Klart att det är bättre med mer tillgångar men varför ska just bostaden vara obelånad? Det är visserligen fortfarande möjligt om dina föräldrar har ett obelånat hus. Då ärver du det lagom till pension. Sedan ärvs det vidare till dina barn 25-30 år senare. Va nu det ska vara bra för.

Dagen unga kan göra precis som oss. Köp och bo där de har råd. Sedan spara och bygga upp ett kapital. Flytta till bättre när man har råd. Lagom till pension så har de ett stadigt eget kapital dom de kan leva på.

Det som är bra med att ha obelånade tillgångar är enligt mig att det kapitalet är värdesäkrat
mot den ( dolda ) inflationen . Du kan alltså bo kvar även om räntan skulle gå upp.
Dessa tillgångar kan även fungera som säkerhet om du någon gång skulle hamna i kris
och behöva låna pengar tillfälligt.
Men huvud argumentet är nog ändå att om vi sitter med skulder som vi aldrig kan amortera av , är det ju i princip banken som äger mitt hus jag känner mig inte som en fri individ i ett sånt system.
Det kan bero på att jag inte direkt är höginkomsttagare och då vill jag ju förstås att det jag sliter för att bygga under mitt liv skall ha ett stabilt värde , och att det inte skall kunna tas ifrån mig av
banken när jag blir pensionär och mina inkomster kanske sjunker.
Någon stans tror jag nog och hoppas på att nuvarande system kraschar och att vi skall ta
bondförnuftet tillfånga och återkoppla valutorna till guld eller något annat med stabilt värde.
Citera
2021-04-12, 15:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det som är bra med att ha obelånade tillgångar är enligt mig att det kapitalet är värdesäkrat
mot den ( dolda ) inflationen . Du kan alltså bo kvar även om räntan skulle gå upp.
Dessa tillgångar kan även fungera som säkerhet om du någon gång skulle hamna i kris
och behöva låna pengar tillfälligt.
Men huvud argumentet är nog ändå att om vi sitter med skulder som vi aldrig kan amortera av , är det ju i princip banken som äger mitt hus jag känner mig inte som en fri individ i ett sånt system.
Det kan bero på att jag inte direkt är höginkomsttagare och då vill jag ju förstås att det jag sliter för att bygga under mitt liv skall ha ett stabilt värde , och att det inte skall kunna tas ifrån mig av
banken när jag blir pensionär och mina inkomster kanske sjunker.
Någon stans tror jag nog och hoppas på att nuvarande system kraschar och att vi skall ta
bondförnuftet tillfånga och återkoppla valutorna till guld eller något annat med stabilt värde.
Vid inflation så får du en utökad värdeökning när du är belånad eftersom inflationen äter upp din skuld. I alla fall när realräntan är negativ som den brukar vara.

Din känsla av trygghet blir snabbt ihålig eftersom du är beroende av att staten respekterar och skyddar dina tillgångar.

Vid en krasch så plundras vanligtvis denna grupp på olika sätt. Skatt på tillgångar och fastighetsskatt är beprövade metoder för att plundra folk. Titta på länder som kollapsat. Det är inte folk med höga skulder som får ta smällen utan personer med tillgångar. Vill du ha en bekväm pension så får du hoppas på att världen fortsätter att fungera.

Det finns egentligen inget som hindrar dig från att sätta dina sparpengar i guld om du tycker det är bra. Jag har lite själv även om utvecklingen inte har varit så lysande.
Citera
2021-04-12, 15:26
Medlem
Citat:
Vid inflation så får du en utökad värdeökning när du är belånad eftersom inflationen äter upp din skuld. I alla fall när realräntan är negativ som den brukar vara.

Din känsla av trygghet blir snabbt ihålig eftersom du är beroende av att staten respekterar och skyddar dina tillgångar.

Vid en krasch så plundras vanligtvis denna grupp på olika sätt. Skatt på tillgångar och fastighetsskatt är beprövade metoder för att plundra folk. Titta på länder som kollapsat. Det är inte folk med höga skulder som får ta smällen utan personer med tillgångar. Vill du ha en bekväm pension så får du hoppas på att världen fortsätter att fungera.

Det finns egentligen inget som hindrar dig från att sätta dina sparpengar i guld om du tycker det är bra. Jag har lite själv även om utvecklingen inte har varit så lysande.

Redan i skrivande stund diskuteras ju ett återinförande av fastighets skatten i finansutskottet
och då förväntas vi skatta för något vi inte ens äger annat än på pappret.
Som om det inte räckte med att Maggan utlovat 100 miljarder i nytryckta kronor som med dagens system måste balanseras mot krediter , det är därför vi just nu ser en bom på fastighetsmarknaden.
Vi skall alltså först ta mer lån och sedan som grädde på moset beskattas för den på pappret
ökade tillgången .
I mina öron låter det som att vi först skall rånas och sedan bli beskattade för dom pengar vi rånats på.
Citera
2021-04-12, 22:30
Medlem
roffe69s avatar
Ond rysk propaganda, eller brexit. Iaf mörka krafter ifrågasätter siffrorna.
Citat:
Why is inflation everywhere except govt statistics?
https://www.youtube.com/watch?v=H5HsZmq0rrU
Citera
2021-04-14, 09:46
Bannlyst
Citat:

Lagom smart resonerat inte. Dagens unga börjar på räntenivåer på noll. Du började på räntenivåer på mer än 10%. Risken är större nu att det skiter sig för gemene man än det var 1985.
Citera
2021-04-14, 10:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Lagom smart resonerat inte. Dagens unga börjar på räntenivåer på noll. Du började på räntenivåer på mer än 10%. Risken är större nu att det skiter sig för gemene man än det var 1985.
Det sket sig fullständigt i slutet av 80 talet också. Trotts att nivåerna var mycket lägre.

Hamnar man i hålet med skulder som aldrig kan betalas tillbaka. Då spelar det ingen roll om det är på 1 miljon eller en miljard.
Citera
2021-04-14, 12:58
Bannlyst
Citat:
Det sket sig fullständigt i slutet av 80 talet också. Trotts att nivåerna var mycket lägre.

Hamnar man i hålet med skulder som aldrig kan betalas tillbaka. Då spelar det ingen roll om det är på 1 miljon eller en miljard.

Det sket sig på 90-talets början. Men det bäddades för på 80-talet, främst pga avregleringen av kreditmarknaden november 1985.
Citera
2021-04-28, 07:05
Medlem
Jag har, så som många andra, reagerat på prisökningar för en stor mängd varor under den senaste tiden.

Ytterligare en anekdot från verkligheten. Jag håller på att bygga där hemma och under förra veckan ringer min snickare upp mig. Han berättar att vi måste lägga in en materialbeställning innan maj pga kommande prishöjningar. Virkespriserna ska höjas med 30% i månadsskiftet och detta redan ovanpå en höjning om 12% vid årsskiftet. Alltså prisökningar på över 45% på fem månader.

Byggsektorn utgör en stor andel av ekonomin så jag kan tänka mig att såhär kraftiga prishöjningar borde påverka inflationstakten. Åtminstone på lite längre sikt.
Citera
2021-04-28, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Ond rysk propaganda, eller brexit. Iaf mörka krafter ifrågasätter siffrorna.

https://www.youtube.com/watch?v=H5HsZmq0rrU

Det är bra, sunda iakttagelser där.

Så trist att i dagens västvärld har man samma förtroende för riksbanken, de korrumperade journalisterna (och för liksom-fb) som folk hade för Sovjetunionens ledning på 70- och 80-talet. Det finns inget förtroende där.
Citera
2021-04-29, 22:23
Medlem
Beror på vad du menar med inflation. Enligt stat och myndighets definition är den vad den är. Bara att läsa. Denna definition rår stat och myndighet över, och de kan ändra den lite hur de vill. Men de kan inte ljuga om vad siffran blir enl. den definition de valt för dagen.

Om du menar köpkraft för dollar/sek/eur har den senaste året trivialt förlorat åtminstone över 20%. De enda som inte förstår detta är de suckers som gjort mindre "avkastning" än så och helt enkelt inte vill acceptera verkligheten. Det är trivialt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in