• 5
  • 6
2021-04-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Jag har, så som många andra, reagerat på prisökningar för en stor mängd varor under den senaste tiden.

Ytterligare en anekdot från verkligheten. Jag håller på att bygga där hemma och under förra veckan ringer min snickare upp mig. Han berättar att vi måste lägga in en materialbeställning innan maj pga kommande prishöjningar. Virkespriserna ska höjas med 30% i månadsskiftet och detta redan ovanpå en höjning om 12% vid årsskiftet. Alltså prisökningar på över 45% på fem månader.

Byggsektorn utgör en stor andel av ekonomin så jag kan tänka mig att såhär kraftiga prishöjningar borde påverka inflationstakten. Åtminstone på lite längre sikt.
Men det måste ju vara helt fel. Vem bestämmer att priserna ska upp 30% och vid ett speciellt datum dessutom?
Citera
2021-04-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men det måste ju vara helt fel. Vem bestämmer att priserna ska upp 30% och vid ett speciellt datum dessutom?
Detta exempel gäller min lokala bygghandel. De tvingas höja priserna pga att leverantörerna höjer. Så kommande prisökningarna bör vara ungefär lika stora över hela landet.
Citera
2021-05-02, 10:22
Medlem
Enterprises avatar
Intressant från Warren Buffet ang. inflationsförväntningar.

https://www.di.se/nyheter/buffett-se...bara-inte-slut

Citat:
”Vi ser en väldigt påtaglig inflation”, sa 90-åringen
på lördagens videokonferens med bolagets
aktieägare.

Citat:
”Det är väldigt intressant. Vi höjer priser, andra höjer priserna mot oss och
det accepteras”, sa Buffett enligt Financial Times.

Citat:
”Det tar bara inte slut. Folk har pengar på fickan och de betalar de höjda
priserna”, sa Warren Buffett.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in