2021-04-16, 18:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
av tex. köttfärs kan man enkelt göra 4-5 olika baser/rätter, samtidigt, och frysa in.

Precis. Jag drar till Willys och köper 2,2 kg nötfärs när det kostar 54,90/kg. Sen blir det tacos/burritos, köttfärssås, piroger, krapow, fyllda paprikor eller i pitabröd, köttbullar, pannbiff, köttfärslimpa, mexsoppa eller chili.
Citera
2021-04-23, 03:58
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Åtta portioner av en hel kyckling? Du kan inte vara stor i maten. När jag köper färsk kyckling brukar de vara på runt 1,5 kg och räcka till 2, max 3 portioner.
Ja av en 1,5 a gör jag ca 8-9 portioner. Oftast steker jag kycklingbiten finhackad och blandad med kokt ris till en slags risotto, några doser sojasås över det. Till det en rå morot samt en handfull kokta sötmandel, ger det en slags "kinasmak". Räcker som bränsle i ca 3 timmar.
Citera
2025-03-14, 10:57
Medlem
Ringhals3s avatar
2000 kr i månaden för en vuxen person är helt genomförbart för näringsriktig och nyttig mat.
Det är inte där skon klämmer utan det är medelklassens dyra konsumtionsvanor som drar upp matkostnaderna.

Det är helt enkelt så att det är maten som medelklassen vill och är vana att köpa som drar upp matkostnaderna. De tycker det är för trist mat de får för 2000 kr i månaden och i vissa fall för svår att tillaga.

De gnäller hellre över höga matpriser än gör något konkret åt sina utgifter.
Citera
2025-03-14, 13:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
2000 kr i månaden för en vuxen person är helt genomförbart för näringsriktig och nyttig mat.
Det är inte där skon klämmer utan det är medelklassens dyra konsumtionsvanor som drar upp matkostnaderna.

Det är helt enkelt så att det är maten som medelklassen vill och är vana att köpa som drar upp matkostnaderna. De tycker det är för trist mat de får för 2000 kr i månaden och i vissa fall för svår att tillaga.

De gnäller hellre över höga matpriser än gör något konkret åt sina utgifter.
Glöm inte matsvinnet folk pysslar med också, det gräver hål i plånboken helt klart.
Citera
2025-03-14, 13:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Glöm inte matsvinnet folk pysslar med också, det gräver hål i plånboken helt klart.

Ja att slänga mat är att slänga pengar.
Citera
2025-03-14, 13:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja att slänga mat är att slänga pengar.
Yup, och där kan man spara en del pengar, och speciellt de som inte fattar bästföredatum är för något.
Jag hade en på jobbet som slängde mjölken två dagar före bästföredatum
Har någon hört något så tokigt innan?
Citera
2025-03-14, 17:00
Moderator
Amirons avatar
Det enkla svaret är att man gör all mat själv hemma, och tar med sig matlådor till jobbet.

T.ex hemmagjord buljong/fond blir mycket bättre än köpesvarianten, det handlar bara om huruvida man är villig att spendera tiden det tar på maten även om det finns vissa hjälpmedel som gör att man kan få flera portioner mat, med minimal ansträngning som dessutom oftast smakar bättre än motsvarande färdigvariant.
Citera
2025-04-12, 11:25
Bannlyst
Man får nog handla på Lidl för att komma undan så billigt. Och samtidigt se det som en sport, att komma undan så billigt som möjligt. De säljer ut allt -30% som ändå har 3-4 dagar kvar på hållbarheten.
Citera
2025-04-12, 11:36
Bannlyst
Citat:
Yup, och där kan man spara en del pengar, och speciellt de som inte fattar bästföredatum är för något.
Jag hade en på jobbet som slängde mjölken två dagar före bästföredatum
Har någon hört något så tokigt innan?
Jobbmjölken eller sin egna mjölk? Mjölk är ju inte särskilt känsligt, bara den inte har stått framme för mycket
Citera
2025-04-12, 11:42
Medlem
Man kan ha låga matkostnader om man är ensam vuxen eller ännu hellre två vuxna. Svårare om man har barn, men barnfamiljer är å andra sidan duktigare på det jag nämner nedan.

Vad är hemligheterna?

1. Att laga maten själv.

Konstigare än så är det faktiskt inte. Men tyvärr matlagningskonsten är det si och så med. De flesta som väljer att leva fattigt nämner makaroner, korv och annat. Det är inte billigare mat. Det är lättlagad mat och kostar därefter.

När man lagar mat själv och gärna då med många olika ingredienser så blir maten mycket godare, nyttigare och billigare.

2. Att handla prisvärt.

Många ser bara på prislappen när de handlar. De ser inte matvärdet. Det är en jäkla stor skillnad på hur mycket mat är värt i magen per kilo. Spring inte och köp "billiga" halvfabrikat som knappt räcker till en eller två måltider. Kolla istället efter de klassiska basvarorna man använder när man själv lagar maten och gör storköp. Köp den stora förpackningen som kostar mer, men mindre per kg. Köp riktig mat som gör att man blir mätt. Köp mat som man kan använda i olika recept. Köp när affären rear ut. Anpassa dig efter när varor är nedsatta i pris istället för att du vill ha en viss produkt oavsett om den är prisvärd eller inte. Handla efter säsong!!

Undvik köpa annat än.. mat...

Jag och min partner vi spenderar 2500 kr på mat tillsammans. Däri ingår medhavda luncher till jobbet.

Nej, vi räknar inte in restaurangbesök och annat i den matkostnaden eftersom det hamnar i posten för nöje, men så ofta äter vi inte ute. Det blir 1-2 ggr i månaden och vid speciella tillfällen där maten bara är en del av nöjet.

Det som kanske skiljer oss mest åt från andra som har högre matkostnader är väl att när man är på kontoret och jobbar så äter man medhavd lunch och går inte på lunchrestaurangen.
Citera
2025-04-12, 14:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamvarg666
Jobbmjölken eller sin egna mjölk? Mjölk är ju inte särskilt känsligt, bara den inte har stått framme för mycket
Där pratade dom om mjölk hemma. och måste säga det var riktigt tokigt.
Citera
2025-04-12, 14:46
Bannlyst
Citat:
Där pratade dom om mjölk hemma. och måste säga det var riktigt tokigt.
Ja men just mjölk har folk missuppfattat skulle vara känsligt känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in