Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-09, 20:35
Medlem
Jag har bytt namn en gång, fått ett nytt pass pga utgånget datum och ett nytt pass för att jag tappat bort det. Så tre pass på en femårsperiod.

Nu vill jag lägga till ett nytt förnamn i mitt namn, men då får jag ju inte ett nytt pass, ellerhur? Hur gör jag då? Får man kanske ett nytt pass även om man överstigit regeln om 3 pass under en femårsperiod? Vad händer om jag lägger till ett nytt namn men inte får ett nytt pass? Då blir ju det gamla ogiltigt.

Finns det något sorts undantag i detta fall? ps: fråga mig inte varför jag vill lägga till ett nytt namn. Det är en personlig orsak.
Citera
2021-04-09, 20:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jag har bytt namn en gång, fått ett nytt pass pga utgånget datum och ett nytt pass för att jag tappat bort det. Så tre pass på en femårsperiod.

Nu vill jag lägga till ett nytt förnamn i mitt namn, men då får jag ju inte ett nytt pass, ellerhur? Hur gör jag då? Får man kanske ett nytt pass även om man överstigit regeln om 3 pass under en femårsperiod? Vad händer om jag lägger till ett nytt namn men inte får ett nytt pass? Då blir ju det gamla ogiltigt.

Finns det något sorts undantag i detta fall? ps: fråga mig inte varför jag vill lägga till ett nytt namn. Det är en personlig orsak.
Ring polismyndigheten och kolla?
Citera
2021-04-09, 22:17
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Du behöver ingen ny pass. Om du ska resa, komihåg att boka resan i det namnet som står i passet.
Citera
2021-04-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp

På polisens webbplats står att ” När du ansöker om ditt fjärde pass inom samma period beviljas inte din ansökan, om du inte kan visa att du har särskilda skäl för att ytterligare pass ska utfärdas.”

Instämmer med tidigare inlägg. Ring och fråga! Namnändring kanske är ett särskilt skäl.
Citera
2021-04-10, 14:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det kan bli tufft, det kan som sagt beviljas med hänsyn till särskilda skäl men det föreligger restriktivitet. Exempel på särskilda skäl i förarbetena är om man varit särskilt utsatt för stölder eller om man reser mycket och därför gör slut på sidorna. Namnbyte bör man i viss mån kunna ta hänsyn till men jag skulle säga att det präglas av en större frivillighet än stölder och de som använder upp alla sidor i passhandlingen.

I mål 21202-19 från förvaltningsrätten i Stockholm säger man bl.a.:
Citat:
Av utredningen i målet framgår att A har ansökt om och beviljats vanliga pass i april 2016, september 2017 och juli 2018. Hon har därefter även ansökt om det nu aktuella passet den 14 augusti 2019, men fått avslag på sin ansökan. Femårsperioden för de pass som ska räknas in i bedömningen ska enligt förarbetena till lagen räknas från dagen från ansökan och fem år bakåt i tiden (prop. 2015/16:81 s. 25), vilket innebär att det har utfärdats tre vanliga pass för A inom de senaste fem åren. Därför krävs det särskilda skäl för att bifalla ansökan om ytterligare ett vanligt pass. De skäl som A har fört fram för passbytena stöds av det som kommer fram av utredningen och det är därmed klarlagt att A:s anledningar till att byta ut passen har varit namnbyten samt att hon har blivit utsatt för en stöld. Även med detta i beaktande finner förvaltningsrätten, utifrån restriktiviteten för att utfärda ett fjärde pass under femårsperioden, att det inte föreligger särskilda skäl för att hon ska beviljas det sökta passet. Polismyndigheten har därför haft fog för sitt beslut och A:s överklagande ska avslås.

Det ska väl påpekas att regeln om 5 år endast avser vanliga pass. Du kan fortfarande beviljas ett provisoriskt pass. Hade jag varit du så hade jag dock avvaktat med namnbytet till dess att jag kunnat få ett nytt pass utan att särskilda skäl behöver föreligga. Åtminstone om jag hade trott att det finns risk för att jag kan behöva en passhandling under perioden.
Citera
2021-08-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det kan bli tufft, det kan som sagt beviljas med hänsyn till särskilda skäl men det föreligger restriktivitet. Exempel på särskilda skäl i förarbetena är om man varit särskilt utsatt för stölder eller om man reser mycket och därför gör slut på sidorna. Namnbyte bör man i viss mån kunna ta hänsyn till men jag skulle säga att det präglas av en större frivillighet än stölder och de som använder upp alla sidor i passhandlingen.

I mål 21202-19 från förvaltningsrätten i Stockholm säger man bl.a.:

Det ska väl påpekas att regeln om 5 år endast avser vanliga pass. Du kan fortfarande beviljas ett provisoriskt pass. Hade jag varit du så hade jag dock avvaktat med namnbytet till dess att jag kunnat få ett nytt pass utan att särskilda skäl behöver föreligga. Åtminstone om jag hade trott att det finns risk för att jag kan behöva en passhandling under perioden.

Finns det några prejudikat, domar från Högsta Förvaltningsdomstolen som avgjort den typ av fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in